Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Fråga om bedrägeri.

    Jag sålde en D50BO motor till en snubbe för ett tag sedan. I annonsen på blocket framgick jag med att motorn har gått ca 150 mil, vilket stämmer på punkt och pricka. Motorn har utrustats med nya packningar, den är helt komplett bortsett från förgasare och liknande, vilket även framgick det när jag sålde varan. Jag synade noga efter glapp i vev, i lager och smorde upp alla delar innan jag sålde den. Det var absolut inte glapp eller dylikt, dock har det kommit lite rost på veven efter att min packning gick sönder för länge sedan. Motorn är inte körd sedan 2008, men jag körde med den en bra runda innan jag ställde den på hyllan och då gick den ypperligt.

    Som sagt så var det inga glapp eller något alls när jag sålde den och jag packade in den väl, skrev kvitto till köparen med "Säljes i befintligt skick" och liknande.

    För några dagar sedan ringer killen mig och säger att hela motorn är skuren, att det är jättemycket fel på den och att de har plockat ner hela motorn för att gå igenom den och att allt var kasst i den. Detta var ej fallet när jag kollade igenom den senast och han hotade mig, kallade mig svin och sa att jag var en jävla bedragare. Sedan sa han att han ska ha tillbaka sina pengar omgående och skicka tillbaka motorn som den låg hemma hos dem nu. Skulle jag inte betala tillbaka skulle han gå till polisen med det.

    Annonsen på blocket finns inte kvar. Jag har inga uppgifter alls kvar på motorn, någonstans och det framgår inte någonstans mer än på kvittot jag skrev att jag sålde den i befintligt skick, för 2500 till honom för ca 1 månad sen.

    Hur ska jag gå tillväga? Jag anser att jag ej gjort något fel i detta läget och borde jag säga till honom att jag ej kommer att betala tillbaka och låta honom anmäla mig?

    Jag har inte råd att betala honom just nu, så där klämmer det. Att han sedan hotade mig, var uppkäftig och jävligt otrevlig får mig ju inte på direkt bättre humör med att betala tillbaka heller.

    Motivera vad ni hade gjort.

    Mvh.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  2. #2
    hade dissat eller låtit pappsen snacka med hans päron

  3. #3
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Kan inte så mycket om det här med lagar men jag tvekar på att en åklagare skulle kunna hitta bevis för att den var sådan när du sålde den. Har han sedan fått kvitto med att den köpes i befintligt skick så har han ju köpt den som den var och inget annat. Om han nu väljer att anmäla om du vägrar lämna tillbaka pengar kan du göra detsamma för att han hotade (lär ju vara olaga hot) och kallade dig fula ord.
    I och med att han sa det som han sa så hade jag nog inte tagit tillbaka köpet.
    Men det är vad jag tycker sen är det upp till dig.

  4. #4
    betala inte tillbaka om du inte måste! :o
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  5. #5
    Säljes i befintligt skick = varan kan ha små skador eller dylikt och vad han sedan har gjort för att tortera motorn de kan man ju undra?
    Och har det gått mer än en vecka sen han fick den är det redan för sent för hans del för sådana saker ska man upptäcka redan när man fått hem de och han kan ju ha gjort vad som helst under den veckan.
    Samma sak som att du skulle beställa en mobiltelefon på nätet och en vecka senare säga att skärmen var sprucken när du fick den...
    Kort sagt betala inte tillbaka då det troligen gäller att köparen ångrat sig eller är skyldig någon annan pengar (alt. harvat den), vatt med om detta själv när jag bytte bort min metanolbil och han visste exakt in i minsta detalj vad som var sönder och han bad jag att köra upp bilen nånstans där solen inte lyser

