1. #1

    moppen startar inte med startmotron men med kicken:S

    jag har en piaggio nrg mc2 -99 och som ni formodligen vet har nyckeln 3 lägen
    (läge1 allt avstängt och styrlåset i, läge 2 tändning på och läge 3 start motorn funkar också) moppen startar på både läge 2 och 3 med kicken men startar ej med startmotorn på läge 3 men den snurrar runt och driver runt motornn någon som vet vad det beror på?

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Trimmat moppen?

  3. #3
    jaaa men inte jätte mycket

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av sinkan Visa inlägg
    jaaa men inte jätte mycket
    Säg vad för trim du har då.

    Min är samma, men jag har bytt från originalcylinder till en 70cc. Är motorn kall så vägrar den starta på elstarten. Startar direkt på kicken dock. Går bara att använda elstarten när den är hyfsat varm.
    Vet dock inte vad det beror på, om elstarten är för svag eller liknande vid vissa 70cc cylindrar eller liknande.

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Säg vad för trim du har då.

    Min är samma, men jag har bytt från originalcylinder till en 70cc. Är motorn kall så vägrar den starta på elstarten. Startar direkt på kicken dock. Går bara att använda elstarten när den är hyfsat varm.
    Vet dock inte vad det beror på, om elstarten är för svag eller liknande vid vissa 70cc cylindrar eller liknande.
    Det är för en 70cc har ett annat varvtal där den startar på. t.ex vi säger att gummibjörnen startar på 4000 rpm och elstarten går till 6100 rpm så startar gummibjörnen, men om vi byter ut gummibjörnen till en nallebjörn som startar på 6000 rpm, så kommer det bli betydligt svårare med elstarten, medans kickar man så kommer man upp till 12000 rpm och då startar nallebjörnen direkt,
    Detta va bara en förklaring, inget seriöst.
    Senast redigerat av KeXet den 2010-06-03 klockan 01:47.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Det är för en 70cc har ett annat varvtal där den startar på. t.ex vi säger att gummibjörnen startar på 4000 rpm och elstarten går till 6100 rpm så startar gummibjörnen, men om vi byter ut gummibjörnen till en nallebjörn som startar på 6000 rpm, så kommer det bli betydligt svårare med elstarten, medans kickar man så kommer man upp till 12000 rpm och då startar nallebjörnen direkt,
    Detta va bara en förklaring, inget seriöst.
    Låter lite konstigt men okej. Fast en sak är lite konstig då, varför startar den jättelätt på elstarten när motorn är varm?

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Låter lite konstigt men okej. Fast en sak är lite konstig då, varför startar den jättelätt på elstarten när motorn är varm?
    Jag tror jag formulerade det konstigt då jag va trött, men jag är dock inte 100 på detta, men tror de kan vara för att elstarten får lite mer "spinn" i sig och kommer upp i ett högrevarvtal fast skulle gärna vilja att nån som vet detta kan förklara så både dem och jag lär mig

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Jag tror jag formulerade det konstigt då jag va trött, men jag är dock inte 100 på detta, men tror de kan vara för att elstarten får lite mer "spinn" i sig och kommer upp i ett högrevarvtal fast skulle gärna vilja att nån som vet detta kan förklara så både dem och jag lär mig
    tror att du har rätt men fortfarande konsitigt med min moppe som bara har byta variatorvikter sportluftfilter och urpluggat rör:S moppen tänder så att de e inte så att startmotorn bryter tändningen

  9. #9
    Den orkar inte eftersom när motorn är kall är även kolven kall, vilket gör att kompresionen blir högre än när den är varm Och startmotorn orkar inte slå runt kolven, sen när moppen är varv, är det inte riktigt lika mycket kolv, och den går lättare igång på elstarten. Borde vara något sånt !

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av kryx Visa inlägg
    Den orkar inte eftersom när motorn är kall är även kolven kall, vilket gör att kompresionen blir högre än när den är varm Och startmotorn orkar inte slå runt kolven, sen när moppen är varv, är det inte riktigt lika mycket kolv, och den går lättare igång på elstarten. Borde vara något sånt !
    "inte riktigt lika mycket kolv" vad i hela friden snackar du om pöjkvasker ?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av kryx Visa inlägg
    Den orkar inte eftersom när motorn är kall är även kolven kall, vilket gör att kompresionen blir högre än när den är varm Och startmotorn orkar inte slå runt kolven, sen när moppen är varv, är det inte riktigt lika mycket kolv, och den går lättare igång på elstarten. Borde vara något sånt !
    men dendriver ju runt motorn nästan utan problem??

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av kryx Visa inlägg
    Den orkar inte eftersom när motorn är kall är även kolven kall, vilket gör att kompresionen blir högre än när den är varm Och startmotorn orkar inte slå runt kolven, sen när moppen är varv, är det inte riktigt lika mycket kolv, och den går lättare igång på elstarten. Borde vara något sånt !
    Fan dillar du om?
    Citat Ursprungligen postat av sinkan Visa inlägg
    men dendriver ju runt motorn nästan utan problem??
    Driver runt motorn, fan har ni supit båda två eller?

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Fan dillar du om?


    Driver runt motorn, fan har ni supit båda två eller?
    du vet när motorn snurrar runt, att kolven går upp och ner?? att den inte gör det särskilt långsamt som när man har dåligt laddat batteri

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Låter lite konstigt men okej. Fast en sak är lite konstig då, varför startar den jättelätt på elstarten när motorn är varm?

    Det beror på att det är mer kompression i en 70cc cylinder och startmotorn orkar inte driva kolven upp och ner nog fort för att den ska tända till. När du kickar har du mycket mer kraft vilket får den att tända.
    När då motorn är varm så är det mindre kompression för att cylindern har expanderat så då orkar startmotorn driva kolven nog fort för att den ska tända till OCH att den startar väll förmodligen lättare när den är varm så som alla motorer gör i princip

  16. #16
    Har exakt samma problem, går det att göra något åt det (förutom att ta bort trimmet)?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in