Sidan 10 av 16 Första ... 89101112 ... Sista
  1. #271
    Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    fan, tänkte skriva det först..
    sexuella trakasserier är väl om man kan säga lite "mindre" än sexuellt ofredande?

    eller, vad är skillnaden?..
    Trakasserier är att trakasserar någon för dess kön eller läggning, ofta genom ord eller gest. ofredande är att du t.ex genom gärning skapar ett sexuellt obehag hos den personen det riktas mot.

    det är väl en generell hårddragning.

  2. #272

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    jag har en liten intressant fråga.man sitter två på en moppe, samma hjälm sotat visir och samma kläder Om polisen tar dig med Laser och vi säger att man ligger för fort typ 70km/h. de kollar reg nr och kommer iväg efter dig lite sent så att man hinner stanna och meka pytte lite, vi säger att trimmet endast är en ostrypt cdi box. en cdi tar ju inte många sek att byta om man är lite snabb och inte har så mycket kåpor. Sedan slänger man bort den ostrypta eller stoppar i fickan. de provkör den, den går lagligt, de vet att den gick i 70 med laser. plockar in den, ner den, hittar inget trimm över huvudtaget. Vad händer då? är de skyldiga att sätta ihop mopeden korrekt osv eftersom den är helt laglig osv? Obs. de kan inte identifiera vem av de två som körde och båda säger att ingen av dem körde just då.

  3. #273
    om man åker bak på en kompis som kör trimmad moppe, kan jag åka på nått då eller är det bara föraren som gör det? har länge funderat på den här frågan, men inte fått nått riktigt svar

  4. #274
    Citat Ursprungligen postat av Fralbwin Visa inlägg
    om man åker bak på en kompis som kör trimmad moppe, kan jag åka på nått då eller är det bara föraren som gör det? har länge funderat på den här frågan, men inte fått nått riktigt svar
    Du skulle kunna bli misstänkt för tillåtande till olovlig körning, men ytterst otroligt skulle jag tro. Gissar mer på ett ordentlig utskällning av polisman.

  5. #275

  6. #276
    Nope. Brott mot terrängkörningslagen. Får inte köra med motordrivet fordon i skogen om det inte är i jord/skogsbruks syfte.

  7. #277

  8. #278
    I morse när jag var på väg till skolan med min urpluggade rieju hände något väldigt otippat: jag blev jagad av en sur polis!
    Polisen körde upp bredvid mig och signalerade med flaxande rörelser att jag skulle stanna. Detta hade jag dock inga som helst planer på, så jag skakade bara på huvudet och körde lugnt vidare.
    Jakten pågår en stund och jag märker att "den här snuten har minsann inte stake nog att preja mig". Där hade jag till hälften rätt.
    Det som händer är att surpuppan kör om mig, lägger sig precis framför mig och tvärnitar. Detta resulterar såklart i att jag kör in i röven på honom, och han springer så fort han kan ut för att fånga mig.
    Vad han inte hade räknat med var mina supersnabba reflexer och min redan planerade flyktväg: en åker.

    Efter att ha kört runt lite på åkrar härs och tvärs så slutade det med att jag ställde moppen hos en polare och cyklade de resterande kilometrarna till skolan.

    När jag sedan kommer hem är min mor väldigt förvånad över att jag kör mopeden, då polisen som jagade mig hade ringt och sagt att han hade tagit mig.
    Vad han egentligen hade sagt var att han genom registreringsskylten hade fått reda på vart min far bor (då moppen står i hans namn) och att han lätt kunde identifiera mig då jag körde med crosshjälm utan glasögon.

    Min fråga är nu följande: ska jag inför kommande förhör göra moppen helt original och laga allt som behöver lagas, eller räcker det om jag bara nekar och säger att det inte var jag som körde?

    PS. Jakten gick enligt farbror blå i 90 km/h

  9. #279
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    I morse när jag var på väg till skolan med min urpluggade rieju hände något väldigt otippat: jag blev jagad av en sur polis!
    Polisen körde upp bredvid mig och signalerade med flaxande rörelser att jag skulle stanna. Detta hade jag dock inga som helst planer på, så jag skakade bara på huvudet och körde lugnt vidare.
    Jakten pågår en stund och jag märker att "den här snuten har minsann inte stake nog att preja mig". Där hade jag till hälften rätt.
    Det som händer är att surpuppan kör om mig, lägger sig precis framför mig och tvärnitar. Detta resulterar såklart i att jag kör in i röven på honom, och han springer så fort han kan ut för att fånga mig.
    Vad han inte hade räknat med var mina supersnabba reflexer och min redan planerade flyktväg: en åker.