  6. #6
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av stoffe9301 Visa inlägg
    Säljes i befintligt skick = varan kan ha små skador eller dylikt och vad han sedan har gjort för att tortera motorn de kan man ju undra?
    Och har det gått mer än en vecka sen han fick den är det redan för sent för hans del för sådana saker ska man upptäcka redan när man fått hem de och han kan ju ha gjort vad som helst under den veckan.
    Samma sak som att du skulle beställa en mobiltelefon på nätet och en vecka senare säga att skärmen var sprucken när du fick den...
    Kort sagt betala inte tillbaka då det troligen gäller att köparen ångrat sig eller är skyldig någon annan pengar (alt. harvat den), vatt med om detta själv när jag bytte bort min metanolbil och han visste exakt in i minsta detalj vad som var sönder och han bad jag att köra upp bilen nånstans där solen inte lyser
    Hänt liknande för mig, skulle sälja en gaming ratt, va en som köpte som skulle ge till sin bror när han fyllde år, sen ringde hon och sa att den inte funkade... men det gjorde den
    Antagligen ville han inte ha den
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  7. #7
    Låt era föräldrar ta hand om det.

  8. #8
    har för mig att han har använt vara därför inte i det skick du solde den derför har han inget rätt att kräva pengar
    Ja blir aldrig riktigt vuxen jag!!

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Hur lång tid gick det mellan försäljningen och själva raset?

    I vilket fall så skulle en eventuell polisanmälan läggas ner då det inte finns några bevis att gå på som håller för en fällande dom.
    Jag skickade iväg motorn runt den 15 augusti. Den 6 september ringer han och hotar mig med det jag skrev ovan.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  11. #11

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Då är det såpass lång tidsperiod imellan att du har all rätt att neka honom ersättning (samt att det håller vid eventuell anmälan).

    Skulle motorn gått sönder den 16e vid uppstart så skulle det vara skillnad, då hade man fått betala viss kompensation men inte bli skyldig till återköp.
    Mjo, sant. Han påstod ju dock att hela motorn var rasad och sönderkörd, trots detta har jag gått igenom den innan försäljning och den fungerade ypperligt sist jag körde den. Men han har inte hört av sig ännu och jag tänker inte göra det heller. Skulle han göra det kommer jag neka återbetalning så får jag se vart han vill ta det. Jag har lite kött på benen nu i alla fall.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Vad exakt hade rasat?

    Om han har använt den i tre veckor så har ju han själv del i det.
    Det sade han inte. Samtalet löd mer eller mindre exakt såhär:

    - Ja det är philip.
    - Hej philip, det är jörgen som köpte motorn.
    - ja, hej?
    - du, den motorn du sålde till mig, den är ju helt jävla förstörd.
    - jasså?
    - ja, vi hämtade nämligen ut den och monterade på mopeden, körde
    ett tag och sen gick den åt helvete, så lämnade vi in den på en verkstad
    och där rev de ned den och sa att hela motorn var kass.
    - jaha?
    - ja, de sa att veven, lager och allt var slut och att kolvens ringar var brända
    och massor sånt.
    - Hur kommer det sig då?
    - ja det är det jag vill att du ska svara på.
    - hur ska jag kunna göra det? den fungerade väl sist jag körde den och
    jag har inte haft några problem med den.
    - det ger jag blanka fan i. jag kräver att du sätter in de 2800 jag gav för
    allt och sedan skickar jag tillbaka den jävla motorn till dig.
    - jag får väl be om ursäkt då ifall det nu är som du påstått.
    - ja, det ska du fan göra. att bete sig som ett jävla svin och framgå
    med falsk information är ett jävla bedragarstuk över.
    - jag har ju dock ej framgått med falsk information.
    - jo, du sa att den gått 150 mil, vilket är jävla bullshit.
    - jaha, säger du det så.
    - ja, så nu vill jag fan se pengarna på mitt konto annars går jag
    till snuten med det här och anmäler dig för bedrägeri och allt därtill.
    - happ, men jag får återkomma då eftersom bussgods ej betalt
    ut pengarna ännu.
    - ja gör det.
    Klick.

