1. #1

    moppe Am6 cylinder problem

    Tjaa, har en del problem med min am6 motor.

    Setup:
    Airsal 80cc racing.
    21mm dellorto black edition.
    Hebo racing membran.
    Metrakit prorace underliggande.
    Drevning: 13:52

    När jag fick ihop mopeden och körde med den i ca 4-5 veckor så gick den sjukt bra, förutom att jag körde för tung drevning (då körde jag 15:52) så den gick inte att köra på de högre växlarna.
    sen bytte jag till 13 drevningen och drog ut o körde, drog den ganska hårt så efter en liten stund så låste den bakhjulet (Förmodar att den nöp).
    sen efter det gick den bra ett tag, sen började den nypa fler och fler gånger.
    Den har nog säkert nypt en 8 gånger nu och det banka fruktansvärt mycket ur motorn.
    Har ingen tom gång längre och så fort jag drar ut en växel så nyper den igen, så jag har börjat riva motorn för att byta lager osv, så här är ett par bilder på cylindern och kolv.

    Någon som vet vad jag har gjort för fel eller vad som är fel?







    [URL=http://img813.imageshack.us/i/img0082f.jpg/][/URL

    http://img813.imageshack.us/i/img0082f.jpg/][/URL

  2. #2
    har du ställt in förgasaren ens =?

  3. #3
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Jag tycker det är svårt att se om kolven ser skuren ut eller ej, allmänt sotig bara? Kör du utan luftfilter?
    Det kan vara vevlagret som nyper.

  4. #4
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Du kör med alldeles för liten förgasare, om du inte kör med ett löjligt stort munstycke då skulle rekommendera minst 24mm fögge till 80cc Kort sagt, cylindern får för lite bensin så att den inte kan kyla ordentligt=att den värmenyper. Jag tycker du borde skaffa ett äckligt stort munstycke eller köpa ny fögge. Om din cylinder är av nikasil så tycker jag att du haft tur som ändå kan köra efter den nöpit så många gånger. och om den är av gjutjärn så lär du kunna värmenypa den ett antal gånger till, för gjutjärnscylindrar är fan odödliga!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    Du kör med alldeles för liten förgasare, om du inte kör med ett löjligt stort munstycke då skulle rekommendera minst 24mm fögge till 80cc Kort sagt, cylindern får för lite bensin så att den inte kan kyla ordentligt=att den värmenyper. Jag tycker du borde skaffa ett äckligt stort munstycke eller köpa ny fögge. Om din cylinder är av nikasil så tycker jag att du haft tur som ändå kan köra efter den nöpit så många gånger. och om den är av gjutjärn så lär du kunna värmenypa den ett antal gånger till, för gjutjärnscylindrar är fan odödliga!
    Jävlar vad du snackar skit!
    21mm funkar skit fint till 80cc, min polare kör med det på sin! Och den går BRA!
    Bara ställa in den efter vad den används till.

    Till ditt problem: Kolla färgen på tändstiftet, är det svart så får den för mkt å vitt för lite. Hur många % olja kör du på? för mycket=mindre kylning.
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  6. #6
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Jävlar vad du snackar skit!
    21mm funkar skit fint till 80cc, min polare kör med det på sin! Och den går BRA!
    Bara ställa in den efter vad den används till.
    Kolla nedan att jag även skrev att det funkar med 21mm om man har stort munstycke?xD Jag påstår inte att det inte funkar att köra med 80cc och 21mm fögge, utan att för bästa effekt och kylning bör man ha en stor förgasare till 80cc. De flesta hemsidorna rekommenderar det. Förgasare på 19-21 mm rekommenderas till 50cc sport / midracecylinderkit, 21-24 mm rekommenderas till 70cc sportcylinderkit, 26-28 mm rekommenderas till 70cc mid / racecylinderkit och 28-32 rekomenderas till 80cc racecylinderkit. Jag försöker hjälpa killen och inget annat, varför taggar du till för det?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    Du kör med alldeles för liten förgasare, om du inte kör med ett löjligt stort munstycke då skulle rekommendera minst 24mm fögge till 80cc Kort sagt, cylindern får för lite bensin så att den inte kan kyla ordentligt=att den värmenyper. Jag tycker du borde skaffa ett äckligt stort munstycke eller köpa ny fögge. Om din cylinder är av nikasil så tycker jag att du haft tur som ändå kan köra efter den nöpit så många gånger. och om den är av gjutjärn så lär du kunna värmenypa den ett antal gånger till, för gjutjärnscylindrar är fan odödliga!
    om den nu är rätt inställd så finns det ingen anledning till att sätta i ett större munstycke.
    och 21mm på 80cc räcker, har kört med det mycket och det har inte nypt eller skurit någon gång alls.
    Och gjutjärn måste oftast honas om innan man kan köra med den igen, något man inte bör göra med nicasil då man kan med otur komma genom nicasilet.

