1. #1

    Unhappy Korslutning mellan styre och bromsvajer? (FILM)

    Det är nått skumt me min neos, när jag har bromsvajern mot styret så slår det gnistor (som på ett tändstift)... min fråga är helt enkelt, varför? för de ska ju knappast vara så?



    Hoppas någon kan hjälpa mig

  2. #2
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    jordfel kanske?

  3. #3
    Bromsvajer bör betyda bakbroms, bakbromsen sitter i blocket, slutsatsen är dålig/otillräcklig jordning mellan motor och ram, kabelhärva och/eller batteri.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Bromsvajer bör betyda bakbroms, bakbromsen sitter i blocket, slutsatsen är dålig/otillräcklig jordning mellan motor och ram, kabelhärva och/eller batteri.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Yepp, dålig jordning på originalplaceringen. Så strömmen tar en enklare väg, d.v.s via vajern när det läggs emot styret.
    Jag har bara spänningsregulator, tändningslås, cdi och tändspole på moppen nu. och det var likadant innan när jag hade allt annat också. det jag inte förstår om det är dålig jordning, varför skulle de komma någon ström från blocket? Det är ju växelström där innan de kommer upp till spänningsregulatorn, så det är inget som behöver jordas i blocket ändå väl?

    rätta mig om jag har fel

  6. #6
    Om man har växelström eller likström spelar ingen roll, den ström som kommer ut från ett batteri, en generator eller liknande måste också komma tillbaka. Antingen via kabel, eller genom något annat, t.ex. genom att ledas genom ramen & motorblocket - och eftersom du har en hel del ström som går genom vajern nu så saknas det uppenbarligen en bra väg för strömmen att gå.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Om man har växelström eller likström spelar ingen roll, den ström som kommer ut från ett batteri, en generator eller liknande måste också komma tillbaka. Antingen via kabel, eller genom något annat, t.ex. genom att ledas genom ramen & motorblocket - och eftersom du har en hel del ström som går genom vajern nu så saknas det uppenbarligen en bra väg för strömmen att gå.
    Tack för hjälpen, det stämde som ni sa testade att dra en kabel (nej inte en sån som på skithuset) från blocket till ramen o då hände ingenting oavsett vart jag rörde vajern

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in