Sidan 1 av 3 123 Sista
  1. #1

    Problem Derbi, igen.

    Hej!

    Har nu varit ute och försökt fixa skiten men lyckas inte hitta felet.

    Den har fungerat felfritt ner till 16 minusgrader under en månads tid nu och har alltid startat osv. Men igår, efter att fungerat nästan hela dagen så började den bete sig skit på vägen hem och nära hemmet så tvärdog den, för att sedan gå att starta igen och köra sista biten.

    I morse när jag skulle ut så var den precis som den är nu. Vad kan detta bero på?

    Packningsgrejerna i cylindern är nya sedan en månad tillbaka, vakumkranen bytt, förgasaren pillad en del med (dock inte inställningar), tändkabel + tändhattar osv.

    Film:



    Snälla. Kom med tips på vad det kan vara. Jag är i behov utav *****ns

    Det jag tänkte på var ifall det är för stort munstycke nu. Kan den bete sig så då? Är ju nämligen nollgradigt ute nu och jag ställde in den för att fungera i väldigt kalla temperaturer.

    Mvh!
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  2. #2
    Min bror har precis samma fel fast på sin scooter ! och vi såg nämligen att packningen till reed-ventilen var paj, så kolla så att den inte har spruckit för då tar den ju tjuv luft
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    Min bror har precis samma fel fast på sin scooter ! och vi såg nämligen att packningen till reed-ventilen var paj, så kolla så att den inte har spruckit för då tar den ju tjuv luft
    2 helt nya packningar där, så tror inte det är det. Men visst, kan lika väl kolla för man vet fan aldrig idag på dessa nya motorer. Nej, annat var det förr
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Kollat membranet? En polare hade nästan identisk problem med sin drac.

    Membranet hade gett upp... det stängde inte dvs.

    Det låter ju som att du inte får tillräckligt med soppa hmm.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  5. #5
    Min var också så. Testade med mindre munstycke blev bra
    Fast med polarens var de tvärtom!
    Testa med större först! Sen kolla membranet som dem andra har sagt!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  6. #6
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    som sagt kolla membranet. Antar att du rengjort filtret o föggen?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  7. #7
    Låter som ett tändfel, min dt gick ungefär likadant när min tändhatt satt lite dåligt på tändkabeln bara , kolla hur gnistan ser ut

  8. #8
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Hm... Säger som elisson! Det låter som tändfel! Prova byta CDI:n för den kan ha gett upp om du har otur. Min betede sig likadant typ, fast det var bara när jag var i Norrtälje, när jag kom ut därifrån funka den skit fint igen ;o Men prova med mindre munstycke med!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  9. #9
    eftersom du antagligen kört i snö/slask så kan det vara vatten i tändhatten eller någon annan kontakt. Den får inte för mycket soppa, låter mer som att den får för lite.
    kolla upp tändningen innan du böjar pilla med förgasaren.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    96
    tändstift/gnista, packboxar, luftfilter, låter som han får för mycke soppa så kolla så inte munstycket "lossnat", insuget efter sprickor, membranet, toppackning

    du kan ju börja me detta

  11. #11
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    kolla luftfiltret, ganska normal grej, eller skit i förgasarn
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  12. #12
    Var cdiboxen. Nu kör jag med en sådan dära feminin strypt burk. Det fungerar i alla fall, men frågan är hur länge det fungerar med MIG
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  13. #13
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Var cdiboxen. Nu kör jag med en sådan dära feminin strypt burk. Det fungerar i alla fall, men frågan är hur länge det fungerar med MIG
    Hahah, bra att du hitta felet Men strypt, det kommer nog inte funka länge det
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Hahah, bra att du hitta felet Men strypt, det kommer nog inte funka länge det
    Eller hur.. Växlar ju vanligen vid 11-11.5, men nu blir jag nedstrypt som en afrikan utan näsborrar
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  15. #15

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Du får ta dig och köpa en ny ostrypt då
    Så du kan varva som en man...

  16. #16
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Eller hur.. Växlar ju vanligen vid 11-11.5, men nu blir jag nedstrypt som en afrikan utan näsborrar
    Hahah, jo det är ju då man får lite kraft Det är ju illa nu ;o
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Hahah, jo det är ju då man får lite kraft Det är ju illa nu ;o
    Ja, inte bra!
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  18. #18
    har haft liknande problem i detta vädret. i mitt fall fick jag in vätska i lopet så den feltände och ville dö när bensinen blandade sig med vattnet. löste det med att köra så den blev varm så vattnet ångades ut.
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Eller hur.. Växlar ju vanligen vid 11-11.5, men nu blir jag nedstrypt som en afrikan utan näsborrar
    HAHAHA sign
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    HAHAHA sign
    Hihi

    Rexxy: Ja, du hade rätt din lilla fjomp
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  22. #22
    Nu började den igen, fastän jag bytte cdi! Kan vara att det är hur jävla slaskigt som helst ute, men bytte till den andra cdin igen som legat inne över natten och den fungerade igen. Trädde in allt i en plastpåse nu och tätade allt. Fungerade i ungefär 10 minuter sedan hackade den till, sen fungerade den igen. Förmodar att det kommer att bli att den dör snart igen.

    Kan det vara att båda cdierna är fel eller är det något annat tro? Har relativt nytt tändstift. Är tändhatten jag oroar mig över i så fall då den är rätt kass.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  23. #23

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Topploppspackningen ( hur de en stavas ) läcker
    Den byttes för mindre än en månad sedan och har inte gått längre än 50 mil. Renoverade hela cylindern, så känns väldigt konstigt om det vore den. Tog även av topplocket igår och tittade. Packningen såg i princip helt ny ut.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  25. #25
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Byt ut tändhatten om den är slut! Sen så skulle jag prova bestycka om den med!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Byt ut tändhatten om den är slut! Sen så skulle jag prova bestycka om den med!
    Mindre munstycke antar jag? Jag ska i alla fall åka och köpa tändhatt och tändstift nu under dagen
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  27. #27
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Jo, mindre munstycke om den blurrar/blöddrar! Kan ju också vara nålen som är fel, eller lågfarten ?
    Gör så, jag tror fortfarande på tädningen egentligen men det är ju bra om man utesluter allting
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Jo, mindre munstycke om den blurrar/blöddrar! Kan ju också vara nålen som är fel, eller lågfarten ?
    Gör så, jag tror fortfarande på tädningen egentligen men det är ju bra om man utesluter allting
    Jo, det vet jag. Men den bluddrar inte direkt och siftet var rätt brunt när den fungerade. Det är dock märkligt, för det känns som att den är svagare på full gas än 4/5 delar ungefär. Kör ändå på 108 munstycke, så känns inte som att jag ska behöva ha större?

    Var i alla fall och köpte tändhatt och tändstift. Lindade även om elgrejerna (spec cdiboxen och alla kontakter där) i en plastpåse och drog åt med stripes. Fungerade hur bra som helst nu. Startar första kicken och dör ingenting eller hackar. Dock är det rätt torrt på marken nu, så kanske blir värre när det börjar slaska/regna igen.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  29. #29
    Sjekk jordings forbindelsen.
    Aprilia SR50R - Spiderman 2 Edition

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av 4life Visa inlägg
    Sjekk jordings forbindelsen.
    Slipade till jordkabeln och spände åt det riktigt idag när jag bytte tändhatt och tändstift. Men mopeden fungerar nu igen, så återstår och se hur länge den pallar denna gången
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in