1. #1
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226

    Går det att svetsa i am6 block? (aluminium)

    Tjena!
    Har spräckt mitt am6 block och undrar om det går att "tigg" svetsa?? Har en kopis pappa som är proffs och hörde med han och han sa att det borde gå.
    Så under om nån har svetsat aluminium (am6) block förr?
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  2. #2
    Det är inga problem! Finns några stycken på forumet som svetsat i sina block

  3. #3
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Det är inga problem! Finns några stycken på forumet som svetsat i sina block
    vad bra! tack för svaret!
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  4. #4
    går absolut! håller på att svetsa aluminium i skolan
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  5. #5
    jo det går men du måste ju ha svetspinnar eller tråd om du ska andvända MIG som fäster i aleminiumXD

  6. #6
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av emiluhde Visa inlägg
    jo det går men du måste ju ha svetspinnar eller tråd om du ska andvända MIG som fäster i aleminiumXD
    Ska man svetsa aluminium med MIG så behöver man annan tråd, ja.

  7. #7
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av emiluhde Visa inlägg
    jo det går men du måste ju ha svetspinnar eller tråd om du ska andvända MIG som fäster i aleminiumXD
    Vet inte om du såg det men skrev TIGG alltså inte Mig. Och han som ska göra det vet vad han pysslar med . Men tack för alla tips!
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  8. #8
    Tig, då tillför man material med högre värme och sånt går att svetsa i aluminum med. Mig lägre värme och tillför material själv.
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  9. #9
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Tig, då tillför man material med högre värme och sånt går att svetsa i aluminum med. Mig lägre värme och tillför material själv.
    Exakt! TIG är bättre till mindre saker då man får en bra fog hela vägen, MIG är bättre till produktionssvetsning då det går fortare, men då blir första biten av fogen dålig för att man inte kommit upp i rätt temperatur.

    Motorblock går bra att svetsa i, inte bästa aluminiumen direkt så du kommer att märka att det bubblar en del då du du värmer.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  10. #10
    av min egna erfarenhet så är det inte helt lätt att svetsa i gjutet gods tycker jag själv då:/ men visst går de och om han även då är proffs borde han ju klara de om vi vanliga "dödliga" klarar de

    EDIT: är det inte även mycket viktigare att kolla legeringen i aluminium innan för de finns många olika och olika egenskaper?har för mig det ska vara väldigt kännsligt med aluminium. rätta mig om jag har fel.

  11. #11
    Var är det spräckt?

    Funkar oftast fint att tigsvetsa, men har stället det spruckit på varit i kontakt med olja är det viktigt att göra rent ordentligt (vilket det är även om ytan är ren då oxid bildas omedelbart, men det bör svetsaren veta om). Har märkt att olja gärna sipprar ur porer från motorblocket när jag bla svetsat vevhus vilket resulterar i att det börja sprätta en massa och porer bildas i fogen.
    Värm gärna upp blocket innan så ev olja sipprar ur innan du börjar svetsa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in