1. #1
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499

    Ciao -info- tråden.

    Ciao - info- tråden

    I denna tråd skriver du endast om du har någon information att bidra med. Frågor och diskussioner tas i Ciaotråden.




    Hej alla Moppenetters! Eftersom jag sett att Ciaotråden blivit bombarderad med onödigt många frågor av samma slag tänkte jag att man kunde göra en INFO-tråd om just ciaon och dess motor.

    Tråden kommer att uppdateras allt eftersom.



    Orginalciao med blinkers
    Ciao Specefikationer:

    Blandning:Bensin med 2% olja
    Tank: 3liter totalt, varav 0.5l reserv
    Torrvik: 48kg
    Broms: Trumma fram(två 103mm) och bak(en 136mm)
    Drivning: Centrifugalslirkoppling som drivs direkt på vevaxeln
    Startning: Via trampor eller att springa igång den med pysen.
    Hjul: De flesta som finns idag är ekrade 17". Dock finns det lättaluminiumfälgar. De som är 10-ekrade och 5-ekrade är på 17", varav resten är på 16".
    Däck:Vanligtvis är de på 2.00 * 16/17" men det går att få på ända upp till 2.75 * 16/17, men då måste stänkskärmen i ramen breddas.
    Förgasare: Orginalförgasare än av märket Dellorto och är på 7-10mm. Munstycket är på 5mm och storleken på 39.
    Tändsystem: Brytare är vanligast, varav CDI finns på Ciao efter år 2001.
    Cylinder: 2-takt gjutjärnscylinder på 48.92cc, diameter på 38,2mm
    Slag: 43mm

    Olika Modeller:
    (Saxat från Wikipedia)


    Ciao SC (round saddle rack, saddle and suspension seatpost; light at the rear fender; racks are not removable; chrome fenders)


    Ciao L (square saddle rack, and only semi-suspension; light at the rear fender; racks removable)


    Ciao P (square saddle rack, and only semi-suspension; light at the rear rack; racks removable)


    Ciao Px (round saddle rack, saddle and suspension seatpost; light at the rear rack; luggage racks are not removable)


    Ciao Mix (round saddle rack, saddle and suspension seatpost; light at the rear rack; luggage racks are not removable; oil tank in the luggage racks)

    Varav Ciao P och Ciao PX är de vanligaste i sverige. Ciao mix är som man förstår av namnet, ciao för de lata . Denn har oljepump, så man slipper blanda olja i bensinen.


    Motorn har kopierats av många olika företag och i många olika länder. En motorn som är en exakt kopia är den som återfinnes på Baghee. De ända skillnaderna som finnes är att Baghee-motorn har glidlager för kolven, 12mm kolvbult, utan plugg i insuget(olika årsmodeller). Självklart finns det säkert fler skillnader, men eftersom de inte är jättekända så finns inte någon jämförelsetabell.
    Med det sagt så menar jag att delar till ciaomotorn passar på bagheen och tvärtom. Rammässigt och drivlinsmässigt finns det ganska stora skillnader. För det första är hjulväxeln tillverkad så som ett variatorhus är till ciao, men enbart med 3 drevinstaser, men med uttag för 4. Dessutom är ramen dämpad, och likaså sadeln. Tyvärr är ramen tillverkad med mycket lägre kvalitetsstandard än exempelvis Ciao, då svetsarna ser ut som de varit tillverkade med trådsvets.



    Baghee



    Ciao med 5-ekrade fälgar, Leovince-rör och Vee Rubber 2.50 däck

    Trim
    Till Ciaomotorn finns det en uppsjö med delar. Allt ifrån K-star till Sprocatti.

    Cylindrar: De märken som är mest kända och tillverkade av bättre standard.
    Malossi
    Polini
    Athena
    DR/Top Performance
    Zeta
    Avionic
    Simonini
    Sprocatti
    Simonini


    De flesta kallar dig för 70cc men i verkligheten är de bara på 63cc. De som utmärker sig lite mer är de ovanligare märkena, så som vid Avionic. Den ligger på "90cc" och kräver lite kunskap för att få att gå bra. Kolven är inte som i vanliga fall, utan är större upptill, och mindre nedtill, för att kunna komma ner i vevhuset. De problem som uppstod var knackningar, vilket kom ifrån att kolvens sidokraft är stor, vilket leder till "kolv-bank" mot cylinderväggen. Kittet blev ingen succé, men tanken var god.




    Olika "trimvevhus/motorer".

    Malossi MHR Engine
    Polini Evolution
    Polini SpeedEngine
    Zirri
    Simonini (12hp/16hp/vevhushalva)
    Sprocatti (vätskekyld/luftkyld/roterande insug/reeds)

    Malossi MHR Engine
    Liknande Polini Evolution, men bättre på många sätt.
    Den har "riktiga" reedventiler och ett mycket bra flöde in i vevhuset.
    Dock kan den enbart användas tillsammans med CDI-tändning.

    Fördelar:
    + Mycket bra flöde!
    + Kan använda större förgasare
    + Riktiga reedventiler

    Nackdelar:
    - Insuget som följer med är bara till för 13mm dellorto
    - Förgasare ingår inte som hos Polini Evolution
    - Begränsad till CDI-tändning

    Polini Evolution
    En motor som levereras komplett med förgasare och reedventiler. Förgasaren som ingår är dellorto 19mm PHBG, med specialanpassat fäste.