    Efter att ha kört runt lite på åkrar härs och tvärs så slutade det med att jag ställde moppen hos en polare och cyklade de resterande kilometrarna till skolan.

    När jag sedan kommer hem är min mor väldigt förvånad över att jag kör mopeden, då polisen som jagade mig hade ringt och sagt att han hade tagit mig.
    Vad han egentligen hade sagt var att han genom registreringsskylten hade fått reda på vart min far bor (då moppen står i hans namn) och att han lätt kunde identifiera mig då jag körde med crosshjälm utan glasögon.

    Min fråga är nu följande: ska jag inför kommande förhör göra moppen helt original och laga allt som behöver lagas, eller räcker det om jag bara nekar och säger att det inte var jag som körde?

    PS. Jakten gick enligt farbror blå i 90 km/h
    Neka neka neka. Kom inte med dumma bortförklaringar, utan svara bara nej på alla frågor.

  10. #280
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Neka neka neka. Kom inte med dumma bortförklaringar, utan svara bara nej på alla frågor.
    Ok tack

  11. #281

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    Ok tack
    Han överdriver ju också , en urpluggad rieju går inte i 90km/h
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  12. #282
    För mycket att läsa i tråden så går rakt på sak.
    Om jag nu kör min moppe som har ett trimrör, vikter och tryckfjäder och så blir ja tagen, kommer dem ta bort trimmet då och typ dra in mitt körkort samt skjuta upp min chans att ta bilkörkortet några är eller?

  13. #283
    Citat Ursprungligen postat av AlexanderB Visa inlägg
    För mycket att läsa i tråden så går rakt på sak.
    Om jag nu kör min moppe som har ett trimrör, vikter och tryckfjäder och så blir ja tagen, kommer dem ta bort trimmet då och typ dra in mitt körkort samt skjuta upp min chans att ta bilkörkortet några är eller?
    Beronde på snut men standard är att tar in mopeden till polisstationen och tar bort trimmet. AM kortet rycker och du får uppskjutet lämp med 6 månader från och med dagen som blev stoppad på
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  14. #284
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Han överdriver ju också , en urpluggad rieju går inte i 90km/h
    Haha jag vet, det var därför jag skrev det


    Men om jag nu bara nekar allting, finns det inte en chans att farsan åker på smällen då?
    Det hade ju varit det värsta scenariot...

    Och ett annat dilemma jag har är att det med största sannolikhet kommer att bli en rättegång mot mig, då jag även är anklagad för misshandel. Detta kommer väl att göra att de kommer att ta upp trafikbrotten på den rättegången också?

  15. #285
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    Haha jag vet, det var därför jag skrev det


    Men om jag nu bara nekar allting, finns det inte en chans att farsan åker på smällen då?
    Det hade ju varit det värsta scenariot...

    Och ett annat dilemma jag har är att det med största sannolikhet kommer att bli en rättegång mot mig, då jag även är anklagad för misshandel. Detta kommer väl att göra att de kommer att ta upp trafikbrotten på den rättegången också?
    Nope. En rättegång skall vara om det just specifika fallet, inget annat. Men är du tidigare straffad så minskar ju din trovärdighet i rättssal.
    Nekar din far till att han visste att mopeden var trimmad så är han "safe". Handlar om att polisen måste ha bevis att din far faktiskt visste att din moped vart trimmad för att väcka misstanke om brott.

  16. #286
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Nope. En rättegång skall vara om det just specifika fallet, inget annat. Men är du tidigare straffad så minskar ju din trovärdighet i rättssal.
    Nekar din far till att han visste att mopeden var trimmad så är han "safe". Handlar om att polisen måste ha bevis att din far faktiskt visste att din moped vart trimmad för att väcka misstanke om brott.
    Jo men grejen är ju den att det faktiskt inte är min moppe, utan den är farsans...

