1. #1
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285

    Rost på avgasröret. SF3'a

    Jo nu har jag lite smått börjat åka med speedfighten igen, sommaren närmar sig. Men när jag ställde av den i höstas så började det komma lite yt-rost på själva färgen(?) och nu har rosten spridit sig, jag tror inte att det är så jätte grovt så det blir små "kratrar" på röret med jag vill gärna få bort skiten för det är fult. Och i värsta fall så blir det värre. Rosten är närmast däcket så jag antar att det uppkommit av lera o skit som stänkt upp på röret för på andra sidan ser det riktigt ok ut.

    Hur ska jag göra? Blästra? njaaa, eller? Hur gör man egentligen? Och när jag köper ny färg igen, hur ska jag måla för att slippa göra om detta helst igen?

    //ostN^
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  2. #2

  3. #3
    Eller så slipar du ner hela skiten och lackar om de igen Sandpapper 100 och så kan man ju sluta med 600. Värmefärg är ganska tjock

  4. #4
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Provar svinto först, men utan tvål antar jag? Sitter det ordentligt så tar jag sandpapper. Var kan man köpa färg? Kanske finns på vanliga färgbutiker, nån speciell att rekommendera?
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  5. #5
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Mekonomen är bra
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  6. #6
    Både biltema och mekonomen har färg som ska tåla temperaturer upp till 600C
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  7. #7
    Biltema och andra liknande affärer har ju ett medel som ska ta bort rost
    Kostar runt 50 lappen

  8. #8
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Tack tipsen! Kollade nu lite närmare på saken och det är väldigt tunn rost så att säga, nästan så man kan ta lite papper o gnugga. Men om man tar medlet som miniaktiv sa så slipper man ju måla om? Men det kanske är bra och måla på några lager.

    Ty Ty!
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
     

    Lite "overkill" men ser det för djävligt så...
    Vet du om man kan lägga på flera lager sån färg så det skyddar mer eller blir det bara skit?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Vet du om man kan lägga på flera lager sån färg så det skyddar mer eller blir det bara skit?
    Flera tunna lager stod det på burken...
    Länk: Motip Hot paint/avgasrörsfärg

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Flera tunna lager stod det på burken...
    Länk: Motip Hot paint/avgasrörsfärg
    aha, fick för mig att man bara skulle lägga på ett lager.

  13. #13
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Måla röret idag och kan säga att det där "hot paint" vart snyggt....tills man körde 2 mil. Färgen bara flagna dän på vissa ställen(inte på kröken utan på förgreningen till ljuddämparn). Så vad ska man förvänta sig av biltema? Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, måste få bort den här skit färgen och sen hitta nåt annat som sitter. Tips? Innan röret rostar igen Färgen som användes i filmen var från biltema, den från 2stroke vet jag dock inte.
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Mordarosten Visa inlägg
    Måla röret idag och kan säga att det där "hot paint" vart snyggt....tills man körde 2 mil. Färgen bara flagna dän på vissa ställen(inte på kröken utan på förgreningen till ljuddämparn). Så vad ska man förvänta sig av biltema? Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, måste få bort den här skit färgen och sen hitta nåt annat som sitter. Tips? Innan röret rostar igen Färgen som användes i filmen var från biltema, den från 2stroke vet jag dock inte.
    Jag har använt både Motip och Biltema ingen av färgerna har lossnat men Biltema färgen blev lite ljusare när den härdade.

    OBS!
    Ett bra underarbete med ordentlig slipning är nog ett måste för att få det att sitta.. samt flera tunna lager färg som det stod på burken
    Det det också stod på burken var att f'ärgen skulle torka i 24 timmar innan man hettade upp röret.
    Färgen härdar när den värms upp...

  15. #15
    Färgen måste härdas som hasse säger, vissa värmefärger måste värmas till 650 grader i ugn annars flagar den

  16. #16
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Jag har använt både Motip och Biltema ingen av färgerna har lossnat men Biltema färgen blev lite ljusare när den härdade.

    OBS!
    Ett bra underarbete med ordentlig slipning är nog ett måste för att få det att sitta.. samt flera tunna lager färg som det stod på burken
    Det det också stod på burken var att f'ärgen skulle torka i 24 timmar innan man hettade upp röret.
    Färgen härdar när den värms upp...

    Så jag ska låta det torka i 24 timmar först? På burken stog det dock att man bara behövde vänta ifall färgen kommer i kontakt med eld. Men men, får väl köpa en ny burk o göra om allt. Hur får jag bort färgen igen? Slipa om igen?
    Senast redigerat av Mordarosten den 2011-03-31 klockan 15:04.
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  17. #17
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av Mordarosten Visa inlägg
    Så jag ska låta det torka i 24 timmar först? På burken stog det dock att man bara behövde vänta ifall färgen kommer i kontakt med eld. Men men, får väl köpa en ny burk o göra om allt. Hur får jag bort färgen igen? Slipa om igen?
    tjena mordarosten ! , om du vill så skulle jag kunna blästra & lacka om ditt rör för 150 kr (hela skiten) på söndag , bor ju med i lkpg & min pappa jobbar som expert med matrial teknik du får röret senare på kvällen om ja får det runt lunch , sen dehär med lack på forumet , tro inte på alla fuckos som lackar sina motorblock med hammarlack , bättre att låta en expert säga hur du ska göra eller lämna in de , burkfärg tex är bara 1 komponents färg ( tål inte ens bensin & avfettningar osv) kefft ! , men du kan ju skicka pm om du vill att ja fixar röret åt dig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in