1. #1

    Hjälp med min Yamaha neos!

    Tjenare tjenare! jag har en Yamaha neos som går dåligt, den är seg och orkar inget som om den aldrig kommer upp i varv eller vad man ska säga. jag vet inte vad jag ska göra med den eftersom jag inte är kunnig eller har erfarenhet av att skruva mopeder därför söker ja hjälp här.

    Har bytt:
    hårdare tryckfjäder
    hårdare kopplings fjädrar
    ny variator rem
    nya vikter
    ny kolv
    ny cylinder
    bytt munstycke i föggen
    bytt till gianelli trimrör

    men den vill ändå inte gå bättre fast ja bytt ut allt detta så finns de någon som anar vad som kan vara fel så jag slipper lägga ut så jätte mycke pengar utan att de blir bättre

    Mvh: Oscar

  2. #2

  3. #3
    drev? moppen är ju inte drevad med drev och kedja eller vad menar du för drev?

  4. #4

  5. #5
    det är orginal 50cc helt nytt

  6. #6

  7. #7
    har prövat de med

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av gempa1996 Visa inlägg
    skicka bild på den !
    Vafan spelar det för roll?
    Böar den på låga varv?
    Tappar kraften liksom?
    Testa att blåsa rent föggen med tryckluft, lek med olika munstycken, nålen, luftskruv mm
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  10. #10
    alltså den böar inte de är som om kopplingen greppar för tidigt så den orkar ju knappt framåt och når inte upp i varv, vi har prövat lite olika munstycken och hålt på med nålen och luftskruven

  11. #11
    Låter som kopplingsfjärden är för klen, testa med en hårdare än du har nu Btw vad ligger du har nu på?
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  12. #12
    koplingsfjädrarna ja har på nu är polinis från cykelkraft, ala säljs i 3 pack så värkar som andra mopeder har 3 kopplingsfjädrar på sina medans de bara sitter två på min koppling och de här polini paketet va de ända ja hitta som de va två till.

    står så här om produkten.
    Fjäderset levereras i 3 olika hårdheter, passar till 105mm koppling. 2st svarta fjädrar = +10%/5500 varv. 2st blåa fjädrar = +20%/6000 varv. 2st gula fjädrar = +30%/6500 varv.

    jag hade satti på dom blåa men ska springa ner o pröva dom gula kommer strax! kan filma hur den går om den inte går bättre

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    koplingsfjädrarna ja har på nu är polinis från cykelkraft, ala säljs i 3 pack så värkar som andra mopeder har 3 kopplingsfjädrar på sina medans de bara sitter två på min koppling och de här polini paketet va de ända ja hitta som de va två till.

    står så här om produkten.
    Fjäderset levereras i 3 olika hårdheter, passar till 105mm koppling. 2st svarta fjädrar = +10%/5500 varv. 2st blåa fjädrar = +20%/6000 varv. 2st gula fjädrar = +30%/6500 varv.

    jag hade satti på dom blåa men ska springa ner o pröva dom gula kommer strax! kan filma hur den går om den inte går bättre
    Gör så!
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    koplingsfjädrarna ja har på nu är polinis från cykelkraft, ala säljs i 3 pack så värkar som andra mopeder har 3 kopplingsfjädrar på sina medans de bara sitter två på min koppling och de här polini paketet va de ända ja hitta som de va två till.

    står så här om produkten.
    Fjäderset levereras i 3 olika hårdheter, passar till 105mm koppling. 2st svarta fjädrar = +10%/5500 varv. 2st blåa fjädrar = +20%/6000 varv. 2st gula fjädrar = +30%/6500 varv.

    jag hade satti på dom blåa men ska springa ner o pröva dom gula kommer strax! kan filma hur den går om den inte går bättre
    Yamaha neos , har inte dom 107mm koppling eller har jag fel? .. Låter nästan exakt som de felet jag hade på min aerox ,att den liksom inte orkar iväg och slö som satan va den , tror nog inte att det har med förgasaren att göra för även om den är "fel inställd" så skulle den ju iallalfall orka lite . tror det är nånting under variator kåpan som spökar , testa dig runt med tryckfjäder , kopplingsfjädrar osv ..

  15. #15
    http://www.youtube.com/watch?v=cOzP2ec5_g0 här är film på hur den går, bludra lite i början men inte de som är felet vänta med och kolla tills han åker iväg på den

  16. #16
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    För tunga vikter?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  17. #17
    säker ? de är 6.2o i nu vad tycker du jag borde ha?=)

  18. #18

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    säker ? de är 6.2o i nu vad tycker du jag borde ha?=)
    6.2gr är på tok för mycket, byt till 4gr så ska du se att den kommer gå som ett spjut
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  20. #20
    Pröva lättare vikter och hårdare kopplings fjädrar, jag hade samma problem men jag köpte 70cc och större förgasare och koppling och variator så löste det sig med det hade ju sin lilla prislapp men byt fjädrar och vikter som sagt om inte det funkar så pröva med en 17,5mm fögge
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Jag tänkte att polisen kanske ser att man har nudebar då tänker dom ^^Ooo han har säker trimmat^^ xD!

