1. #1
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226

    Furia (Am6 motor) Misständer på höga varv tändningen?

    Tjena. Har fått problem med min furia (am6 motor) nu. Den har börjat misstände på höga varv,går hur bra som helst på tomgången och på typ halv gas. men när man varvar över det så misständer den som fan.

    hade en furia förra året också och hade exakt samma problem! visa sig vara tändningen, bytte den och den gick skit bra igen men ca 70mil senare hände samma skit igen och igen så slutade med att jag hade bytt tändning 3 gånger på den.
    Så skulle vela ha en anledning varför den käkar tändningar.

    Har testat byta tändstift och tittat efter fel. men efer som att det är exakt samma problem som sist så antar jag att det är tändningen för den masständer på samma nivå kurva som den förra typ.. .

    jag tycker detta värkar vara ett stort problem på am6 motorer eller är det bara jag som har haft otur. men som sackt är inte så sugen på att behöva köpa ny tändning varje månad.

    Har bara MK thrower rör och 17,5fögge så borde ju itne direkt vara den att den varvar sönder skiten sen borde stiftet paja innan tändningen.


    MVH//

  2. #2

  3. #3
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det låter som förgasaren är dålig inställt. Fel inställd förgasare kan döda tändstift. Det ger också upphov till misständningar vid fel inställd förgasare. Och då det bara gäller full gas, bestycka om huvudmunstycket!
    Hmm asså var så att jag bytte fögge och då satt det i en 110 munstycke men den behövde mer soppa nu när det är så kallt så la i ett 120 och så bytte jag framdrev (ändå fast det inte har nån betydelse men om det skulle vara så så har jag sagt det ilf ) i samma veva. Och när jag testa misstände dom som fan. Ska testa med det som satt i innan men tvivlar på att det hjälper något. men om du tror det ska jag självklart testa!

  4. #4
    du har inte möjlighet att filma hur den går?
    Men tror på samma som rexxy, felinställd. Krävs oftast mer än att byta mellan 2 munstycken för att få den att gå rent, tror nästan du ska ner till 90-100
    dock omöjligt att säga då jag inte vet hur den går
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  5. #5
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    du har inte möjlighet att filma hur den går?
    Men tror på samma som rexxy, felinställd. Krävs oftast mer än att byta mellan 2 munstycken för att få den att gå rent, tror nästan du ska ner till 90-100
    dock omöjligt att säga då jag inte vet hur den går
    vad menar du med "mellan 2 munstycken"??

    Ska testa gå ner till 110. men när jag hade 110 så fick den för lite soppa och tändstiftet luta lite mer mot grå/brunt. Får tänka på att typ är -15 också. har hållt på med inställningar av moppar i nästan 4år nu och har aldrig märkt att en moppe kan börja misstända av att man har fel funstycke , visst om man är helt åt helvete fel kanske men in när den går på hela tiden förutom på full gas. Ska se om jag kan fixxa en film! men testar ilf först att gå ner i munstycke!


    EDIT!: nu funkar den igen ! var som ni sa! munstycket var för stort, men asså är konstit tycker jag , för nu om jag skruvar in luftskruven till max så misständer den sen när jag skruvar ut den 1,5varv slutar det. men nu får den lite för lite bensin. tändstiftet är lite "grå" aktit.. men jag kan ju inte gå upp nå mer

    Va fan gör man då ? lite konstigt tycker jag. . .
    Senast redigerat av ciaoroxx den 2010-12-08 klockan 17:51.

  6. #6
    igentligen behövs ju inte ens 17,5 föggen det brukar räcka med en fögge a tyyp 14 mm t ex derbis ovalfögge med storlek 95 då går den fint med mellanbrunt stift.

    de e ju lite småpuligt när de blir såhär men de brukar lösa sej för de mesta

  7. #7
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av javenne Visa inlägg
    igentligen behövs ju inte ens 17,5 föggen det brukar räcka med en fögge a tyyp 14 mm t ex derbis ovalfögge med storlek 95 då går den fint med mellanbrunt stift.

    de e ju lite småpuligt när de blir såhär men de brukar lösa sej för de mesta
    Beror helt på moppe till moppe..... finns ingen som kan sega du ska ha ett 112 munstycke till den mtorn ex, Beror helt på hur sliten mm motorn är.
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  8. #8
    jag kanske inte ska anta att alla här på forumet har hand om sina moppar kanske? å visst de du säger stämmer mkt väl
    utbildad idiot

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in