1. #1

    Växelinställning för Sachs 3 & 4vxl fot.

    Växelinställningen på Sachs har många haft problem med! Och vet man inte hur bitarna fungerar ihop så kan man få ett helvete att få det att fungera klanderfritt.

    Här visar jag hur jag gör för att mina växlar ska fungera klockrent! Jag säger inte att detta är det ända rätta, men jag har märkt att växlarna fungerar precis som det ska när allt detta är genomgått.

    Okej. Till och börja med. Drevaxeln måste vara korrekt inshimsad för att växlarna ska fungera bra. Om axeln glappar in och ut axiellt så ändras kilens läge i kuggarna hela tiden. Det blir ett helvete att ställa in växlarna.

    Spelet ska vara enligt sachs verkstadshandbok 0,10mm. Vilket vi då hoppas att din drevaxel har. Annars skulle jag säga ett tillåtet spel på max 1mm för att det ska fungera bra. Över det och motorn måste klyvas för att shimsa upp spelet.




    Gängorna på växelpinnen måste vara friska. För muttern måste sitta stumt fast. Den tjocka biten av spårmuttern ska vara utåt! Se bild:




    Sen ska spårmuttern låsas av en standard m6 mutter. Inget annat!
    En bra standardinställning är att växelstången sticker ut c:a 0.5mm ifrån låsmuttern. Se bild!




    Växelaxeln. Den bör glappa minimalt in och ut. Om den glappar blir det för mycket rörelse i hela mekanismen, och växlarna hamnar inte i korrekta lägen när du växlar upp och ner. Om du förnimmer för mycket glapp, ta bort segersäkringen och lyft på den stora trekantiga biten. Och placera en tunn bricka (Gärna ett shims som passar till lådan) för att jämna ut glappet. Axeln får absolut inte kärva!

    Sen två andra bitar som kan vara nödvändigt att shimsa om det glappar för mycket. Den ena är den lilla trekanten, den får inte glappa hur mycket som helst in och ut. Den kan hamna på sniskan och du förlorar en liten bit väg som den kan putta. Fixa!

    C: Den andra är själva pinnen som går emellan den övre och undre partiet. I det övre partiet ser du att den går i en 90 graders böj och in i ett hål, och där finns det möjligtvis en bricka och en låspinne. Ibland kan det vara nödvändigt att lägga dit en extra bricka om du inte får till växlarna genom att vrida på plattan.




    Den här lilla fjädern är boven i dramat i många av era svåra fall! Om den inte är rak och frisk rör sig inte den lilla trekanten tillräckligt för att greppa tag den stora trekanten för att växla upp/ner. Hur ni än gör, växlarna kommer inte att fungera bra. Så den ska vara så rak som möjligt! Det går bra att ta en tång för att böja den rak, akta så den inte går av bara. Då måste en ny införskaffas.




    Nu till själva inställningen för spårmuttern. Eftersom växelpinnen flyttar på en kil inne i lådan, så finns det spår i drevaxeln som kilen vilar i när växeln är i ingrepp. Det man vill, när tryckstiftet är mitt i t.ex 1:ans läge, är att kilen ska ligga precis centrerad i sitt kilspår på 1:ans läge inne i lådan.

    Notera. Växelpinnen ska vara längst ut för att 1:an växel ska vara i. Längst in finns 3:an (Eller 4:an om du har en 4 vxl låda)

    Men hur vet vi att den är centrerad då? Enkelt! Lägg i 1:ans växel. (Allt ska vara åtskruvat) Försök snurra på drevet fram och tillbaka (Du får ta i lite), och håll samtidigt blicken på växelpinnen. Rör den på sig? In? ut?

    Rör den sig inåt, läs punkt A.
    Rör den sig utåt, läs punkt B.

    A: Om den rör på sig inåt, betyder det att pinnen är för långt ut (Spårmutter är för lång inskruvad). Lossa på låsmuttern, snurra ut spårmuttern kanske ett halvt varv, och lås med låsmuttern. Gör nu om samma procedur. Rör sig växelpinnen något? Om inte, grattis! Nu är kilen centrerad till kilspåret. Gör om samma sak med alla växlar för att kolla så kilen är centrerad.

    B: Om den rör på sig utåt, betyder det att pinnen är för långt in (Spårmutter är för lång utskruvad). Lossa på låsmuttern, snurra in spårmuttern kanske ett halvt varv, och lås med låsmuttern. Gör nu om samma procedur. Rör sig växelpinnen något? Om inte, grattis! Nu är kilen centrerad till kilspåret. Gör om samma sak med alla växlar för att kolla så kilen är centrerad.

    Detta får du pröva dig fram med små rörelser för att få perfekt.



    Nu när kilen är korrekt inställd. Så ska du ställa in hela växelmekanismens platta. På bild ser du 3 st skruvar. Dessa kan du lossa lite på, och hela plattan är vridbar. Detta behövs för att den lilla trekanten ska "orka" putta i nästa växel, samt hinna gå ner för att greppa tag i ena kugget.



    T.ex. Om plattan är vriden max medurs. Och du ska växla ifrån 2:an till 1:an, orkar den lilla trekanten kanske inte att putta den stora plattan tillräckligt för att spärrstiftet ska hamna i 1:ans läge. Och 1:an går inte att få i. (Och du får nog i friläget, eller du blir kvar på 2:ans växel.)

    Och om du ska växla ifrån 2:an till 3:an. Så "slinter" den lilla trekanten på kuggen och du får då inte i 3:an.

    I detta fall ska plattan vridas lite moturs för att det ska fungera. Detta får du pröva dig fram med.

    Om den skulle varit vriden max moturs kan du får samma sympton, men då är det tvärtom.

    Om du inte får ordning på detta hur du än gör. Läs punkt C högre upp!

    Notera att detta är några av symptomerna som kan hända! Det är inte säkert att just din motor får detta vid max medurs rotation, den kan fungera klockrent vid det läget.

    Men det är som jag sagt tidigare. Du får testa dig fram med detta.

    Du kan tyvärr inte få 100% problemfria växlingar. Detta är en svaghet som Sachs tyvärr har, du kommer hamna i friläge och tappa någon växel då och då, hur bra inställningarna än är.
    Senast redigerat av Rexxy den 2013-11-11 klockan 21:42.

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Bra guide där! Synd att man inte har en Sachs
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  3. #3
    gode bra att du la upp den här guiden! vet att det det finns andra guider men det här är den första jag stött på som visar hur kilen ska centreras

  4. #4
    KrängHängs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    vallentuna
    Inlägg
    130
    riktigt bra guide! men har redan fått till allt nästan hundra men ibland när jag växlar upp till trean så hoppar den för långt och jag måste trycka ner växelpetarn för att trean ska hoppa i, vet du hur jag ska justera för att det ska fixas?

    Mvh sebastian

  5. #5

  6. #6
    Hallo. Er det mulig å få lagt ut bildene på nytt? Får ikke opp noen bilder! Håper du fortsatt har bildene

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in