1. #1

    Am6 varvar konstigt efter byte av växellåds olja...

    Hej!

    Jag köpte ny växellåds olja häromdan (10w30) stod det i boken att man skulle ha... jag köpte det, och fyllde på. Nu är problemet att moppen (dt50r) varvar konstigt och vibrerar på 3:e och 4:e växeln på fullgas...
    Vad kan va problemet? Även ett lågt surrande ljud uppstår när man har fullgas (har aldrig hänt förr)

    Tack på förhand!

  2. #2
    Tömde du ut den gamla oljan innan du fyllde på ny? och fyllde du på rätt mängd olja , sitter en skruv där det står "min" = minimum skruva bort den och fyll sen på med olja tills det rinner genom hålet.

  3. #3
    yes jag tömde oljan, rätt mängd vet jag inte... gick efter nivåskruven på sidan. Kan de va fel olja elr har de gått någe på tok med växellådan?

  4. #4
    Kommit på vad det är som händer, Den slirar som *** på kopplingen... varför vet jag inte...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av marten95 Visa inlägg
    Kommit på vad det är som händer, Den slirar som *** på kopplingen... varför vet jag inte...
    titta så inte vajern ligger och spänner.. annars va det väll fel olja antagligen

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    titta så inte vajern ligger och spänner.. annars va det väll fel olja antagligen
    Aah, får kolla de ikväll, men vad blir det för skillnad om man tar 10w40 ist för 10w30 ??

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av marten95 Visa inlägg
    Aah, får kolla de ikväll, men vad blir det för skillnad om man tar 10w40 ist för 10w30 ??
    tunnare olja kan göra så att kopplingen slirar! troligtvis är det en blandning mellan dåliga lameller och en ny tunnare olja du har nu. kolla över lamellerna å byt sedan olja igen hade varit mitt tipps.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  8. #8
    du är säker på att du köppt växellådsolja för våtkopplings system?

    så du inteköpte vanlig motorolja till 4-taktare?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    tunnare olja kan göra så att kopplingen slirar! troligtvis är det en blandning mellan dåliga lameller och en ny tunnare olja du har nu. kolla över lamellerna å byt sedan olja igen hade varit mitt tipps.
    Lamellerna är det inge fel på.. men vadå tunn olja, vad heter tjockare olja?..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    du är säker på att du köppt växellådsolja för våtkopplings system?

    så du inteköpte vanlig motorolja till 4-taktare?
    Köpte motorolja från okq8 10w30 men om det var 4 taktare vet jag inte.. dom sa att det var till bil =S men det stod i boken så...

  11. #11
    heheh du har fel olja i motorn du ska ha tex den här http://www.lellesmcdelar.se/product_...ducts_id=24309 det är 10/40 men det kvittar det är därför din motor går konstigt så töm ut den oljan och köp en olja till våtlamellkoppling.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    heheh du har fel olja i motorn du ska ha tex den här http://www.lellesmcdelar.se/product_...ducts_id=24309 det är 10/40 men det kvittar det är därför din motor går konstigt så töm ut den oljan och köp en olja till våtlamellkoppling.
    Aha okej beställer sån då? =D kommer den att funka?...

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    då ska det nog funka! dock kan man behöva byta 2 ggr innan man har fått bort all gammal olja.

  14. #14

  15. #15
    ja den funkar men tänk på att motorn ska vara varm när du tömmer oljan då den är mer lättflytande då, och sen så kan du låta den stå över natten på en plan yta så ska nog 99% av oljan rinna ut


  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    ja den funkar men tänk på att motorn ska vara varm när du tömmer oljan då den är mer lättflytande då, och sen så kan du låta den stå över natten på en plan yta så ska nog 99% av oljan rinna ut

    Okej va bra då beställer jag den aha ska den va varm, tömmde när den va kall tog ba 20 min för all olja att rinna ut.. Skulle tippa på att de är bättre att den står över natten och rinner av..

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in