  17. #287
    Det spelar ingen roll. De flesta mopeder ägs av respektive förälder. din far skall isåfall bara neka att han visste att den var trimmad. Han äger, du brukar.

  18. #288
    Har polisen alltid rätt att prova en moped? Tex ifall den står på en parkering eller ifall man sitter på den och ej är startad.

  19. #289

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Har polisen alltid rätt att prova en moped? Tex ifall den står på en parkering eller ifall man sitter på den och ej är startad.
    tror bara det gäller eu-mopeder, då dom kan göra flygande besiktning på dom, men dock inte på 30mopeder
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  20. #290
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Har polisen alltid rätt att prova en moped? Tex ifall den står på en parkering eller ifall man sitter på den och ej är startad.
    Nej dom fick tydligen inte pröva min iaf, kan dock bero på att jag sa att jag inte hade nycklar..

  21. #291
    Ifall den står utan reg plåt?

  22. #292
    Polisen kan hävda att dom misstänker brott så kör dom den likförbannat

  23. #293

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    @The_Svensson Det är väl såhär : De kan provköra bäst de vill om de misstänker brott, MEN om de inte har bevis på att t.ex. jag har kört så kan jag inte straffas ?

  24. #294

  25. #295
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Är det sannolikt att jag skulle bli av med körkortet om polisen skulle stanna mig med min försäkrade Derbi som är original förutom att den är drevad till en topfart av 60 km/h (mätarfart)?
    beror helt och hållet vart du bor och vilken polis du har tur att träffa.. vissa blir griniga så fort den går över 52km/h (lagliga maxfarten) men eftersom att den bara är omdrevad lär dem inte anse att den är så trimmad då den säkert axxar långsamt.. så tror inte att du skulle bli av med kortet, men finns ju griniga sheriffer som säkert skulle klippa det ändå..
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  26. #296

  27. #297
    Lite typ noob fråga här, men om vi säger att man har en effekt krök, och sedan stryper de, och polisen tar en då kan dom väl inte ta trimmet för de e strypt? ;o

  28. #298

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Gladalaxen Visa inlägg
    Lite typ noob fråga här, men om vi säger att man har en effekt krök, och sedan stryper de, och polisen tar en då kan dom väl inte ta trimmet för de e strypt? ;o
    om du köper ett strypt trimrör och ser till att du har intyg på att det är strypt och besiktar om moppen med det så kan dom inte ta det.
    men om du tar ett vanligt och slänger i en plugg som inte är godkänd osv så kan dom ta det. men så länge det inte går för fort och låter för mkt så kan dom nog se genom fingrarna
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  29. #299

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    nu skare bumpas!
    vet inte om det är rätt tråd att fråga i, menmen..
    Vad händer/kan polisen göra om jag vägrar göra utandningsprov? (alkoholtest)
    Vad kan en väktare göra om jag befinner mig t.ex. inne på en affär och han/hon säger att jag ska gå ut därifrån och jag vägrar? (stör inte allmän ordning, bara sitter på t.ex. en bänk och dricker dricka som jag handlat inne på affären.)

    Om jag plankar in på t.ex. en stadsfest där man måste betala för att komma in, och torskar. Vad kan hända? (nekar såklart att jag plankat, säger bara att jag tappat bandet ) alltså, de ser mig nära stängslet och drar slutsatsen att jag plankat, de kommer fram och jag saknar band.

  30. #300
    Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    nu skare bumpas!
    vet inte om det är rätt tråd att fråga i, menmen..
    Vad händer/kan polisen göra om jag vägrar göra utandningsprov? (alkoholtest)
    Vad kan en väktare göra om jag befinner mig t.ex. inne på en affär och han/hon säger att jag ska gå ut därifrån och jag vägrar? (stör inte allmän ordning, bara sitter på t.ex. en bänk och dricker dricka som jag handlat inne på affären.)

    Om jag plankar in på t.ex. en stadsfest där man måste betala för att komma in, och torskar. Vad kan hända? (nekar såklart att jag plankat, säger bara att jag tappat bandet ) alltså, de ser mig nära stängslet och drar slutsatsen att jag plankat, de kommer fram och jag saknar band.
    ligist eller? såna rackartyg kan man ju inte hålla på med...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in