    I princip så löd samtalet. Jag var inte otrevlig eller motsägelsefull på något vis utan sa helt enkelt så att jag får se när pengarna kommer. Nu är de inne och jag skiter i att betala tillbaka i så fall. Jag har alltså lagen på min sida med andra ord?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Det sade han inte. Samtalet löd mer eller mindre exakt såhär:

    - Ja det är philip.
    - Hej philip, det är jörgen som köpte motorn.
    - ja, hej?
    - du, den motorn du sålde till mig, den är ju helt jävla förstörd.
    - jasså?
    - ja, vi hämtade nämligen ut den och monterade på mopeden, körde
    ett tag och sen gick den åt helvete, så lämnade vi in den på en verkstad
    och där rev de ned den och sa att hela motorn var kass.
    - jaha?
    - ja, de sa att veven, lager och allt var slut och att kolvens ringar var brända
    och massor sånt.
    - Hur kommer det sig då?
    - ja det är det jag vill att du ska svara på.
    - hur ska jag kunna göra det? den fungerade väl sist jag körde den och
    jag har inte haft några problem med den.
    - det ger jag blanka fan i. jag kräver att du sätter in de 2800 jag gav för
    allt och sedan skickar jag tillbaka den jävla motorn till dig.
    - jag får väl be om ursäkt då ifall det nu är som du påstått.
    - ja, det ska du fan göra. att bete sig som ett jävla svin och framgå
    med falsk information är ett jävla bedragarstuk över.
    - jag har ju dock ej framgått med falsk information.
    - jo, du sa att den gått 150 mil, vilket är jävla bullshit.
    - jaha, säger du det så.
    - ja, så nu vill jag fan se pengarna på mitt konto annars går jag
    till snuten med det här och anmäler dig för bedrägeri och allt därtill.
    - happ, men jag får återkomma då eftersom bussgods ej betalt
    ut pengarna ännu.
    - ja gör det.
    Klick.

    I princip så löd samtalet. Jag var inte otrevlig eller motsägelsefull på något vis utan sa helt enkelt så att jag får se när pengarna kommer. Nu är de inne och jag skiter i att betala tillbaka i så fall. Jag har alltså lagen på min sida med andra ord?
    Be honom att fara åt helvete om han ringer en gång till och beter sig på de jävla sättet och glöm att du ens snackat me männskan...

  18. #18
    Dåligt med ot i denna tråd så jag börjar:
    Han kan suga min feta...

  19. #19

  20. #20
    Tack för alla svar.

    Lange:
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  21. #21
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Tack för alla svar.

    Lange:
    Bra att du skriver kvitton på allt

    Dock fick inte jag någon kopia av vårt kvitto, inte för det behövs, allt var toppenskick

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Bra att du skriver kvitton på allt

    Dock fick inte jag någon kopia av vårt kvitto, inte för det behövs, allt var toppenskick
    Skriver härmed kvitto på allt jag säljer, oavsett storlek och vara. Finner det lättast som en förbindelse

    Bra att du är nöjd med delarna
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  23. #23
    Jag skulle vilja säga att det låter mysko som Michél sa. Förklara för han att du har gjort ett ärligt köp, och att du anser att du lämnat en komplett och intakt vara.
    Anser han fortfarande att du fortfarande är en "bedragare" så kan du säga åt han att vända sig till ARN eller till Polisen. Finns få som är så bra på konsumenträtt som ARN.

    Hur gammal är denna herre i fråga ?

  24. #24
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Skriver härmed kvitto på allt jag säljer, oavsett storlek och vara. Finner det lättast som en förbindelse

    Bra att du är nöjd med delarna
    Dom delarna är nog det enda som är helt på min moppe

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att det låter mysko som Michél sa. Förklara för han att du har gjort ett ärligt köp, och att du anser att du lämnat en komplett och intakt vara.
    Anser han fortfarande att du fortfarande är en "bedragare" så kan du säga åt han att vända sig till ARN eller till Polisen. Finns få som är så bra på konsumenträtt som ARN.

    Hur gammal är denna herre i fråga ?
    Han är 47 år gammal.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  26. #26

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Hade garvat och bett honom köra upp motorn i rektum.

  27. #27

  28. #28
    Säljes i befintligt skick = SÄLJES SOM DEN ÄR VID KÖPET .

  29. #29
    Tack för svar!
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in