1. #1

    Vev på aerox.

    Hej!

    Undrar över en sak jag märkte av på min aerox's vev innan igår var att vevstaken går fruktansvärt segt. Det går inte ens att rubba den igenom ett läge, men på andra hållet går den finare. Det har inte varit så innan, utan blev det efter att mopeden skar, så förmodligen så beror det på det.

    Vad är det som har hänt? Är det att det blivit så varmt att det vridit sig, är det smuts eller har vevstaken blivit skev? Kommer det att lösa sig när mopeden startas och hur farligt är det för motorn ifall vevstaken går segt?

    Ös på med svar. Orkar fan inte köpa en vev också
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Förstår inte riktigt hur du menar, men kan du inte snurra runt vevstaken för den sitter fast?
    Exakt. Vevstaken fastnar.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  4. #4
    då är det nog inte så bra och starta motorn, hände så för mig en gång och då var det att ett lager satt snett:/

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av arvidfasth Visa inlägg
    då är det nog inte så bra och starta motorn, hände så för mig en gång och då var det att ett lager satt snett:/
    Okey, men alltså veven går att snurra i allmänhet, men det låser sig vid vevstaksfästet i själva vevskivorna, ifall ni förstår.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  6. #6

  7. #7
    Veven var icke skuren. Klöv motorn idag och smorde upp veven så gott det gick, sedan helt plötsligt släppte trycket och nu snurrar den på fint som fan. Vet inte om det var lite skit eller något som kommit in i den.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Dra i staken och kolla glapp innan du tänkte köra på den! Om du nu tänkt köra med den igen.
    Kollade noga. Det är inget glapp upp och ned alls, så det fungerar förmodligen. Den går även lätt nu och det är blåst med trycklyft när veven var demonterad. Sedan smorde jag upp med olja igen samt var noga med att sätta ihop allt korrekt.

    Det fungerar ens så länge i alla fall. Får hoppas att det fortsätter så
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in