Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Är 60cc cylle bättre än 70cc cylle på en Piaggio Ciao? :O

    Är 60cc cylle bättre än 70cc cylle på en Piaggio Ciao?

  2. #2
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av laban1000 Visa inlägg
    Är 60cc cylle bättre än 70cc cylle på en Piaggio Ciao?
    Varför tror du det?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  3. #3
    bror ju helt på vilken typ av cylinder det är!
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  4. #4
    Derbi_krilles avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg/ rydebäck
    Inlägg
    328
    vad menar du? effektmässigt eller hållbarhet?
    Att skriva brev till sin käresta är som att rita en skinkmacka när man är hungrig...

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Beror väl på vilka rör man använder till cylindrarna . Vissa cylindrar fungerar ju bättre med sina anpassade rör.

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Valdemarsvik/ Norrköpingstrakten
    Inlägg
    196
    Syftar du på athenas 60cc så presterar den lite bättre är dom flesta 70kubikare beroende på setup

  7. #7
    Fast vad är 60 respektive 70 cc När vi snackar ciao?
    Moppemorfar

  8. #8
    Gammal tråd men vadfasiken kan ge ett svar ändå!

    Jag har kört med alla slags Ciao cylindrar.

    Den jag rekomenderar är Athena 70cc (65cc) den går som bara fan om man matchportar motorblocket med cylindern.

    Glöm inte att använda rätt avgassystem och förgasare.

    Det avgassystem du ska ha för att få ut mest effekt ur en Athena cyllen är Polini Top One!

    Föggen är såklart 13mm för det är det största som passar original insuget.

    Keep the Ciao rollin'

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Gammal tråd men vadfasiken kan ge ett svar ändå!

    Jag har kört med alla slags Ciao cylindrar.

    Den jag rekomenderar är Athena 70cc (65cc) den går som bara fan om man matchportar motorblocket med cylindern.

    Glöm inte att använda rätt avgassystem och förgasare.

    Det avgassystem du ska ha för att få ut mest effekt ur en Athena cyllen är Polini Top One!

    Föggen är såklart 13mm för det är det största som passar original insuget.

    Keep the Ciao rollin'
    Kul. Jag har en sån cylinder som jag ska prova. Vilka andra rör har du provat? För jag tror inte ett skvatt på att top one är bäst nämligen.
    Moppemorfar

  10. #10
    Min ciao med 80mm skiva och DR70 match portat block Och Polini Top One och 13mm fögge drar 80 blås.

    De rören du kan välja på är: Top One, Badsnake (i stort sätt rakt rör), Simonini Racing! Grymma rör!!

    Jamarcol Badsnake funkar och går helt okej med 70cc! Men skaffa för fan inte Jamarcol "original liknande" eller Jamarcol "Effekt rör" som går längst sidan av moppen för dem har Strypningar i sej för att du ska kunna ha trampor original.

    Polini Sport SP är mer för 80cc. Enligt mig och mina erfarenheter så går 80cc sämre än 70cc på ciao i huvudtaget.

    Polini Sport funkar på 70cc men ger inte bästa effekten ur cylindern som ur en 80cc!

    Top One har grymt botten och är grymt på höga varv också på 70cc! (65cc)

    Om du vill ha en as stark och slitstark cylle så ska du köpa DR 70cc på cykelkraft! Plana även toppen lite granna sen jävlar så bränner det på som fan!

    Men då kan du strunta i topp packningen för den sprängs.. ^^

  11. #11
    Jag har haft en dr evo med sp rör, planad topp, matchportat, filat och 13 förgasare, polini fjädrar och 80 platta. Uppmätt i 71,8 med gps förstås. Holmqvist med samma cylinder fast med sidoinsug gick snabbare än min men inte i närheten av 80 blås. SÅ det är väl bara att gratulera...

    Utav mina tidigare erfarenheter så har sp röret knäckt top one på alla plan. Det var där för jag frågade. Jag ska köpa ett nytt rör till min nya motor men kommer prova något helt annat denna gång. Att tillägga så var jag sjukt nöjd med dr evo cylindern. Med tanke på att Athenan kostar dubbelt så mycket så har jag stora förväntningar. Jag kommer även att slipa veven på denna motor och hoppas att de ger något.

    Har du trimdelar som du vill bli av med så får du gärna slänga iväg ett pm. Letar också efter en ram med nr!

    Mvh
    Moppemorfar

  12. #12
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Min ciao med 80mm skiva och DR70 match portat block Och Polini Top One och 13mm fögge drar 80 blås.

    De rören du kan välja på är: Top One, Badsnake (i stort sätt rakt rör), Simonini Racing! Grymma rör!!

    Jamarcol Badsnake funkar och går helt okej med 70cc! Men skaffa för fan inte Jamarcol "original liknande" eller Jamarcol "Effekt rör" som går längst sidan av moppen för dem har Strypningar i sej för att du ska kunna ha trampor original.

