1. #1

    Jetforce Dynamofel

    Hej

    Jag har en Peugeot jetforce tsdi, vet inte riktigt vad som är felet men när jag kör så lyser batterilampan ändå, fast den egentligen ska sluta lysa. Efter några gångers start av motorn så vill den inte starta längre. Kan det var fel på Dynamon? Hjälp???

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av DJ-Horvath Visa inlägg
    Hej

    Jag har en Peugeot jetforce tsdi, vet inte riktigt vad som är felet men när jag kör så lyser batterilampan ändå, fast den egentligen ska sluta lysa. Efter några gångers start av motorn så vill den inte starta längre. Kan det var fel på Dynamon? Hjälp???
    Generatorn* Har du kollat så att alla kablar från generatorn sitter riktigt och att dem inte är skadade? Kolla även så att kablarna till batteriet är fastskruvade.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av DJ-Horvath Visa inlägg
    Hej

    Jag har en Peugeot jetforce tsdi, vet inte riktigt vad som är felet men när jag kör så lyser batterilampan ändå, fast den egentligen ska sluta lysa. Efter några gångers start av motorn så vill den inte starta längre. Kan det var fel på Dynamon? Hjälp???
    Låter som att ditt batteri är "slut" köp ett nytt.
    Förmodligen har du väl inte underhållsladdat batteriet under vintern eller...?
    Har du inte underhållsladdat batteriet så är det slut/trasigt....

  4. #4
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Låter som att ditt batteri är "slut" köp ett nytt.
    Förmodligen har du väl inte underhållsladdat batteriet under vintern eller...?
    Har du inte underhållsladdat batteriet så är det slut/trasigt....
    Kan det även bli så med ett gel batteri?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  5. #5
    Qaktuzs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Kan det även bli så med ett gel batteri?
    Ja det kan det!
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    eeeww haha lät det ^^KNÄÄÄÄÄÄCCCKKK^^ xD

  6. #6
    Jag har faktiskt köpt ett nytt för 2 veckor sen och det är även större än orginalet

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av DJ-Horvath Visa inlägg
    Jag har faktiskt köpt ett nytt för 2 veckor sen och det är även större än orginalet
    Jag har en jetforce jag med och på vilket sätt är det större? Bredare? högre? låter skit skumt ju att det får ens plats!

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Jag tänkte att polisen kanske ser att man har nudebar då tänker dom ^^Ooo han har säker trimmat^^ xD!

  8. #8
    På det sättet att originalt är det ett 8 ah men jag köpte ett 12 ah batteri

  9. #9
    du kanske har smällt en säkring? Menar ifall det är 8 ampers batteri ska du väl inte dra på ett 12ampers batteri sen? En säkring kan ju gått sönder. Just saying

  10. #10
    tjena, har exakt samma fel på min! köpte mig ett nytt batteri och den starta på en gång, men efter typ nåra startar så vill den nt ens dra runt, det händer ingenting när man trycker på elstarten. vad är felet? pappa sa att han trodde de va generatorn också, man måste lixom ladda batteriet, men sen funkar den igen. och blir då samma fel ytterligare en gång.. snälla säg mig va felet är!

  11. #11
    köp rätt batteri och kolla säkringarna.

  12. #12
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Brukar vara 10ampers säkringar kopplat till batteriet, så överskrid inte det till det nya batteriet!
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  13. #13
    Inte ofta det blir fel på den typ av generator som sitter på moppar, men desto vanligare att kontakter, elkablar eller spänningsregulatorer är orsaken till problem.

  14. #14
    exakt så händer det man måste ladda det efter ett antal starter

  15. #15
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av micke1337 Visa inlägg
    du kanske har smällt en säkring? Menar ifall det är 8 ampers batteri ska du väl inte dra på ett 12ampers batteri sen? En säkring kan ju gått sönder. Just saying
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    köp rätt batteri och kolla säkringarna.
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Brukar vara 10ampers säkringar kopplat till batteriet, så överskrid inte det till det nya batteriet!
    Ni tre behöver en lektion i ellära.
    Först och främst så är enheten ni snackar om Ah (amperetimme/ar) och inte A (ampere). Ah står alltså för hur länge ett fulladdat batteri kan leverera en viss ström, tex ett 12 Ah batteri kan leverera 12 ampere konstant i 1 timme eller 1 ampere i 12 timmar, 4 ampere i 3 timmar osv...
    Vid kortslutning kan ett batteri på 0,1 Ah leverera bra mycket mer än dom 10-20 ampere som säkringarna brukar ligga på i moppen.

    Mät och kolla hur mycket spänning du får direkt från statorplattan, vid voltregulatorn, likriktaren osv. Är värdena okej så är det bara att leta vart någon kontakt eller kabel inte är som den ska.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  16. #16
    har någon en aning om detta då jag ej löst problemet ännu?

  17. #17
    ni vet va att data boxen i era moppar inte funkar under 8.5v, och då får boxen felmedelanden och då lyser insputningslampan.......

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in