1. #1

    Dracen spottar ur olja somfa* ur avgasröret.

    Hallå, undrar om någon kan säga varför min drac spottar ut olja som inihelvete ur avgasröret?
    När jag kör original rinner det lite, men idag när jag körde (urpluggat) så spröt det bokstavligen ut olja, hela jackan blev förstörd
    Blandar olja i tanken (vet inte vrf, glömde fråga ägaren innan), 5 liter bensin, 1 dl olja. Är det för mycket eller för lite? Varför blandar man olja i tanken om man kör original? Vet någon vrf det sprutar olja så som det gör?

    Mvh.

  2. #2

  3. #3
    Har du oljetank, och blandar samtidigt i tanken?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Morganrone93 Visa inlägg
    Har du oljetank, och blandar samtidigt i tanken?
    Ja, jag har oljetank men används inte, + att förra ägaren sa att han blandade i tanken.
    Men vet inte om den funkar, men hur kan man kolla det? Kan det sluta spruta om man har oljan där istället?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Vad är det för olja?
    Kanske är motorolja
    Använder vanlig 2 takts olja?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Ja, jag har oljetank men används inte, + att förra ägaren sa att han blandade i tanken.
    Men vet inte om den funkar, men hur kan man kolla det? Kan det sluta spruta om man har oljan där istället?
    Nej, men om båda användes samtidigt så skulle det bli för mycket olja, och då sprutar det ut som bara den.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Morganrone93 Visa inlägg
    Nej, men om båda användes samtidigt så skulle det bli för mycket olja, och då sprutar det ut som bara den.
    Okej, men blir det någon skillnad om jag byter till oljetanken än att hälla oljan dirr i tanken?

  8. #8
    ingen skillnad alls. baea att de är säkrare att blanda dirr i tanken.. du har nog för myckjet olja i den.

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av moppe_baghee_ Visa inlägg
    ingen skillnad alls. baea att de är säkrare att blanda dirr i tanken.. du har nog för myckjet olja i den.
    Ok, men nu blandar jag 1 dl olja, 5 liter bensin. Går det bra om jag blandar 10 l bensin med 1 dl olja?

  11. #11
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Ok, men nu blandar jag 1 dl olja, 5 liter bensin. Går det bra om jag blandar 10 l bensin med 1 dl olja?
    Nej, 1% blir nog för magert (tror det blir 1%, orkar inte tänka så mycket)
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Nej, 1% blir nog för magert (tror det blir 1%, orkar inte tänka så mycket)
    Aa, det blir det.
    Men hur många procent olja bör jag ha då?

  13. #13
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Ok, men nu blandar jag 1 dl olja, 5 liter bensin. Går det bra om jag blandar 10 l bensin med 1 dl olja?
    Men om du kört på lite för tjock blandning så kan de va bra å köra med ganska tunn blanding ett tag så du rensar ut all gammal olja eller va man ska säga, vad jag har hört iaf

  14. #14
    Ta bort o sota ur avgasröret så blire nog bra om det fortsätter skulle ja tro att det inte är tätt mellan vevhus o växel-låda

  15. #15
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Men hur många procent olja bör jag ha då?
    Originalmotor räcker med 1,5-2% blandning

    Hyper/midrace ska ligga mellan 2,5-3%

    Och gamla veteraner kan man köra 3-4% det gör skadar alldrig på gamla högar.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Originalmotor räcker med 1,5-2% blandning

    Hyper/midrace ska ligga mellan 2,5-3%

    Och gamla veteraner kan man köra 3-4% det gör skadar alldrig på gamla högar.
    Ok, tack så möe.

  17. #17
    Vad har du för tändstift?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Ok, men nu blandar jag 1 dl olja, 5 liter bensin. Går det bra om jag blandar 10 l bensin med 1 dl olja?
    hm inte en aning:S jag kör på känsla. häller bara i en skvätt.. du borde ha 2,5 % olja iaf, så hur man räknar ut vet jag ej.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av E®ic Visa inlägg
    Ta bort o sota ur avgasröret så blire nog bra om det fortsätter skulle ja tro att det inte är tätt mellan vevhus o växel-låda
    Märkte att det läckte lite olja från mellan röret och slutburken, täppte till den, sen slutade det att läcka ur pipen oxå.

  20. #20
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Originalmotor räcker med 1,5-2% blandning

    Hyper/midrace ska ligga mellan 2,5-3%

    Och gamla veteraner kan man köra 3-4% det gör skadar alldrig på gamla högar.
    4% för veteranare är lite överdrivet imo. Veteranare varvar inte lika mycket (oftast)så behöver inte lika mycket olja. Men 2% på en original och 2,5-3% till en normalt trimmad borde vara bra Jag kör på 3%, även fast det inte säkert behövs
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Ok, men nu blandar jag 1 dl olja, 5 liter bensin. Går det bra om jag blandar 10 l bensin med 1 dl olja?
    Nix, går inte, du får ta 2dl, så får du 2%

  22. #22
    samma sak med min fast jag har separat, inte så kul när hela dämparen blir oljig vad är problemet?

  23. #23
    ingen som vet?

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av arvidfasth Visa inlägg
    ingen som vet?
    Prova att sota ur röret och se om det hjälper?
    Själv så blandar jag 0.9 dl olja nu (istället för 1dl) med 5 liter bensin, rinner ingen olja längre ur röret längre.

  25. #25
    gjort det, utan resultat. Vill helst inte köra olja i tanken då det är mkt smidigare och tanka med separat, men kan man ställa hur mkt olja en am6 ska få?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in