1. #1

    moppe Hur fort fick ni era mopeder genom bonnetrimning?

    för skojs skull

  2. #2
    150km/h med zx rör och sportluft jaaaaaoooww!!!






    skämt å sido, en riktig ****** utbrast att han skulle äga mig med han zx kittad klippta äerox och att den gick i 150 när han tankade v-power och han sa walla walla hela tiden xD

  3. #3

  4. #4
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Beror på vart man drar gränsen till bonnatrim men jag kan ta några exempel, bonnatrim eller inte får ni avgöra själv.

    Jawa 210, DT-cylinderkonvertering och lite annat, ~70 km/h.
    Jawa 210, Kymco bögpulksmotor, borrad originalcylinder med 0,5 mm gods kvar mellan kylflänsarna och K50-kolv, ~95 km/h.
    K50 60 cc, portad med borrmaskin, ~80 km/h.
    K50, 110 cc fiddymotor med turbo, ~95 km/h.
    Goped 39 cc, portad med borrmaskin, ~55 km/h.
    Drac, borrad originalcylinder till 73 cc, 216 grader avgas och avstämt rör på 16k rpm (bara för att testa), ~110 km/h och ljudet var förjävla mysigt!

    Det är lite av det oseriösare man åstadkommit genom åren
    Senast redigerat av Emil123 den 2010-12-06 klockan 12:42.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  5. #5

  6. #6
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Emil, Bonnetrimning är kolvjack, planad topp med sandpapper, borrad förgasare och fil i avgasporten! Och andra primitiva saker. Svarv och riktiga slipstift räknas ju inte som bonnetrimning.


    Jag vet ju inte hur du började din trimkarriär. Men för mig var det fil i avgasporten och jacka kolven lite.
    Jo det håller jag med om! Tog dessa för att det ingår en del bonnalösningar som jag inte nämnde mer eller mindre i varje, fast det är ju klart att man valt riktiga maskiner före sandpapper och filar då man har tillgång till det.

    Min karriär började med höjd avgasport och slipad kolv, sen när jag tröttnat på det läste jag på en massa om trimning och sen satt jag där med en YZ125-cylinder i ena handen och en DT originalcylinder i den andra med mottot att DT´n skulle kunna röra på sig om den liknade YZ-cylindern och ungefär där slutade den äkta bonnatrimningsperioden för min del!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  7. #7
    jag där imot har vell jag en bonna trimmad moppe
    äger en sachs compakt som jag har trimmat lite själv urpluggad orginal cylle inköpt, uppborrad orginal förgasare till 10mm, planad cylinder och topp (skal göras), höjd och sänkt avgasport, jackad kolv och drevad 14/34 det var vell allt har ni någe fler tips jag kan göra för att moppen ska gå bättre
    Senast redigerat av sachsc50 den 2010-12-06 klockan 14:54.

  8. #8

  9. #9
    sänkt kanske den inte är men den är förstorad, jag köpte den trimmade cylindern på tradera för att jag inte ville röra orginal cyllen som satt på

  10. #10
    Jag tänker att bonntrim är att inte köpa grejer alls, altså att bara använda originaldelar. Hur och var man sen filar eller slipar tycker jag spelar mindre roll. Typ slipstift o borr=bonntrim, men effektdämp är inte bonn? Men det är ju bara min uppfattning...

  11. #11
    min gammla puch maxi fick jag väll upp i ca 45-50 har för mig att rekordet för 50cc gammal veteranare är 153 km/h... med endast egen trimning, inte bondetrim då, lite mer avancerat, men inte köpta delar osv.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av bondeN Visa inlägg
    har för mig att rekordet för 50cc gammal veteranare är 153 km/h... med endast egen trimning, inte bondetrim då, lite mer avancerat, men inte köpta delar osv.
    Vart fan har du fått de ifrån? :S Om det är från youtube så är det Roséns 90cc hojj...
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  13. #13
    Fick upp novoletten i typ 38km/h (uppmätt med bilmätare) med kolvlucka. Den var såklart seg men ville aldrig sluta varva kändes det som.. ;p blev så jävla nöjd när jag en gång lyckades dra en postmoppe i nerförsbacke..

  14. #14
    hehe ok då ska man känna sig nöjd då

  15. #15
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    yamaha fs1, filad avgasport och insug. 50km/h

  16. #16
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Mustang mamba, bonnetrims-portad av mig.. taskig flöde i portarna m.m (första portningsjobbet jag gjorde)
    tre växlad zundapp motor
    Gjorde strax över 65km/h
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  17. #17
    Bontrimm? Ja, det beror ju på hur petig man är...

    Yamaha FS1
    Originalcylinder borrad till 43mm (borrade själv) och portad till aningen mildare durationer än vanliga köpetrimcylindrarna - ville ha ett brett register och det fick jag också. En begagnad 60cc DT50MX-kolv jag fick av en kompis användes.
    Planad originaltopp tror jag - satt på när moppen köptes.
    Original avgas.
    Reedventil med avlägsnad delning mellan fönstren, maximalt uppslipad öppning och enkelläpps glasfiberreedblad.
    16,5mm Mikuni som satt på när mopeden köptes - förvisso inte bonntrim, men med lite god vilja och tålamod går originalförgasaren borra så stort eller t.o.m. aningen större.
    Drevning okänd - det som satt på när moppen köptes råkade passa trimningen.

