Ämne: Tyst moped?

  1. #1

    Tyst moped?

    Hej! Jag har efter visst funderande kommit på att moped vore det optimala fordonet för mig. Nu till frågan och problemet; det är så här att jag har tinnitus och jag störs således av höga ljud. Vad för slags moped skall jag välja för att kunna kringgå problemet?

  2. #2
    Du borde satsa på en Scooter fyrtakts moped, Beroende på din budget så finns det några att välja mellan. Men en billig är ju Baotian Classic dock inte av högsta kvalité.

  3. #3
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Alla otrimmade scootrar låter väldigt lite, så det ska nog inte vara några problem om du väljer en scooter. fyrtakts motorerna är mer bränsleeffektiva och låter ännu mindre så en fyrtakts-scooter såsom Yamaha Neos 2007 och frammåt, eller en Honda Zoomer är bra alternativ. Honda Zoomer har dessvärre ett tråkigt utseende och inget förvaringsutrymme under sadeln.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  4. #4

  5. #5
    Finns ju även Elektriska mopeder som knappt låter någonting alls? Dock vet jag inte så mycket om dem.

  6. #6
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Alla scootrar låter väldigt lite originala Provkör en 2T och en 4T och se om du klarar av ljudet, men det tror jag nog.
    Jag tycker du ska satsa på en Aerox om du ska åka 2T.
    Om han ska ha det som pendlarmoppe elr liknande så tror jag föredrar komfort - alltså inte aerox (imo). beror iofs på hur lång han är
    kymco super 9 har jag bara haft bra erfarenhet som, är väl perfekt pendlar moppe, rätt så billig också! och bör inte låta mycket org, då min trimmade är tystare än vissa andra original scootrar..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  7. #7
    Kan rekommendera Gilera Runner Sp 50 som pendlar moppe, den är så jävla stabil så om en polsk lastbilchaffis skulle köra på den så skulle moppen stå kvar
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  8. #8
    Om du inte klarar av ljudet av en 2-takts org scooter bör du inte vistas i trafiken...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Om du inte klarar av ljudet av en 2-takts org scooter bör du inte vistas i trafiken...
    Jo, det bör jag. Jag har ingen hörselnedsättning och min tinnitus påverkar inte resenärer i min omgivning - den påverkar endast mig själv. Min reaktionsförmåga påverkas heller inte av min tinnitus. Att du ens använder trafiken som ord i sammanhangen visar en del angående din intelligens, och kompetens att ge råd i ämnet. Det är lixom fett stor skillnad på att åka omkring i en storstad och att göra det på en lantväg.

    Tack förövrigt för tipsen! Mopeden skall användas till fisketurer och får helst inte gå över 10000 kronor, men om jag hittar ett tillfredsställande val strax däröver kan jag tänka om.
    Senast redigerat av Castnoz den 2011-04-10 klockan 21:39.

  10. #10
    Att köpa en begagnad Aerox, Neos eller Gilera-scooter av valfri årsmodell är ett perfekt köp. Brukar ligga mellan 5-12 000 kr och original är de väldigt tysta allihopa.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Kan du skruva på mopeder?
    Risken är väldigt stor att när du köper en begagnad moped i den prisklassen att du kommer få skruva lite
    Annars köp min nyrenoverade Aerox 2008, du får den för 16 000 Snabb affär, fint skick! kanske lite dyrt för dig.
    Tack för erbjudandet! Tyvärr är det lite för dyrt och jag kommer nog köpa mopeden på avbetalning; alltså ny. Funderar på en Baotian ändå. Billig och tyst. Dock dålig kvalité, men 2-3 år håller den förhoppningsvis.

  13. #13
    Yamaha Giggle är nog bland dom tystaste mopparna.. Även grymt skön körkänsla, drar lite bensin, går fint också!
    Det är en 4taktare och det bästa.. Det är ju Yamaha!

  14. #14
    ska man inte trimma och skiter i hur snabb/tuff äns moped är så slår en fyrtaktare tvåtaktaren men köp en typ kvalitets fyrtaktare ex yamaha neos/honda zoomer

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Castnoz Visa inlägg
    Tack för erbjudandet! Tyvärr är det lite för dyrt och jag kommer nog köpa mopeden på avbetalning; alltså ny. Funderar på en Baotian ändå. Billig och tyst. Dock dålig kvalité, men 2-3 år håller den förhoppningsvis.
    Rekommederar hellre Kymco Super 9 till exempel än en Baotian.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  16. #16
    Se också till att skaffa en bra ljudisolerande hjälm och kanske använda öronproppar så kommer du nog slippa problem med ljudet.

  17. #17
    Piaggio!
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in