Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Angry Hjälp med Gilera Runnern!!!

    Var påväg hem från skolan idag. Halvvägs upp för en backe så bara försvinner all kraft. leder upp den och kollar. Den orkar inte ens dra sig själv framåt på plan mark. Den startar och går på tomgång.

    Vafan!?
    Senast redigerat av astonson den 2010-11-08 klockan 20:04.

  2. #2
    snälla hjälp

  3. #3
    kan vara vad som hälst!! skit i förgasaren , rost och vatten i tanken, skuren cylinder, mm, men att den läcker olja verkar som oljeslangen har lossnat och motorn har skurit, felsök lite och kom med mer info så får du nog många som vill hjälpa..

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    kan vara vad som hälst!! skit i förgasaren , rost och vatten i tanken, skuren cylinder, mm, men att den läcker olja verkar som oljeslangen har lossnat och motorn har skurit, felsök lite och kom med mer info så får du nog många som vill hjälpa..
    den startar lät och går bra på tomgång. Kan knappast vara skuren cylinder. Tycker det pyser lite om den...

  5. #5

  6. #6
    Så. Nu har jag kollat upp lite. Allt i variatorn verkar okej. Remmen är hel och fin. Alla sladdar sitter på. Någon som har någon idé?

  7. #7
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av astonson Visa inlägg
    Så. Nu har jag kollat upp lite. Allt i variatorn verkar okej. Remmen är hel och fin. Alla sladdar sitter på. Någon som har någon idé?


    kolla topplockspckningen som Lennart sa
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  8. #8
    Alltså har kollat massor nu, allt utom cylindern typ. Men kan det verkligen vara det. Känns inte som det. När jag gasar fullt så snurrar hjulet knappt, bara lite och då hackar den liksom (när den står på stödet då)
    Den orkar inte varva något typ. Känns inte som cylindern... Är inte pepp på att plocka av alla kåpor och allt om det inte är det. Vill bara ha idéer.

  9. #9
    Den tjuvar inte luft någonstans då?

    Tror nog på lennarts ide med, kolla det!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jockzon Visa inlägg
    Den tjuvar inte luft någonstans då?

    Tror nog på lennarts ide med, kolla det!
    Man ska ha i minnet att detta hände på 1 sekund...

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    låter som om topppackningeh har gått. kolla den bara.
    Will do

  13. #13
    rätt inställd? bluddrar? kopplingen kan vara heltslut, asså kopplingsbackarna

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av TheMaN Visa inlägg
    rätt inställd? bluddrar? kopplingen kan vara heltslut, asså kopplingsbackarna
    Den va rätt inställd när jag körde senast, sen dog den bara så det kan inte vara det

    Hur ser jag om det är kopplingen?

  15. #15
    Ska kolla packningen senare idag. Ställde den på tomgång i några timmar för att se hur den gick då. När jag kom ut var det en mäktigt stor oljepöl under moppen, precis där cylindern är det betyder väl att packningen HAR gått sönder? Känns som det kommer ifrån avgasporten:S
    Senast redigerat av astonson den 2010-10-29 klockan 17:08.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av astonson Visa inlägg
    Ska kolla packningen senare idag. Ställde den på tomgång i några timmar för att se hur den gick då. När jag kom ut var det en mäktigt stor oljepöl under moppen, precis där cylindern är det betyder väl att packningen HAR gått sönder? Känns som det kommer ifrån insuget :S
    insuget kan ju ha spruckit?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    insuget kan ju ha spruckit?
    Hoppas inte det, då blir det väl ny cylinder

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av astonson Visa inlägg
    Hoppas inte det, då blir det väl ny cylinder
    nej helvette att du behöver det , kolla bara om det är nån spricka i insugs-gummit , om det är drar den tjuvluft = du kommer ingen stans

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    nej helvette att du behöver det , kolla bara om det är nån spricka i insugs-gummit , om det är drar den tjuvluft = du kommer ingen stans
    Oj förlåt vilken tabbe, menade självklart avgasporten, inte insuget

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av astonson Visa inlägg
    den startar lät och går bra på tomgång. Kan knappast vara skuren cylinder. Tycker det pyser lite om den...
    när min aerox skar för mig så gick den också på tomgång och lät som den bruka men så fort man rörde gasen elr chok elr ngt så tvärdog den.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Daddelito Visa inlägg
    när min aerox skar för mig så gick den också på tomgång och lät som den bruka men så fort man rörde gasen elr chok elr ngt så tvärdog den.
    Ok, min dör inte.


    Har haft isär hela cylindern och bytt packningarna. Kollade även om den var skuren vilket den inte var och skicket på kolven. INGET hjälpte.

    Vad kan det vara?

  22. #22

  23. #23
    Snälla, är det inte någon som har några idéer ?

  24. #24
    automatchoken som hängt sig? plocka av den å koppla kablarna på ett bateri. vänta en stund så ska den ploppen dras in eller tryckas ut.
    forshaga shoppern med pneumatik och liggande minarelli
    www.moppenet.nu/showthread.php/4469
    till salu!

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av yesitsme Visa inlägg
    automatchoken som hängt sig? plocka av den å koppla kablarna på ett bateri. vänta en stund så ska den ploppen dras in eller tryckas ut.
    Vart sitter den?

  26. #26
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av astonson Visa inlägg
    Vart sitter den?
    på förgasaren. en gansak stor svart klump med en sladd.

  27. #27
    Kollade choken idag. Hur vet jag om den inte funkar?

  28. #28
    "Ursprungligen postat av yesitsme Visa inlägg
    automatchoken som hängt sig? plocka av den å koppla kablarna på ett bateri. vänta en stund så ska den ploppen dras in eller tryckas ut."

    Gör som han sa där och kolla om den rör på sig alltså

  29. #29
    Idag har jag haft isär hela förgasaren och rengjort den. Satte ihop allt och testade. Ingen skillnad.

    Tog av röret och drog runt utan. Då gick den i 60 på mätaren med skjuts. Den borde göra ca 75 på mätaren. Men en tvåtaktare går väl sämre utan rör? Isåfall är det fel med röret.

    När jag varit ute och kört så läckte det kylarvatten ifrån topplocket. Tog av det och kollade packningarna. Dom var hela. Har korsdragit och satt på toppen riktigt.

    Nu behöver jag verkligen hjälp

  30. #30
    2-taktare går sämre utan rör, dem behöver motstånd för att gå bra så det är helt normalt att den bara gjorde 60 då. Angående att den läcker så kan det kanske vara för att toppen är sliten, så kolla den

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Kan sponsra med 200 spänn om du tar på dig Pandadräkt och sjunger kareoke på tunnelbanan i en timme.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in