1. #1

    Nytt drev och kolv till drac

    Vet inte om detta ska vara här i Motor forumet eller om den ska vara i Övrigt. Jag har en Rieju Drac RR 06 Sport Edition. Jag har tänkt köpa nytt drev till den. Vill ha mer acceleration och tophastighet. Sen så behöver jag en ny kolv. Någon som vet hur stor den är och vilken jag bör köpa? Har tänkt beställa från Garage24 eller Twostroke. På moppen har jag Turbo kit HQ opluggat och sen har jag byttat munstycket så att den får tillräckligt med bensin. Det toppar ca 90 km/h och går upp i sexan. Fast den varvar bara lågt då. Har jag medvind så kan jag få upp den högt i sexan. Men vad kan jag göra för att den ska klara det vanligt? Behöver nu lite tips på vad jag ska handla. Tacksam för svar

    Edit: Min koppling tar inte bra längre. Ligger moppen i växel och koppingen är inne så rullar den inte helt fritt. Vad kan man göra åt det?
    Senast redigerat av Martan den 2011-04-03 klockan 20:50.

  2. #2
    ahhah martin från eslöv eller?
    (isa här)

    men hur är mopeden drevad nu?
    varför behöver du en ny kolv?
    och tror att du behöver fin justera din förgasare lite för sist jag körde den så var den inte helt 100

    jag föreslår att du byter upp 2 storlekar i munstycke, sen om kolven inte är skuren så bytar du bara ringar och jag föreslår att du byter upp ca 2-3 kugg fram för högre topphastighet. (dock kan då ny kedja behövas om denna är väldigt kort)

    Mvh Isa

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    ahhah martin från eslöv eller?
    (isa här)

    men hur är mopeden drevad nu?
    varför behöver du en ny kolv?
    och tror att du behöver fin justera din förgasare lite för sist jag körde den så var den inte helt 100

    jag föreslår att du byter upp 2 storlekar i munstycke, sen om kolven inte är skuren så bytar du bara ringar och jag föreslår att du byter upp ca 2-3 kugg fram för högre topphastighet. (dock kan då ny kedja behövas om denna är väldigt kort)

    Mvh Isa
    Japp, Martin här Har original drev på nu, men kan kolla hur många kuggar där är. Sen tror jag kolven börjar bli sliten eller om det bara är packningen. Vad är det som ska justeras på förgasaren?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Martan Visa inlägg
    Japp, Martin här Har original drev på nu, men kan kolla hur många kuggar där är. Sen tror jag kolven börjar bli sliten eller om det bara är packningen. Vad är det som ska justeras på förgasaren?
    du bör byta upp munstycket 2 storlekar (tex 80->82)

    är din moped svårstartad ?

  5. #5
    Tror jag har 85-86 i munstycke eller nått och 76 är original. Men funderar på 13 fram och 52 bak på drev. Moppen startar ibland med kicken men får oftast rulla igång den nu.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Den gör aldrig 90km ÄRLIGA med orginaldrev
    Hahaha.

    Har den bra komp i kicken?

  7. #7
    Jo det gör den vad menar du med komp i kicken?

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Martan Visa inlägg
    Jo det gör den vad menar du med komp i kicken?
    Nej, det gör den fan inte.
    Om du har dåligt kompression i kicken så är det nog därför den är svårstartad=Dåligt motstånd i kicken

  9. #9
    Tycker den har rätt bra motstånd. Ska kolla moppen med GPS innan jag byter drev och sånt. Kan filma vad den toppar också

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    ahhah martin från eslöv eller?
    (isa här)

    men hur är mopeden drevad nu?
    varför behöver du en ny kolv?
    och tror att du behöver fin justera din förgasare lite för sist jag körde den så var den inte helt 100

    jag föreslår att du byter upp 2 storlekar i munstycke, sen om kolven inte är skuren så bytar du bara ringar och jag föreslår att du byter upp ca 2-3 kugg fram för högre topphastighet. (dock kan då ny kedja behövas om denna är väldigt kort)

    Mvh Isa
    vafan? han skriver att den inte orkar varva ut på 6an på plan mark, och du rekommenderar att byta upp ca 2-3? vet du hur mycket 2-3 kugg fram gör? mopeden kommer knappt orka varva ut på 4an om han ska dreva upp med 3 kugg.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    vad har du för drev nu antar du har 11/48 eller 52 då gör den inte 90km.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    vafan? han skriver att den inte orkar varva ut på 6an på plan mark, och du rekommenderar att byta upp ca 2-3? vet du hur mycket 2-3 kugg fram gör? mopeden kommer knappt orka varva ut på 4an om han ska dreva upp med 3 kugg.
    Kommer moppen gå bra med 13 fram och 52 bak? En polare till mig tyckte jag skulle ta det.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in