1. #1

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264

    Vid vilka varvtal växlar du?

    Kom bara att tänka på det när jag läste att någon inte växlade förens 11-11.5k rpm hela tiden.

    När växlar ni vid normal körning? =)

    Jag höll mig kring 8k rpm med en polini evo 80cc (am6)

    =)

  2. #2
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    jag växlar väl ganska högt jag med, Har ingen varvmätare men jag när jag växlar upp så är jag redan i effektkurvan
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  3. #3
    Kör urpluggad derbi och växlar vid 10-10.5 vanligtvis!

    Växlade 11-12 när jag körde med DRD'n (Sp 70, Gianelli, 21 mm osv).
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  4. #4
    Vet inte hur mycket derbin varvar men, Det är väl lite innan maxvarv
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  5. #5

  6. #6
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    När jag drar på så växlar jag när den har varvat ut fullt, ingen aning vilket varv dock.
    Kör jag lugnt så växlar jag så att jag vet att den orkar med nästa växel lätt.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Kör ni alla som idioter? När jag kör lugnt växlar jag kanske väl vid 4-5000rpm. Ni varvar 10.000 vid normalkörning? Då är ni över 30km/h direkt nästan. Och över 30 på cykelvägar är inget folk tycker om...

    När den ska skjutas på varvar jag till 11.000rpm innan jag växlar. (Sachs EKF)
    bara det att vridet inte blir någe vidare med 50cc och lite tung drevning
    ont: men 12/56 växlar jag typ vid kurvan eller just före, beronde på om jag ska axxa eller "stanna" på en fart med 14/56 måste jag dra ur den lite mer för att den ska orka en högre växel
    bara urpluggad och större förgas

  8. #8
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    När jag latjar eller måste smita så växlar jag precis innan den kommer upp i maxvarven!
    Annars så brukar jag växla olika, bror på om man ska axxa eller hålla en fart men med högre växel.
    Jag har ju drac så har ingen varvmätare så har ingen aning vad varven ligger på...
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  9. #9

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Kör ni alla som idioter? När jag kör lugnt växlar jag kanske väl vid 4-5000rpm. Ni varvar 10.000 vid normalkörning? Då är ni över 30km/h direkt nästan. Och över 30 på cykelvägar är inget folk tycker om...

    När den ska skjutas på varvar jag till 11.000rpm innan jag växlar. (Sachs EKF)
    4-5 tusen det är sjukt låga varv. fast jag vet ju inte vad du kör men är det en 2t av moppe kubik tycker jag personligen för din motors skull att du skall varva lite mer dra på såpas mkt att precis nuddar 7tusen eller något =)! inge fullgas men kanske 1/4 av max =) så att det låter som en symaskin så brukar jag köra mina, låg gas men varva upp dom långsamt =)
    Men detta är bara vad jag personligen tycker. Du får köra på precis vilka varvtal du vill. t.ex mh rx är strypta till 4750rpm original så det är nog absolut inga problem! =)

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Är 4 vxl 80cc Sachs, så orken finns. Varför varva mycket? När jag nått 30-35 så är det inte alls höga varv. Runt 3000rpm. Den låter inte mycket då, och man stör inte folk heller när man kommer på cykelvägen.

    När jag väl gasar på är inte 100km/h omöjligt.
    det kan jag förstå ! =) Men 3k rpm är dock riktigt skönt att ligga i 30-35på det jag jag med ! =) blir nästan som en 2t mc känsla att köra så! =)

  12. #12
    Jag ska gå ut och fråga variatorn när han växlar

  13. #13
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    När jag körde DT var jag tvungen att växla vid ~13k rpm för om jag inte varvade ut helt orkade den inte med nästa växel
    Don´t make excuses, make horsepower!

  14. #14
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Jag varavar ut växlarna helt å växlar sen men i stan så ligger jag på ganska låga varv
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  15. #15

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    När jag körde DT var jag tvungen att växla vid ~13k rpm för om jag inte varvade ut helt orkade den inte med nästa växel
    jo men det misstänker jag att du var tvungen för det var väl inte direkt en lågvarvig sak

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Kör ni alla som idioter? När jag kör lugnt växlar jag kanske väl vid 4-5000rpm. Ni varvar 10.000 vid normalkörning? Då är ni över 30km/h direkt nästan. Och över 30 på cykelvägar är inget folk tycker om...

    När den ska skjutas på varvar jag till 11.000rpm innan jag växlar. (Sachs EKF)
    Oj, uppmärksammade visst inte "normal körning". Har precis lika svårt att uppmärksamma dedära rödgula skyltarna med svarta siffror på...

    Haha, nej men vid normal körning varvar jag vid 7-8000 varv ungefär. Anledningen är att den varvar upp så jävla snabbt med originalrör
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  17. #17
    Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    G-town aka genarp city
    Inlägg
    658
    varvstoppet 24/7!

  18. #18
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    Hahah, så jävla rätt! Sign på det fan
    Senast redigerat av Gillo den 2011-01-07 klockan 20:37.
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  19. #19
    Vet att min polare växlar vid ca 7-9.000 rpm (orginal derbi senda sm 07)
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  20. #20

  21. #21

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Vet att min polare växlar vid ca 7-9.000 rpm (orginal derbi senda sm 07)
    de e sjysta varvtal ! =)

  22. #22
    inne i byn växlar jag vid ganska låga varv, så länge där inte är ett annat moppefucko som tror han är tuff med sitt tk
    har iofs inte kört så mycket med dracen men tror det blir ganska lugna varvtal när jag ska till skolan. just bara för att det är mycket skönare, under dem 1½ åren jag kört till skolan har jag ALDRIG sett en polisbil på dem vägarna jag kör
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  23. #23
    Gasar till det rasar!!! Nej men beror ju på vad normal körning när jag körde mhr 80 på gata så berodde det ju på vart mana va... växlade så tidigt som möjligt för att inte störa folk men när någon käftade så var det fult ös
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  24. #24
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Vid normal körning ute på vanliga vägarna växlar ja på ca 13000+
    Inne i stan så blir de mkt lägre så man inte drar uppmärksamhet
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  25. #25

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    När DT'n var ''lagom'' trimmad körde jag på 4an och en fjärdedels gas ungefär, var som tomgång. När man skulle ha lite kul var det bara att peta ner den i 2an sen kom effektbandet.
    Var dock tvungen att köra som Emil för att den skulle orka upp till effektbandet när man maxade.
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Jag ska gå ut och fråga variatorn när han växlar
    haha

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in