    Toppfart bör ha varit 75-80km/h. Hade själv aldrig fungerande hastighetsmätare på den, men moppen var en aaaaaning snabbare än kompisens DT50MX med 20mm, Polini 45mm och Jamarcol.

    FS1:an användes som bruksmoped och misshandelsobjekt ett halvår. Köptes för 1300kr, trimningen kostade mig 25kr p.g.a. insugs- och cylinderfotspackningen som jag behövde byta. Allt annat var gratis på ett eller annat vis.

  18. #18

  19. #19
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Hahahaha rolig läsning rexxy
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  20. #20
    hahaha någon mer som har bonnetrimmat en moped?

  21. #21

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Äkta bonnetrimning:

    Sönderborrad cylinder! Största borren man har i insuget och utblåset. Ju större dessto bättre! Även dra ner borren i spolkanalerna.
    Förgasaren ska borras direkt utan att plockas ner i bitar. Den spricker lite halvt och lagas lite halvtattigt med kemiskt metall.
    Kolven ska få en lucka på minst 1cm, och kolvjacka extremt mycket! Toppen ska planas emot ett betonggolv, inget annat!

    Ljuddämparen plockar man bort insatsen ur, och borrar upp hålen där bak! Ju mer det låter, desto bättre!
    Drevningen gör man det tyngsta man bara kan.

    Sen letar man upp den största nedförsbacken (Eller kalla det för brant) och kör ner (Om moppen ens startar efter din behandling). Där har du din topphastighet!


    OBS: Jag är 100% ironisk.

    punch in da face, låter som när jag trodde jag extremtrimmade min gamla sachsflaka i 10års åldern.....

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    punch in da face, låter som när jag trodde jag extremtrimmade min gamla sachsflaka i 10års åldern.....
    hahaha jaha vad fick du upp den i då?

  23. #23
    min yamaha dtmx ;D

    borrad orginal cylinder 1 mm
    pluggen borta
    effektrör med ljuddämpare utan insats
    drevad.

    toppfart på 51 km/h

  24. #24

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av sachsc50 Visa inlägg
    hahaha jaha vad fick du upp den i då?
    dom gånger jag fick i 3an (dåligt inställd handväxel, gick mest bara att få i 1an och 2an) och hade lite nerförslut kom jag säkert upp i 35

  25. #25
    Snowgubben^s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    231
    Tyvärr så hade jag faktist ingen Bonnetrimningsepok. Jag körde runt på min 5,5 hästare och var glad under tiden jag läste på om lite mer avancerad trimning så då försvann suget för den riktiga trimningen :/ Dock så är de alltid kul på att höra om andras expriment och försök =)
    Citat Ursprungligen postat av Mikke_DT60r Visa inlägg
    Juste låt vargarna äta älgarna, så dom inte äter oss. Ekosystem.

  26. #26
    Rune
    Gäst
    Jag fick upp min sym jet i 73

  27. #27
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Min mt5 köpte jag trimmad med 16.5mm fögge , 65cc , 17drev fram , okänd bakdrev och jamarcol rör .
    När jag fick hem den var den hyffsat pigg men inte tillräckligt.
    60 på raka , 65 nerför enligt mätaren.
    (grusunderlag)

    Jag ökade diametern i förgasaren till 17-17.5 ca och höjde avgasporten 2mm och breddade lika mycket , pluggade ur jamarcolet och fick upp den hur lätt som helst i 70 , 75@mätaren med vilje (grus underlag).
    inte mätt upp på asfalt ännu men ska nog inte vara några problem att få upp den i 75+ enligt mätaren.
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  28. #28

    Suzuki k-50 -79

    Kom upp i lite över 100. Testade med bil bakom, och då var det vindstilla och på Gullbrandstorps-rakan som det kalladesUppborrad 3-kanalare som vi värmde bort fodret på så man kom åt att fila på rätta ställen (insuget mestadels) Avgas kommer man åt ändå. Motorblocken isärplockade så man kunde fila bort alla onödiga vassa kanter (luftflöde o turbolens). Orginal 16mm förgasare köpt på Arkå i Halmstad. Förgasarkåpan håller jag tyst om vem som fixade denUppfilat och omgjort dubbelmembran.Snabbaste moppen i Halmstad, var en del som ville tävla men de gick på en mina.. Haha...Sen var det mycket testande med vilka drev man skulle ha för optimala hastighet/ork/acceleration.Var en kul tid 😀

  29. #29
    ha då var det min tur att förklara hur snabb man var, honda mt luhao krök opluggad luftburk och insug 17-45 drev toppfart ca 55-60 beroende på väder.
    senare kompletterad med en 65cc cylinder ökade toppfarten till 75 mätt av polisen hehe.
    nu talar vi inte mätarfarter heller för då skulle det vara 65km/h med ostrypt och 85km/h med 65cc

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in