    Polini Sport SP är mer för 80cc. Enligt mig och mina erfarenheter så går 80cc sämre än 70cc på ciao i huvudtaget.

    Polini Sport funkar på 70cc men ger inte bästa effekten ur cylindern som ur en 80cc!

    Top One har grymt botten och är grymt på höga varv också på 70cc! (65cc)

    Om du vill ha en as stark och slitstark cylle så ska du köpa DR 70cc på cykelkraft! Plana även toppen lite granna sen jävlar så bränner det på som fan!

    Men då kan du strunta i topp packningen för den sprängs.. ^^
    1, Hur fan kan en 73cc gå sämre än din 62cc? Det lär ju ha vart något fel med den motorn, eller så måste du ha jämfört med t.ex Deps 43mm med en 46mm snik? Vad körde du för cylindrar?

    2 Bullshit.

    3 Och sen när blev badsnake ett bra rör? Bland det sämsta du kan köra med IMO.

    4 Toppackning, sen när sitter det på Ciao? Förutom när man kör med alu cylinder eller sned topp dvs.
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Jag har haft en dr evo med sp rör, planad topp, matchportat, filat och 13 förgasare, polini fjädrar och 80 platta. Uppmätt i 71,8 med gps förstås. Holmqvist med samma cylinder fast med sidoinsug gick snabbare än min men inte i närheten av 80 blås. SÅ det är väl bara att gratulera...

    Utav mina tidigare erfarenheter så har sp röret knäckt top one på alla plan. Det var där för jag frågade. Jag ska köpa ett nytt rör till min nya motor men kommer prova något helt annat denna gång. Att tillägga så var jag sjukt nöjd med dr evo cylindern. Med tanke på att Athenan kostar dubbelt så mycket så har jag stora förväntningar. Jag kommer även att slipa veven på denna motor och hoppas att de ger något.

    Har du trimdelar som du vill bli av med så får du gärna slänga iväg ett pm. Letar också efter en ram med nr!

    Mvh
    Värt att nämna var att jag hade icke portat block samt att jag körde på för lätta vikter

    73 km/h
    Senast redigerat av Holmqvist den 2012-01-31 klockan 17:18.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  13. #13
    Tjenare!

    Jo vad jag menade med Badsnake så är det så att alla cylindrar andas lätt med det röret!
    Det är absolut inte det bästa av alla i världen men funkar!

    Det värsta är inte alltid det bästa.
    Dr 70in är en jävligt vass cylle för att vara en gjutjärns cylle, även om polinis 80cc går bra så kanske andra 70cc cyllar går lika bra om inte bättre. Stirra inte er blinda på ccn den är helt ointressant om man ska börja snacka varvtal.

    Då 80cc har mer massa som ska föras upp och ner så kan den inte varva ur lika mycket som en 70cc.
    Det absolut bästa skulle vara en sjukt portad 50cc då den har mindre massa att föra upp och ner i cylinder loppet. Sen en 13 fögge såklart!


    Dessutom så vet nog alla att Ciao motorerna inte har så hög precision som exempel Derbi! xD
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  14. #14

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    4 Toppackning, sen när sitter det på Ciao? Förutom när man kör med alu cylinder eller sned topp dvs.
    Slinker in med en liten fråga i er argumentation. Hade ingen aning om att man inte brukade köra med topplockspackning på ciao Jag fick med en i 46mm kittet så den sitter på hur, borde jag ta bort den? Varför kör man utan, för att få mer komp?

  15. #15
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tjenare!

    Jo vad jag menade med Badsnake så är det så att alla cylindrar andas lätt med det röret!
    Det är absolut inte det bästa av alla i världen men funkar!

    Det värsta är inte alltid det bästa.
    Dr 70in är en jävligt vass cylle för att vara en gjutjärns cylle, även om polinis 80cc går bra så kanske andra 70cc cyllar går lika bra om inte bättre. Stirra inte er blinda på ccn den är helt ointressant om man ska börja snacka varvtal.

    Då 80cc har mer massa som ska föras upp och ner så kan den inte varva ur lika mycket som en 70cc.
    Det absolut bästa skulle vara en sjukt portad 50cc då den har mindre massa att föra upp och ner i cylinder loppet. Sen en 13 fögge såklart!


    Dessutom så vet nog alla att Ciao motorerna inte har så hög precision som exempel Derbi! xD
    Säker?



    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  16. #16

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tjenare!

    Jo vad jag menade med Badsnake så är det så att alla cylindrar andas lätt med det röret!
    Det är absolut inte det bästa av alla i världen men funkar!