    Fördelar:
    + Relativt komplett

    Nackdelar:
    - Dåligt flöde i vevhuset
    - Litet insug
    - Dåliga reedventiler
    - Tveksamt fäste till förgasaren




    Polini Speedengine
    Ett vevhus som är likvärdigt ett urpluggat orginal, fast med vissa skillnader. Det är uppfräst för att kunna användas tillsammans med motorer med större diameter än vanliga "70cc". De med kolv på 46,5mm passar i detta hus, vilket gör det lättare att skaffa större cylinder till.
    Insuget är avtagbart, vilket egentligen inte är en fördel, men inte heller en nackdel. Vill man så kan man tillverka ett eget.




    Zirri



    En motor som såldes i början av 90-talet.
    Cylindern var på 125cc och den hade en beräknad hastighet av 150km/h.
    Mer än den informationen som står på bilden, har jag inte lyckats få reda på.


    Simonini
    Simoninimotorn finns i två olika alternativ.
    Den "gamla" med 12hk och den nya på 16hk.
    Dessa motorer har för och nackdelar, men en sak har de gemensamt.. De går fruktansvärt bra!


    Gamla



    Nya



    Sprocatti
    Min personliga favorit..... 20hk, vätskekyld, 130km/h.



    Ihopsatt



    I delar

    Specifikationer:
    Cylinder: Parmakit 50mm (samma som AM6)
    Vev: Modifierad AM6-vev
    Insug: Slidmatning
    Tändning: PVL analog


    Specefikationer om motorerna/vevhusen kommer!

    Hemsidor där du kan köpa delar osv,
    Scootertuning.ch
    Cycletech.ch
    Jmpb.nl
    Mopshop.de
    Cykelkraft.se
    Piratdelar.se
    Moparts-webshop.com

    Vanliga fel!


    BORTSER FRÅN VANLIGA FEL, SÅ SOM ATT BENSINEN ÄR SLUT, ELLER ATT SAKER OCH TING INTE ÄR IKOPPLADE.


    Fel: Motorn startar bara om jag springer som en dåre.
    Lösning: Ta bort startbacksfjädrarna i kopplingen / startbackarna är slitna / startbackarna är monterade fel.


    Fel: Ciaon gick jättebra igår, men idag startar den inte, vad kan vara felet?
    Lösning: Troligtvis har flottörnålen "hängt" sig. För att kunna lösa detta kan man antingen ta och rengöra förgasaren och lea upp allt, fast försiktigt, eller så gör man följande:

    "Leta reda på en backe, som man kan rulla igång en ciao utan att behöva springa.
    Med hjälp av foten, blockera chokereglaget, dvs tryck in choken mha foten, så att den inte hoppar ut vid fullgas.
    Med din vänstra hand skall du ge fullPYS, och med din högra, fullGAS.
    Börja rulla ned för backen, och då ska du ha fullgas, fullchoke och fullpys.
    När du för en massa pysande eller "poffande" är du på rätt väg.
    Oftast smäller det till rätt rejält, men bli inte rädd. När detta inträffat kan du släppa choken med foten och släppa pysen. Förhoppningvis funkar nu din ciao."


    GUIDER!
    Motorn
    Citat

    Du ska ta isär motorn för första gången och har lyckats dela på blockhalvorna men veven sitter fast i ena blockhalvan.
    Vad ska jag göra?

    Om veven sitter kvar i den stora blockhalvan gör såhär:
    1. Kontrollera att ALL elektronik är borttagen ur blocket så man kommer fram till packboxen. Demontera även tändnockeln.

    2. Om du har bra verktyg så kan du demontera packboxen nu, men om du är snål och inte vill lägga ut pengar på en ny så gäller det att du gör rätt i moment 4.
    3. Trappa upp blocket så att veven kan snurra fritt med tändsidan uppåt
    4. Värm med gaslåga runt om där vevlagret sitter i veven(innanför packboxen). Du kan fixa detta moment utan att demontera packboxen om du endast inte riktar lågan mot den, värm istället längre ner.
    5. Om du lyckas så ska veven falla ner av sig själv nu, så tänk på att ha något mjukt eller handen under så du kan ta emot den.

    Om den fortfarande sitter kvar så kan du montera på svänghjulsmuttern på vevaxeln och sedan knacka försiktigt med en gummiklubba.

    Om veven sitter fast i lilla blockhalvan gör du såhär:
    1. trappa upp veven och blocket med utsidan uppåt. Veven ska kunna hänga fritt.
    2. Värm med gaslåga på blocket där kullagret sitter. Värm runt om på sidorna och inte rakt ovanpå.
    3. Om du lyckas så ska veven falla ner av sig själv nu, så tänk på att ha något mjukt eller handen under så du kan ta emot den.

    By Snowgubben^


    MER KOMMER!

    Tråden kommer att Uppdateras, men vet inte exakt när. Är för närvarande rätt upptagen med studier och jobb, men när jag känner att mer info behövs, så kommer jag att lägga till det =)


    Kommentarer och saker som borde vara med uppskattas och läses!


    //SD

    Obs!!! Inte jag som skrev detta, utan Sugardaddy.
    Dock kanske jag skriver till lite senare

    Copy and paste från gamla mnf
    Senast redigerat av Holmqvist den 2011-04-06 klockan 22:32.

  2. #2
    Kul att någon mer aktiv är villig att fortsätta det jag började =)

    //SD
    http://www.earpill.com - addictive music. Serverbyte!

  3. #3
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av SugarDaddy Visa inlägg
    Kul att någon mer aktiv är villig att fortsätta det jag började =)

    //SD
    *gilla*

    Kan väl fortsätta på tråden med tex setup tips, , bra hemsidor med ciaodelar osv osv?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in