1. #1

    Brytarlöst Tändsystem??

    Hej!
    Jag skulle vilja veta vad fördelarna och nackdelarna är med ett brytarlöst tändsystem??
    Vad väljer ni, brytarlöst eller med brytare??

    //Fältbyxa

  2. #2
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Du kan ju börja med att säga vilken moped du har
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Du kan ju börja med att säga vilken moped du har
    Om Fältbyxa
    Fordon:Crescent 1279
    Ort:Stockholm
    Namn:Simon M

    Snel hest nu !
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  4. #4
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Om Fältbyxa
    Fordon:Crescent 1279
    Ort:Stockholm
    Namn:Simon M

    Snel hest nu !
    Jaha, men ush sånt meckar inte jag med Då får nog rexxy svara
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Jag skulle välja brytarlöst för att slippa allt krångel med brytare som blir brända osv.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  6. #6
    Som sagt beror det väldigt mycket på vad man jämför för grejer. Men om vi utgår från att det gäller brytartändning typ Bosch som är vanlig på veteranmopeder så har den nackdelen att den kräver regelbundet underhåll i form av justering och byte av utslitna delar, och är man ute efter mycket effekt så blir man lidande av att dessa system har fast förtändning.

    Brytarlösa system har normalt sett inga delar som slits ut, därför inget behov av återkommande justering, och de kan ha (men har inte alltid) retarderande tändkurva som kan få motorn att gå lite bättre.

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Har du brytarlöst med CDI och något börjar bli dåligt, då är det dött... Bara att gå hem!
    Fel. Delar i CDI-system kan få åtskilliga fel som yttrar sig i att motorn fortfarande går, men inte riktigt som den ska. Och brytartändningar kan lägga av ögonblickligen.

  9. #9

  10. #10
    Snowgubben^s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    231
    Kan bara göra ett litet inlägg också dock vet jag inte om de gäller dig då du körde crescent men frågan var ju inte om någon specifik modell och de kanske kan hjälpa någon annan i framtiden

    Till de skrothögarna jag grejar med(suzuki k50) skulle jag antagligen välja ett brytarsysten till en brukis. Brytarlösa system satt endast på de sista modellerna och därav finns de inte speciellt många tändsystem på beg.marknaden. Delarna till ett brytarlöst kostar skjortan om någon skulle paja(1500kr för en box emot en kondensator och brytare för 150kr) och sen har k50 haft 3st olika svänghjul till de olika tändsystemen och det till brytarlöst är ovanligare (som kanske säger sig själv av det jag skrev ovanför )
    Citat Ursprungligen postat av Mikke_DT60r Visa inlägg
    Juste låt vargarna äta älgarna, så dom inte äter oss. Ekosystem.

  11. #11
    Tack för alla svar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in