1. #1

    Bruksköra denna cylinder?

    Tjena

    Är ganska ny inom scooter då jag mest hållt på med "cross"mopeder innan så är lite nyfiken av mig.

    Har en aerox som de sitter 17.5mm förgasare på, Leovince ZX, Polini speed control multivariator, Motorforce Racing vev, c4 ramlager, Malossi fly clutch, stage 6 medium tryckfjäder o lite annat smått.

    Undrar då om jag kan bruksköra denna cylindern: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13185

    Skulle de funkat om jag slänger i ostrypt insug, stage 6 vforce 3 membran och en ny bättre drivrem? Och håller den veven för den cylindern? kommer köra med leovincet till en början iaf.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Då ditt rör är lågvarvigt kommer du inte få ut den effekten du söker ur den cylindern satsa på nytt rör om du ska köra en sån cylinder annars kan du köpa nån sport 70cc det kommer gå lika bra.

  3. #3
    Kör på 70cc polini sport men är van vid mkt mer effekt så jag tycker den är för klen. Men om ja skaffar ett t.ex yasuni c16. Då kommer den ju gå men håller veven för de?

  4. #4
    Står att den rekommenderar en 12mm vev, vet dock inte vad du har för storlek på din. Och yasuni c16 passar bra till den.

  5. #5
    Min är 10mm. Men den levereras ju t.o.m med 10mm kolvbult så de BÖR ju hålla men vågar man ta chansen? Vad varvar en en sådan cylinder på en scooter? Är somsagt inte så insatt i scooter med de ligger väl runt 12k rpm i fart?

  6. #6
    Upskattar svar på Förra frågan och har även en ny fråga

    Eftersom min vev är 10mm, kan man inte byta ut nållagert till ett "mindre" så man får i en 12mm kolvbult? För jag har fått för mig att de ska gå? Någon som vet? Ni för gärna svara på föregående fråga också

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Robiin937 Visa inlägg
    Upskattar svar på Förra frågan och har även en ny fråga

    Eftersom min vev är 10mm, kan man inte byta ut nållagert till ett "mindre" så man får i en 12mm kolvbult? För jag har fått för mig att de ska gå? Någon som vet? Ni för gärna svara på föregående fråga också

    Det går att ha göra om nållager så att det passar med 12mm på 10mm. Men du ska ju inte ha ett mindre nållager om du ska ha i 12mm kolvbult på 10mm vev, då ska du ha större nållager

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    visst kommer det gå lite värre än en sport, det kommer det. dock har du lågvarvigt rör så du kommer nog inte köra sönder veven på en gång. Jag själv brukskör med en high-end cylinder, den är väldigt högvarvig och det går bra. dock crossmoppe då. hoppas det hjälpte dig lite
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av erkan94 Visa inlägg
    Det går att ha göra om nållager så att det passar med 12mm på 10mm. Men du ska ju inte ha ett mindre nållager om du ska ha i 12mm kolvbult på 10mm vev, då ska du ha större nållager
    Jag menade större, skrev fel . Hur gör man ?

    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    visst kommer det gå lite värre än en sport, det kommer det. dock har du lågvarvigt rör så du kommer nog inte köra sönder veven på en gång. Jag själv brukskör med en high-end cylinder, den är väldigt högvarvig och det går bra. dock crossmoppe då. hoppas det hjälpte dig lite
    Ja, fast frågan är om det är värt 2000kr ?

  10. #10
    ProRace ska lira riktigt bra med den cylindern har jag hört Annars funkar ju C16/C20 också

  11. #11
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Jag skulle bara bytt gasare och rör istället. Både billigare och bättre tror jag!

    21/24mm PWK gasare och ett högvarvigt rör t.ex. Pro Race, då blir det en helt annan motor!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jag skulle bara bytt gasare och rör istället. Både billigare och bättre tror jag!

    21/24mm PWK gasare och ett högvarvigt rör t.ex. Pro Race, då blir det en helt annan motor!
    ja det blir det men frågan är hur länge den håller med org vev
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av miniaktiv Visa inlägg
    ProRace ska lira riktigt bra med den cylindern har jag hört Annars funkar ju C16/C20 också
    Med polinin?

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jag skulle bara bytt gasare och rör istället. Både billigare och bättre tror jag!

    21/24mm PWK gasare och ett högvarvigt rör t.ex. Pro Race, då blir det en helt annan motor!
    Har en 22a liggandes som jag skulle kunna ta. Men är inte cylinder lågvarvig? polinin då. Och pr är ju ganska högvarvigt

    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    ja det blir det men frågan är hur länge den håller med org vev
    Sitter ju Motorforce i som ska hålla för 14k o c4 ramlager

  14. #14
    Zätas avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    3 207
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...ha-Information

    läs denna tråd, informationen, frågor och svar
    Prorace II, Yasuni C21, R1400 funkar fint till den cylindern.

    Då rekommenderar jag även större förgasare så som 21 - 24mm. Veven och lagrerna bör hålla för detta, men har du lust så byt till ngt värre
    ska du köra på det du gör just nu och sen sätta på den cylindern så kommer det funka utmärkt.
    Signatur raderad p.g.a. brott mot §6.2.
    MNFs regler
    Det var som fasen..

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...ha-Information

    läs denna tråd, informationen, frågor och svar
    Prorace II, Yasuni C21, R1400 funkar fint till den cylindern.

    Då rekommenderar jag även större förgasare så som 21 - 24mm. Veven och lagrerna bör hålla för detta, men har du lust så byt till ngt värre
    ska du köra på det du gör just nu och sen sätta på den cylindern så kommer det funka utmärkt.
    Tack för bra svar

    Okej ska kolla i den tråden hädanefter. Eftersom att jag har lågvarvigt rör nu så funkar det ändå med den? Det stoppar ju effekten lite, det vet jag men effekten ökar märkbart?
    Senast redigerat av Robiin937 den 2011-05-26 klockan 22:44.

  16. #16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in