    Det värsta är inte alltid det bästa.
    Dr 70in är en jävligt vass cylle för att vara en gjutjärns cylle, även om polinis 80cc går bra så kanske andra 70cc cyllar går lika bra om inte bättre. Stirra inte er blinda på ccn den är helt ointressant om man ska börja snacka varvtal.

    Då 80cc har mer massa som ska föras upp och ner så kan den inte varva ur lika mycket som en 70cc.
    Det absolut bästa skulle vara en sjukt portad 50cc då den har mindre massa att föra upp och ner i cylinder loppet. Sen en 13 fögge såklart!


    Dessutom så vet nog alla att Ciao motorerna inte har så hög precision som exempel Derbi! xD
    Snälla , var bara tyst .. allt är en prisfråga.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tjenare!

    Jo vad jag menade med Badsnake så är det så att alla cylindrar andas lätt med det röret!
    Det är absolut inte det bästa av alla i världen men funkar!

    Det värsta är inte alltid det bästa.
    Dr 70in är en jävligt vass cylle för att vara en gjutjärns cylle, även om polinis 80cc går bra så kanske andra 70cc cyllar går lika bra om inte bättre. Stirra inte er blinda på ccn den är helt ointressant om man ska börja snacka varvtal.

    Då 80cc har mer massa som ska föras upp och ner så kan den inte varva ur lika mycket som en 70cc.
    Det absolut bästa skulle vara en sjukt portad 50cc då den har mindre massa att föra upp och ner i cylinder loppet. Sen en 13 fögge såklart!


    Dessutom så vet nog alla att Ciao motorerna inte har så hög precision som exempel Derbi! xD
    Hahahahahaha, made my day. Om du kan LITE fysik så borde du fatta att det inte bara är varven som har inverkan på effekten, utan även kompression, cylindervolym osv. Finns mångaaa parametrar.

  18. #18
    Tjenare!

    Antaglien på andra fordon ger det mer effekt än ciao, även på ciao ger det effekt men det märks inte lika mycket som på en Derbi eller skoter.
    För Ciao handlar allt om varv och bottenvrid. Och ur en 50cc kan du få ur respektabla hastigheter och kraft. Topp hastigheten vad jag vet är cirka 80 med original cyllen.

    Min ciao gjorde 75 med original cylle pluggat motorblock 13 fögge och Jamarcol skit rör.
    Drevningen var 40mm koppling (finns på 60 tals ciaos ) och en 80 skiva.

    Dessutom så får du ur mera häst från motorn om den går på högre varv, för motorn är en bensin motor. Dessutom 2-takt. Ciao är inte nån jävla Diesel moppe med ett vridmoment på 400 Newtonmeter på vevaxeln på tomgång. Så juh högre varv juh starkare är den samt högre hastighet.

    Keep The Ciao Rollin'!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tjenare!

    Antaglien på andra fordon ger det mer effekt än ciao, även på ciao ger det effekt men det märks inte lika mycket som på en Derbi eller skoter.
    För Ciao handlar allt om varv och bottenvrid. Och ur en 50cc kan du få ur respektabla hastigheter och kraft. Topp hastigheten vad jag vet är cirka 80 med original cyllen.

    Min ciao gjorde 75 med original cylle pluggat motorblock 13 fögge och Jamarcol skit rör.
    Drevningen var 40mm koppling (finns på 60 tals ciaos ) och en 80 skiva.

    Dessutom så får du ur mera häst från motorn om den går på högre varv, för motorn är en bensin motor. Dessutom 2-takt. Ciao är inte nån jävla Diesel moppe med ett vridmoment på 400 Newtonmeter på vevaxeln på tomgång. Så juh högre varv juh starkare är den samt högre hastighet.

    Keep The Ciao Rollin'!
    Jag har inte sagt något annat, men det är mycket annat som spelar roll. Varför tror du man håller på och portar och grejer? Jo för att få bättre flöde till cylindern vilket resulterar att lite mer bensin kompenserar = kraftigare smäll = mer effekt. Visserligen höjer portning maxvarvet också, men det brukar inte vara det relevanta. Och sen får du gärna förklara varför det inte skulle kunna gå att få en 80cc att varva lika mycket som en 50cc? Sålänge du har förgasare i förhållande till motorns effekt och storlek så är det inga problem! Det går ju att ha större än 13mm förgasare på ciao om du inte visste det.

  20. #20
    Räcker det att säga att det är en Ciao motor?

    Eller måste jag förklara det också? :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Räcker det att säga att det är en Ciao motor?

    Eller måste jag förklara det också? :3
    Ciaomotorn fungerar på samma sätt som alla 2-taktare, bara det att det är en väldigt enkel konstruktion som saknar membran. Hittills har du inte förklarat någonting eftersom allt du har sagt har varit fel i princip.

  22. #22
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Tjenare!

