1. #1

    Munstycke Yamaha DT50MX?

    Tjenare, jag kände att förra ämnet kom lite off-topic, så jag startar ett nytt. Moppen går dåligt i början, och misständer och vill inte riktigt varva ur, tills den blivit varm. Den värmenyper även när jag kört länge på samma växel i oftast en nedförsacke eller raka. Jag har därför fått tips om att köpa ett större munstycke. Jug undrar vad jag ska ha, och om jag enbart ska köpa ett munstycke, eller en hel sats. Just nu är det 88 munstycke i (original), och jag har fått tips om att höja till ca. 95. Men jag vet inte villket jag ska ha, och jag vet inte vad "lågfartsmunstycke" är. Jag har fått den här länken: http://www.twostroke.se/group.asp?group=5380 , men jag vet inte villken jag ska ha och villken som passar. Min förgasare är original Yamaha DT50MX förgasare.

    Skicka gärna en länk på det munstycket jag ska ha,
    TACK/ Shmetify

  2. #2
    Det känns ju som att det inte är speciellt nödvändigt med ett nytt munstycke om du dessutom kör original. Om du ökar från 88-95 alltså 7 storlekar så kommer det troligen inte hjälpa dig att få den att gå så markant mycket bättre och sluta att varmenypa.. Du kan möjligtvis istället ha en dålig kolv i moppen, en dålig cylinder, topplockspackning, eller en av de två packboxarna på vardera sidan veven som är trasig..

  3. #3
    Den värmenyper inte av en trasig topplockspackning, just a hint. Har du kollat hur ditt stift ser ut? Det kan ge dig en vägledning.... Lågfartsmunstycke lär du inte behöva bry dig om dock. Det bästa är om du hade kunnat lägga upp en film på hur den uppträder när den är kall och "Misständer och vill inte riktigt varva ur".

  4. #4
    Jag kan ladda upp en film , jag har helt ny kolv och cylider i , satte i dem för ca två veckor sedan, och så fick jag idag hem min beställning på nytt tändstift. Pluggen vid insuget är dragen och jag har drevningen 11/50. Jag har bytt mycket packningar, men när du säger det så har jag kanske inte bytt packning vid toppblocket. Jag vet inte vad packboxar är, eller var de sitter, men om du förklarar kan jag kolla upp dem. Hur ska de se ut/ hur ska de inte se ut?
    Jag drar immorrn till en mc-affär, så jag behöver veta om jag ska köpa en hel sats munstycken, eller bara ett. Eller borde jag inte köpa alls? Ska jag köpa något mer som kanske kan göra att den slutar värmenypa, eller gå dåligt i början?
    TACK/ Shm.

  5. #5
    Jag tror det bara handlar om förgasarinställningar. Det du kan göra är att rengöra ditt luftfilter och sen olja in det i luftfilterolja. Är din moped relativt lättstartad så kan du utesluta att packboxarna vid vevaxeln är sönder.

  6. #6
    Den är inte lättstartad, får jag inte igång den på första kicken, så måste jag rulla, men när jag rullar så startar den alltid. Jag måste alltid rulla när den är kall. Hur rengör jag luftfiltret? Skulle även vara schysst om du sa vart packboxarna var, och hur man kollar att de är okej. Hur vet jag vilken packbox som ska bytas? Kan även tilläga att jag har dålig komp i kicken.
    Senast redigerat av SHMETIFY den 2011-04-05 klockan 14:40.

  7. #7
    DT50MX och dåligt komp är vanligt, det beror dels på originaltoppen om du har den då den har en flera meter hög kant (strypning med andra ord). När min dt50mx var svårstartad (gick igång efter långtids rullstart), men gick sen ganska uselt när den väl var igång och ev. dog senare så var min vänstra packbox sönder. Det sitter två stycken och dem sitter på vevaxeln. Du kan lättast se den vänstra genom att ta bort svänghjulet.

    Du gör rent luftfiltret genom att tvätta det i ex bensin.

  8. #8
    men min går ju rätt bra när den väl är igång , så då är det inte packboxarna, eller? Asså jag vill bara göra klart för mig nu: Ska jag köpa ett 95 munstycke, eller inte? Ska jag köpa något annat som packbox, topp, eller något annat, när jag ändå är der?

  9. #9
    Det bör inte vara packboxarna. Det första du borde testa med är som sagt större munstycke än vad du redan har. Sen får man se om den antingen går bättre eller sämre och agera utifrån det.

  10. #10
    Okay , men hur vet jag villket munstycke jag ska ha? Jag hittar ingenstans där det finns munstycken till 12mm förgasare?

  11. #11
    Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, kan du ta bild på ditt nuvarande munstycke så kanske man kan se vilken typ det är som används. Ett tips kan vara att ge upp originalförgasaren och skaffa en 16mm mikuni istället.

  12. #12
    Nej , jag vill ha original. Men jag ska ta ett kort munstycket så fort jag kan. Och så laddar jag upp en film på när den misstäder och inte varvar ur i början

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in