Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Yamaha Neos Startar Inte

    Tjenare
    Slår på tändningen, börjar kicka men händer inget. Tar av tändstiftet och kollar om det ser bra ut o det ser rätt så bra ut sen tar jag i tändstiftet i tändhatten och kollar om där e gnista som där inte är, någon som vet vad felet kan vara?
    Senast redigerat av RazzerN^ den 2011-01-23 klockan 17:47.

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    tändspolen, tändhatten, tändstifet kan vara dåligt / trasigt.
    Den får gnista nu och vill gå igång men dör några sekunder efter den startat, vad kan vara felet?

  4. #4
    Tändningen möjligen ?
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Tändningen möjligen ?
    Borde vara något sånt eftersom den startar inte ens på startspray, hur kan man fixa tändfel med tändningen?

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    "Tar av tändstiftet och kollar om det ser bra ut o det serrätt så bra ut"

    Felet ligger antagligen där! Gnistan ska vara lila/blå, ej gul/vit.
    Får väl ta o la fixa ett nytt tändstift o se om det hjälper

  8. #8
    Jag har testat med ett helt nytt tändstift men det hjälper inte den vill fortfarande inte starta så vet inte vad felet är

  9. #9

  10. #10
    Sitter trotteln fast kan det bli liknande

  11. #11
    det gör den inte, allt i förgasaren rör sig som det ska

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Blir stiftet blött efter att du har kickat ett tag?
    Om inte så får den inte bensin fram till cylindern.
    efter jag tog av stiftet efter ett tag så var det blött men det kan vara av startgasen också, jag har prövat att hälla bensin i insuget och kickat men det hjälper inte

  13. #13

  14. #14
    Den ena packboxen bakom variatorn har varit kollad och den är hel, har däremot inte kollat den andra packboxen på andra sidan, får väl ta o la göra det

  15. #15
    lika bra och byta båda två när man redan är igång så man e säker

  16. #16
    Man ska inte klena på något på packboxarna innan man sätter dit dem va?

  17. #17

  18. #18
    http://vimeo.com/6179365

    Låter den då? I så fall så ska du kolla detta: Jordningen, tändspolen, tändplattan, tändstift samt cdi.

    Jag bytte allt samtidigt och då fungerade den igen. Så kolla över tändkomponenterna.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  19. #19
    Eftersom du bytt tändstift och den inte startar så får du felsöka lite mer..
    Gör rent förgasaren och pröva andra munstycken. Kolla så membranläpparna är hela och täta. Plocka av cylinder och kolla hur loppet ser ut och så kolven o ringarna är i bra skick.
    Gör gärna ett kompressions prov också. Byt packningar. Annars kan det vara att du behöver justera in tändningen men det kräver också lite mer kunskap

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    http://vimeo.com/6179365

    Låter den då? I så fall så ska du kolla detta: Jordningen, tändspolen, tändplattan, tändstift samt cdi.

    Jag bytte allt samtidigt och då fungerade den igen. Så kolla över tändkomponenterna.
    Den låter typ så, går inte igång lika mycket som din men nästan. Vart sitter jordningen och hur ska den kopplas isåfall?

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av DT_kungen Visa inlägg
    Eftersom du bytt tändstift och den inte startar så får du felsöka lite mer..
    Gör rent förgasaren och pröva andra munstycken. Kolla så membranläpparna är hela och täta. Plocka av cylinder och kolla hur loppet ser ut och så kolven o ringarna är i bra skick.
    Gör gärna ett kompressions prov också. Byt packningar. Annars kan det vara att du behöver justera in tändningen men det kräver också lite mer kunskap
    Jag har gjort kompressions prov och den fick jag upp på 6,5kg och kolvringarna och loppet är som nytt

  22. #22
    har kollat lite nu på moppen och nu efter ett tag så har tändningen verkat lägga av helt, nu får jag inte någon gnista längre fast tändstiftet är helt och fungerandes

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av RazzerN^ Visa inlägg
    Den låter typ så, går inte igång lika mycket som din men nästan. Vart sitter jordningen och hur ska den kopplas isåfall?
    Jag kommer inte ihåg alls vart jorden sitter, men det lär sitta i antingen motorblocket eller någonstans runt ramen där alla elkomponenter sitter.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Jag kommer inte ihåg alls vart jorden sitter, men det lär sitta i antingen motorblocket eller någonstans runt ramen där alla elkomponenter sitter.
    Jag hittade jorden, men efter jag tog av svänghjulet och kollade lite men ändrade inget och satte tbx det igen så ville den inte tända mer :/

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av RazzerN^ Visa inlägg
    Jag hittade jorden, men efter jag tog av svänghjulet och kollade lite men ändrade inget och satte tbx det igen så ville den inte tända mer :/
    Då är det mycket möjligt att det är svänghjulet eller tändplattan som är sönder.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  26. #26

  27. #27
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Det är bara att mäta hur långt strömmen går! Jag hade också problem med tädningen, men mitt var mycket lätt att fixa efter ett tag!
    Men kolla om du har ström till CDI till att börja med!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Det är bara att mäta hur långt strömmen går! Jag hade också problem med tädningen, men mitt var mycket lätt att fixa efter ett tag!
    Men kolla om du har ström till CDI till att börja med!
    Då får jag försöka göra det då

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av MikkoHein Visa inlägg
    hade likandat problem men kom fram till att de va cylinder fots packining... så kolla Topp, cylinderfots packning samt insug / membran packnign..
    Jag har en metall packning till cylinderfoten, ska det verkligen vara det?

  30. #30
    Som sagt, mät dig fram! Se var strömmen slutar ta sig fram, där har du problemet! Har du ström hela vägen fram till tändhatten och tändstriftet ger fin gnista så kan du stryka tändningen från checklistan. Det är så man får jobba helt enkelt! Prova det först, mät dig fram från där tändpulsen genereras ut mot tändhatten. Låter väl vettigt?
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in