1. #1

    Etanolkonvertering

    Tjena, går o funderar på att etanolkonvertera moppen så det är några grejer som jag undrar över. Slits motorn mer när man kör på etanol? Behöver man byta förgasare? Hur går det med oljeblandningen? Och blir det lönsamt ekonomiskt?

  2. #2
    Motorn slits inte mer. Du behöver inte byta förgasare, däremot bestycka om den du har för att ge mer bränsle. Du måste ha en olja som blandar sig med alkohol, oftast ricinbaserade. Oljan har den nackdelen att den inte fungerar tillsammans med oljepump samt sotar lite mer. Ekonomiskt sett skulle jag tro det blir ungefär likvärdigt, motorn drar mer bränsle när den körs på E85/etanol jämfört med bensin.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Motorn slits inte mer. Du behöver inte byta förgasare, däremot bestycka om den du har för att ge mer bränsle. Du måste ha en olja som blandar sig med alkohol, oftast ricinbaserade. Oljan har den nackdelen att den inte fungerar tillsammans med oljepump samt sotar lite mer. Ekonomiskt sett skulle jag tro det blir ungefär likvärdigt, motorn drar mer bränsle när den körs på E85/etanol jämfört med bensin.
    Okej, läste på etanol.nu eller nåt sånt att det går åt 40% mer soppa om man kör på etanol. Etanolen här kostar lite mer än 9kr. 9/10=0,9. 0,9*14 = 12,6. Om det nu stämmer borde man väl tjäna på det om man jämför med 95 som kostar lite mer än 14kr? Och e10 som kommer snart skulle väl vara ännu dyrare? Då borde det iaf märkas skillnad ekonomiskt, och så får man väl bättre effekt? Hur är priserna på olja?

  4. #4
    Räkna med runt 150kr/l för olja, beroende på vilken oljetyp du använder nu kan det bli dyrare.

  5. #5
    Okej. Är det 2-3% blandning då också? Om jag minns rätt så kostar oljan jag använder nu 120 kr så då går man ju ändå med vinst. Hur pass stor effektskilllnad blir det om man endast kör urpluggat?

  6. #6
    3% funkar fint. Du får mindre effekt genom att enbart tanka etanol.

  7. #7
    Jaså? Av det jag läst så har jag fattat att man får mer effekt, gäller det bara om man har värre setup?

  8. #8
    Spelar ingen roll vilket setup du har, genom att enbart tanka i etanol utan att göra andra motorkonfigurationer tappar du effekt. Däremot har etanol bättre potential för trimning då det har ett högt oktantal, realtivt hög kokpunkt och kräver mycket värme för att förångas (kyler).

  9. #9
    Hur stor effektskillnad blir det då?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Hur stor effektskillnad blir det då?
    På en tam bruksmotor är det nog inte speciellt märkbart.

  11. #11

  12. #12
    lånar tråden lite är de så att etanol tål lägre squich och mera förtändning och att de är där du vinner effekten?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hyper_osten Visa inlägg
    lånar tråden lite är de så att etanol tål lägre squich och mera förtändning och att de är där du vinner effekten?
    Inte lägre squish, men eftersom det har ett högre oktantal tål det högre kompressionsförhållande. Förtändningen går oftast också att öka en del, man får prova sig fram.

  14. #14
    men då ska man igentligen svarva ett nytt topplock då?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hyper_osten Visa inlägg
    men då ska man igentligen svarva ett nytt topplock då?
    Omsvarvning/modifiering av förbränningsrum krävs för att höja kompförhållandet ja..

  16. #16
    okej tack för hjälpen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in