1. #1

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Stockholm (Norrmalm)
    Inlägg
    12

    Question Vred tändspolen, nu fastnar kicken ... :( [MT5]

    Tjena.

    Min MT5:a åt tändstift efter jag trimmat den, så tänkte att de var förtändningen som behövdes ställas in på max.

    Detta gjorde jag nyss... Av med svänghjulet, snurra tändspolen och på med svänghjulet igen.

    Nu när jag skulle starta den funkade det inte... Kommer gnista från tändstiftet.
    När jag kickar hårt verkar något slå i (!!) Vette fan vad det är, det tar bara stopp som att en växel går i fast de inte gör det. Provade att för hands snurra på svänghjulet och den gick runt iaf. Men kicka är det inte tal om den bara KNACK fastnar typ. Och startar såklart inte, men lyset flashar när jag kickar.

    En annan notering jag gjorde var att det verkade ha runnit ur olja / bensin (?) från motorns högra sida altså där kicken sitter och man häller i olja.

    vad f*n kan ha hänt?

  2. #2

  3. #3
    Tändspolen på MT sitter på ramen under tanken. Det bör vara tändplattan du pillat på, och eftersom det fungerade innan du började kan det vara lämpligt att ställa tillbaka den som den satt från början och se om det fungerar igen.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Stockholm (Norrmalm)
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    antagigen för mkt förtändning så den baktänder dvs kicken fastnar
    Yes du hade en poäng, jag vred tillbaka tändPLATTAN, och skiten startar, men finns knappt ork att åka iväg :S det bara blöddrar sen dör. Det går dock att varva lite på tomgång.

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Tändspolen på MT sitter på ramen under tanken. Det bör vara tändplattan du pillat på, och eftersom det fungerade innan du började kan det vara lämpligt att ställa tillbaka den som den satt från början och se om det fungerar igen.
    japp tändplattan var det. Jag har vridit tillbaka till ursprungsinställningen, men det funkar inte! Har provat 10000 lägen, utan förtändning max förtändning mitten osv.. den kan starta på vissa lägen men som sagt ingen ork alls :S

    I vissa lägen startar den inte utan bara smäller till ibland högt som fan och kicken fastnar.

    En annan grej var att jag provade stiftet på en veteranmoppe, och det verkade vara starkare gnista på den moppen med samma tändstift (??)

    evigt tacksam för hjälp! <3

  5. #5
    Beskriv hur du tog av svänghjulet från motorn.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Stockholm (Norrmalm)
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Beskriv hur du tog av svänghjulet från motorn.
    tjaa...
    1. Tog av kåpan
    2. av med tändstiftet, i med en bit rep sen snurra hjulet så det fastnade
    3. Skruva av muttern som sitter på vevaxeln eller vad den heter.
    4. Skruvade i min svänghjulsavdragare och drog av svänghjulet

    Det var nog hela förloppet

  7. #7

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Stockholm (Norrmalm)
    Inlägg
    12
    Löste problemet

    Det visade sig att jag satte på svänghjulet fel.

    Det satt en skåra på vevaxeln som man skulle trä på svänghjulets motsvarande skåra på

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in