1. #1

    Motorolja eller Växellådsolja till GasGas Ec Rookie?

    Håller på att fixa till en GasGas ec 50 Rookie.

    Undrar först om det är Motorolja eller Växellådsolja man ska hälla i till höger om cylindern där vid motorblocket eller vad det kallas?

    Och så undrar jag vad man ska fylla på i kopplingen? Den har hydralisk koppling men fungerar det att använda vanlig bromsolja?

    Kan inte så mycket om sånt här

  2. #2

  3. #3
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    de ska vara vanlig växellåds olja i motorn 10w40 tror jag blir bra kålla i typintyget
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    I motorn ska du ha växellådsolja, tex. Castrol MTX 10-40, och i kopplingen borde de ju vara hydraulolja?(Stavning?)
    Motorn är jag säker på, men kopplingen vet jag inte säkert.
    Det är inte olika oljor till kopplingen som till resten

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Joo, för han har hydraulkoppling på sin.

    Morinimotorer, dom har de.
    Jaha där ska man ha hydralolja ja. Tänkte mer på i själva motorn

    Läste visst förstainlägget lite snabbt med Men borde ju funka med vanlig bromsvätska också

  7. #7

  8. #8

  9. #9
    Tack för alla svar Köpte en 10w30 växellådsolja och dot4 bromsvätska till min koppling. Men däremot så fick jag inte kopplingen att fungera nu när jag tömt ur all gammal vätska i den och hällt i ny. Händer liksom inget när man trycker in handtaget, kan det vara luft eller något? Har försökt att trycka väldigt mycket och sedan lossat nippeln och upprepat detta hur många gånger som helst men det hjälper inte.

    Någon ide?

  10. #10
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Du menar väl bromsen nu ?
    Du måste lufta bromsarna om du plockat isär dom! Det finns en guide här på forumet om det!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  11. #11
    Nej jag menar Kopplingen. Jag har hydralisk koppling och fått svar att man kan använda vanlig dot 4 bromsvätska i den. Men luftar man den där slangen går in till motorblocket? Och exakt likadant som med bromsarna?

  12. #12
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Aha, den kopplingen som är till morinimotorn ? Jo då ska du gör exakt som på bromsarna! Iaf gjorde vi det på min polares och det funka utmärkt!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  13. #13
    Haha nu är jag här och frågar igen

    Men jag har upprepat det här i säkert 2 timmar sammanlagt nu, dock kommer det hela tiden ut luft när jag lossar nippeln. Men det jag undrar är om det ska låta lite "slafsigt" när man trycker in kopplingshandtaget? Och när jag har dragit åt nippeln med shiftnyckeln( Vet att man ska inte ska ha den men mitt avgasrör är ivägen annars) och släpper handtaget så låter det som att lite luft och olja sugs in i vid nippeln även fast jag har dragit åt den.

    Men det kanske ska låta så både vid nippeln och handtaget när man gör detta?

  14. #14
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Du fyller på hela tiden va ? Asså med olja ?
    Hm... Inte så man hör, men lite kanske.
    Prova byt nipel för om den drar in luft igen så är det ju värdelöst jobb!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  15. #15
    Fick ta loss handtaget och med hjälp av en skruvmejsel fick jag rådamp och pumpade på rejält. Tillslut fick jag i 1:ans växel men finns fortfarande inget tryck alls i handtaget och de andra växlarna finns ingen chans att få i. Får se om det fixar sig någon gång :p

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in