1. #1

    Lite problem med speedfight 2

    Hej på er,
    Hade en tråd i det gamla forumet om mopeden. Har nu bytt vev, ramlager och motorn startade och lät fint, kört med den några mil när det nu åter börjar krångla. Jag hade en 5% olje blandning plus olja från förgasaren för att inte motorn skulle skära igen, vilket jag nu misstänker att har sotat igen den. Motorn går utmärkt lätt att starta när den är kall sen efter någon minut dör den på tomgång, dör även om jag gasar mer men går att hålla igången lite längre. Måste sedan vänta några minuter sen går den åter att starta igen.
    Är detta symtom på att den sotat igen eller kan det vara något annat?

  2. #2
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av knabb Visa inlägg
    Hej på er,
    Hade en tråd i det gamla forumet om mopeden. Har nu bytt vev, ramlager och motorn startade och lät fint, kört med den några mil när det nu åter börjar krångla. Jag hade en 5% olje blandning plus olja från förgasaren för att inte motorn skulle skära igen, vilket jag nu misstänker att har sotat igen den. Motorn går utmärkt lätt att starta när den är kall sen efter någon minut dör den på tomgång, dör även om jag gasar mer men går att hålla igången lite längre. Måste sedan vänta några minuter sen går den åter att starta igen.
    Är detta symtom på att den sotat igen eller kan det vara något annat?
    Det låter som om att du har för mycket olja enligt mig.

  3. #3
    Absolut för mycket olja, men ville vara på den säkra sidan, motorn skurit ett flertal gånger, dock beroende på att ett ramlager var sönder som nu är fixat. Har nu tömt tanken och fyllt på vanlig 95 oktans bensin när jag sett att oljepumpen verkligen fungerar. Den går tyvärr fortfarande dåligt varför jag misstänker att antingen har den sotat igen eller så är det något annat som börjat spöka.

    Startar lätt kall, dör efter någon minut sedan omöjlig att starta direkt, startar enkelt efter fem minuter igen.
    Har även kolllat stiftet och det är en heldel olja där men förgasar bestyckningen verkar vara ganska rätt, åt choklad hållet i färg men möjligen lite lite för mycket bensin, dock svårt att säga säkert med tanke på att den inte hinner gå så länge innan den lägger av.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in