  21. #21
    nya vikter beställda kommer förhoppningsvis imorgon så häng kvar i tråden om ja behöver mer hjälp utifall den inte går bättre

  22. #22
    hej igen alla moppe kuniga nu har jag satti på 4g vikter och moppen gick betydligt bättre men de är fortfarande lite seg och kom inte upp i höga varven gäller de att beställa ännu lättare vikter eller vad ska jag göra. Jag har två hårdare tryck fjädrar ligger men de hjälpte inte att sätta dit medel tryck fjädern så de kan väl inte vara något med det? Mvh: oscar

  23. #23
    bump någon som vet?

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    bump någon som vet?
    kanske lite mjukare kopplings fjädrar ?

  25. #25
    Du kanske har för tunga variator vikter, kan även vara tryckfjädern, vad är det för hårdhet?
    Felinställd förgasare, kolla elektroden på tändstiftet: svart/kladdigt = för stort munstycke, vitt/grått = för litet munstycke, oboy brunt/gyllenbrunt = perfekt blandning.
    Läste att du bytt rem också, du köpte ingen kevlar förstärkt eller dylik? kan vara remen som är för hård.

    EDIT: sen kan du ägna dig 1 minut åt att skriva en väl informerande topic...

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Born2Ride Visa inlägg
    Du kanske har för tunga variator vikter, kan även vara tryckfjädern, vad är det för hårdhet?
    Felinställd förgasare, kolla elektroden på tändstiftet: svart/kladdigt = för stort munstycke, vitt/grått = för litet munstycke, oboy brunt/gyllenbrunt = perfekt blandning.
    Läste att du bytt rem också, du köpte ingen kevlar förstärkt eller dylik? kan vara remen som är för hård.

    EDIT: sen kan du ägna dig 1 minut åt att skriva en väl informerande topic...
    Tryck fjäder vet ja inte vad den har för hårdhet men de är polinis som man köper två stycken samtidigt en blå och en vit och de gör ingen skillnad hur man än skiftar så den vit sitter i. jag började ju med 6.2 vikter och gick til 4.0 vikter då gick den genast bättre men inte tillräckligt bra så är de bara att köpa ännu lättare vikter? stiftet är gyllenbrunt så de värkar bra. remen har jag faktiskt ingen aning om de stod orginal när jag köpte den. Tack för svar du värka kunnig!

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    Tryck fjäder vet ja inte vad den har för hårdhet men de är polinis som man köper två stycken samtidigt en blå och en vit och de gör ingen skillnad hur man än skiftar så den vit sitter i. jag började ju med 6.2 vikter och gick til 4.0 vikter då gick den genast bättre men inte tillräckligt bra så är de bara att köpa ännu lättare vikter? stiftet är gyllenbrunt så de värkar bra. remen har jag faktiskt ingen aning om de stod orginal när jag köpte den. Tack för svar du värka kunnig!
    Den vita är på 15% och den blåa kommer jag inte ihåg men den är lite hårdare, tycker att du ska byta tillbaka till original då du tappar effekt på detta + att du har inget behov av en hårdare tryckfjäder då din rem inte slirar med bara effektrörs setup.
    Hjälper inte detta så är nog remen helt enkelt för hård så att motorn inte orkar dra runt den, köp en original ersättare isåfall.
    Testa även att ställa in luftskruven, skruva in den helt sen 1,5varv ut

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Born2Ride Visa inlägg
    Den vita är på 15% och den blåa kommer jag inte ihåg men den är lite hårdare, tycker att du ska byta tillbaka till original då du tappar effekt på detta + att du har inget behov av en hårdare tryckfjäder då din rem inte slirar med bara effektrörs setup.
    Hjälper inte detta så är nog remen helt enkelt för hård så att motorn inte orkar dra runt den, köp en original ersättare isåfall.
    Testa även att ställa in luftskruven, skruva in den helt sen 1,5varv ut
    okej tycker du att ja ska beställa några lättare vikter samtidigt som ja beställer rem? =)

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av OsKa-91 Visa inlägg
    okej tycker du att ja ska beställa några lättare vikter samtidigt som ja beställer rem? =)
    dom du har räcker kort och gott, men köp en original tryckfjäder på samma gång!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in