    Antaglien på andra fordon ger det mer effekt än ciao, även på ciao ger det effekt men det märks inte lika mycket som på en Derbi eller skoter.
    För Ciao handlar allt om varv och bottenvrid. Och ur en 50cc kan du få ur respektabla hastigheter och kraft. Topp hastigheten vad jag vet är cirka 80 med original cyllen.

    Min ciao gjorde 75 med original cylle pluggat motorblock 13 fögge och Jamarcol skit rör.
    Drevningen var 40mm koppling (finns på 60 tals ciaos ) och en 80 skiva.

    Dessutom så får du ur mera häst från motorn om den går på högre varv, för motorn är en bensin motor. Dessutom 2-takt. Ciao är inte nån jävla Diesel moppe med ett vridmoment på 400 Newtonmeter på vevaxeln på tomgång. Så juh högre varv juh starkare är den samt högre hastighet.

    Keep The Ciao Rollin'!
    Det låter ju rimligt, not.

    Känns ganska mycket som skitsnack i mina ögon, bevisa det eller fortsätt ljuga
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  23. #23
    Skit it.

    Testa er fram istället, ni kommer fatta vad jag menar tillsist.. ^^

    Jag har redan gjort det man kan med ett Ciao motorblock och cylindrar.

    Dessutom allt jag har skrivit i denna tråd har jag testat och gjort, vilket resulterade med det jag har beskrivit.

    Kort fattat: Det går bara att fippla med motorn till en gräns innan du måste byta hela jävla motorn för motorn inte pallar trycket. Så istället för att lägga as mycket cash på 80/90cc cylindrar som inte kan prestera sitt bästa ur ett ciao motorblock, skaffa hellre en billig och schysst 70cc (63-65cc) som kan prestera ist för en 80/90cc. Waste of cash. Well maybe thats the way Moppepöjkar like to roll! ;P
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  24. #24
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Skit it.

    Testa er fram istället, ni kommer fatta vad jag menar tillsist.. ^^

    Jag har redan gjort det man kan med ett Ciao motorblock och cylindrar.

    Dessutom allt jag har skrivit i denna tråd har jag testat och gjort, vilket resulterade med det jag har beskrivit.

    Kort fattat: Det går bara att fippla med motorn till en gräns innan du måste byta hela jävla motorn för motorn inte pallar trycket. Så istället för att lägga as mycket cash på 80/90cc cylindrar som inte kan prestera sitt bästa ur ett ciao motorblock, skaffa hellre en billig och schysst 70cc (63-65cc) som kan prestera ist för en 80/90cc. Waste of cash. Well maybe thats the way Moppepöjkar like to roll! ;P
    Så du menar alltså att en sketen Dr evo presterar bättre än min Simonini?

    Testat har jag gjort igenom åren, och jag VET att det inte går att få en original cylinder att göra 75, tror nog inte heller att det finns någon annan i världen som gjort det heller.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  25. #25
    Fan att jag inte filmade då

    Men jag är fullt seriös! Jag har fipplat med Ciao i 4år så när man snackar Ciao med mej då är jag allvarlig. Lika allvarlig som ett svårt matteprov! xD

    Jag ljuger aldrig när jag snackar Ciao!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  26. #26
    "Det går bara att fippla med motorn till en gräns innan du måste byta hela jävla motorn för motorn inte pallar trycket"

    Du har ett Simonini block. Inte original eller hur?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  27. #27
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    "Det går bara att fippla med motorn till en gräns innan du måste byta hela jävla motorn för motorn inte pallar trycket"

    Du har ett Simonini block. Inte original eller hur?
    Akta dubbelposten!

    Yesbox just nu har jag det, har dock haft ett par modifierade originalblock igenom tiderna Så jag är inte helt ute och cyklar..har haft saker som du bara kan dröma om
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  28. #28
    Sorry för Dubbel post! Trodde någon redan hade lagt in ett inlägg emellan! ^^

    Nja, har gått över till Fiddy nu så Ciaon står still! Något jag drömmer om är en 75cc Airsal på ett Ciao original motorblock, har du haft det? :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  29. #29
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Sorry för Dubbel post! Trodde någon redan hade lagt in ett inlägg emellan! ^^

    Nja, har gått över till Fiddy nu så Ciaon står still! Något jag drömmer om är en 75cc Airsal på ett Ciao original motorblock, har du haft det? :3
    Du menar alltså från en annan moped? Te.x från en Derbi? Isåfall, varför inte slänga på något värre?

    Nej det är inget jag haft haft, har heller aldrig sagt det

    Btw svara mig i Ciao frågetråden!
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  30. #30
    Fan..

    Nej jag skulle så jävla gärna vilja se hur den skulle gå med Airsal 75cc från en Derbi! Skulle trycka på grymt då den ger cirka 12 häst! Och tänk dej det på en ciao på 30kg!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in