    @ trådskaparen
    Har du testat med större munstycke?
    är det cirkulation i kylaren?
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    om den nu är rätt inställd så finns det ingen anledning till att sätta i ett större munstycke.
    och 21mm på 80cc räcker, har kört med det mycket och det har inte nypt eller skurit någon gång alls.
    Och gjutjärn måste oftast honas om innan man kan köra med den igen, något man inte bör göra med nicasil då man kan med otur komma genom nicasilet.

    @ trådskaparen
    Har du testat med större munstycke?
    är det cirkulation i kylaren?
    Jaa det har jag testat, gick inget bra.
    Sitter ett 92 munstycke i förtillfället och det gick den bra på.
    men testade med 110 och då gick den inte alls.
    Kylaren vet jag inte faktiskt, hur kollar man det

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    har du ställt in förgasaren ens =?
    delvis, är första gången jag trimmar så är inte så bra på det, men har testat mig fram med olika munstycken...

  11. #11
    Jaa det kan jag hålla med om, men det är massa små repor på både kolv och cylinder.
    Japp kör med polini filter

  12. #12
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av jezuz Visa inlägg
    Jaa det har jag testat, gick inget bra.
    Sitter ett 92 munstycke i förtillfället och det gick den bra på.
    men testade med 110 och då gick den inte alls.
    Kylaren vet jag inte faktiskt, hur kollar man det
    Visste du att det munstycket du prövade har 43% större area? Om den inte går bra med det ska du testa gå neråt med täta steg, inte gå ner så där mycket.


    Och man kan fortfarande inte ha för liten gasare så den skulle skära av den anledningen.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Du körde ju med 21mm på Prorace, så du dumförklarar bara dig själv...
    Inget fel med att köra 21mm med prorace... Samma trim fast med 70cc racing gick med röret och den föggen. Inget fel på det

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Visste du att det munstycket du prövade har 43% större area? Om den inte går bra med det ska du testa gå neråt med täta steg, inte gå ner så där mycket.


    Och man kan fortfarande inte ha för liten gasare så den skulle skära av den anledningen.
    Aha okeej, visste inte det.
    Hade inte så många munstycken så visste inte vad jag skulle göra direkt och den gick bra med 92 munstycket.
    Men vad kan jag göra åt bankett i motorn?
    Har ju ingen tomgång ihlr.
    Är cylindern helt åt helvete eller, kan jag använda den?

  15. #15
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Du körde ju med 21mm på Prorace, så du dumförklarar bara dig själv...
    Prorace 50cc ja, kolla på det jag skrev om vilka förgasare som är rekommenderade för vilken kubik sorry för offtopic!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av jezuz Visa inlägg
    Aha okeej, visste inte det.
    Hade inte så många munstycken så visste inte vad jag skulle göra direkt och den gick bra med 92 munstycket.
    Men vad kan jag göra åt bankett i motorn?
    Har ju ingen tomgång ihlr.
    Är cylindern helt åt helvete eller, kan jag använda den?
    banket i motorn är antagligen något ramlager eller vevlagret som tagit stryk pga alla nypningar. Finns folk som kan byta för en slant om du inte vill göra det själv

    Starta motorn och öppna kylarlocket, varva lite så ska du se att det rör sig. Se till att den inte är varm när du gör det så du inte bränner dig!
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  17. #17

  18. #18
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    Prorace 50cc ja, kolla på det jag skrev om vilka förgasare som är rekommenderade för vilken kubik sorry för offtopic!
    Inte för att det bara är volymen som spelar roll -.- det är är ju en sport/lower midrace cylle? då duger 21mm finfint!
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    banket i motorn är antagligen något ramlager eller vevlagret som tagit stryk pga alla nypningar. Finns folk som kan byta för en slant om du inte vill göra det själv

    Starta motorn och öppna kylarlocket, varva lite så ska du se att det rör sig. Se till att den inte är varm när du gör det så du inte bränner dig!

    Okej, känner du till någon som kan göra det, har börjat plocka isär den men går inte så bra.
    vilken summa pengar snackar vi om?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in