1. #1

    Thumbs down Aerox Högvarv Problem

    Hallå!
    Precis fått mitt förarbevis till 30-moppe så nu kan jag äntligen köra lagligt

    Men iallafall, jag var ute och körde häromdan och den gick perfekt, inga problem alls!
    Låg på fulls gas för det mesta och låg då i ca 45 km/h.
    Men helt plötsligt börjar den "blöddra" och "hacka" när jag låg på full gas.
    Jag körde på 2/3 gas och den blöddrade fortfarande. Fick ligga runt 30 för att det inte skulle blöddra och hålla på.

    Sen när jag skulle till skolan imorse var den jävligt svårstartad men med lite choke fick jag igång den.
    Den funkade hur bra som helst ca 5-6 km till skolan, inga problem alls. Tänkte att det "kanske gått över"?
    Men sen drog jag och en kompis ut och körde en runda på kanske 1 mil, då när den blivit varm började den blöddra igen...
    Jävligt surt då jag är ny moppepojke och vill köra hela tiden!

    Den blöddrar när:
    • Den blir "varm" (kört lite)
    • Höga varv (när den blivit varm)


    Den blöddrar INTE när:
    • När motorn är kall och precis startat den
    • När jag ligger i ca 30 km/h oavsett


    Lite info om mopeden.
    Den är helt orginal, inget trim osv. Förgasarmunstycket kan vara bytet någon gång, vet dock inte om detta har gjorts.
    Har PRECIS bytat cylinder till en vanlig 50cc, kanske behövs köras in?
    30 moped, 02a, gått 1805 mil.


    Jag har ingen kunskap om mopeder så säg inte tex: "skruva på blablabla och gör ditt&datt så blir det bra", förklara isåfall hur det sitter och detaljera det så mycket du kan!

    Tackar för all hjälp jag kan få!

    Ha det fint!


    EDIT:

    Tankade ny bensin och den funkade felfritt ca 1 mil.
    Nu när jag varmkört den ca 6 km börjar den blöddra igen.
    FÖRHELVETE!!!!
    Senast redigerat av axelj den 2010-05-29 klockan 17:44.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av axelj Visa inlägg
    Hallå!
    Precis fått mitt förarbevis till 30-moppe så nu kan jag äntligen köra lagligt

    Men iallafall, jag var ute och körde häromdan och den gick perfekt, inga problem alls!
    Låg på fulls gas för det mesta och låg då i ca 45 km/h.
    Men helt plötsligt börjar den "blöddra" och "hacka" när jag låg på full gas.
    Jag körde på 2/3 gas och den blöddrade fortfarande. Fick ligga runt 30 för att det inte skulle blöddra och hålla på.

    Sen när jag skulle till skolan imorse var den jävligt svårstartad men med lite choke fick jag igång den.
    Den funkade hur bra som helst ca 5-6 km till skolan, inga problem alls. Tänkte att det "kanske gått över"?

    Men sen drog jag och en kompis ut och körde en runda på kanske 1 mil, då när den blivit varm började den blöddra igen...
    Jävligt surt då jag är ny moppepojke och vill köra hela tiden!

    Den blöddrar när:
    • Den blir "varm" (kört lite)
    • Höga varv (när den blivit varm)


    Den blöddrar INTE när:
    • När motorn är kall och precis startat den
    • När jag ligger i ca 30 km/h oavsett


    Lite info om mopeden.
    Den är helt orginal, inget trim osv. Förgasarmunstycket kan vara bytet någon gång, vet dock inte om detta har gjorts.
    Har PRECIS bytat cylinder till en vanlig 50cc, kanske behövs köras in?
    30 moped, 02a, gått 1805 mil.


    Jag har ingen kunskap om mopeder så säg inte tex: "skruva på blablabla och gör ditt&datt så blir det bra", förklara isåfall hur det sitter och detaljera det så mycket du kan!

    Tackar för all hjälp jag kan få!

    Ha det fint!
    Byt förgasarmunstycken och pröva dig fram!

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av aeroxx_94 Visa inlägg
    Har du inte ens kört in nya cyllen?
    Tänkte inte alls på det, Är det försent att köra in nu?
    Vad kan ha pajjat?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jojjztah Visa inlägg
    Byt förgasarmunstycken och pröva dig fram!
    Större eller mindre?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av axelj Visa inlägg
    Större eller mindre?
    Mindre skulle jag tro. när den är kall behöver den mer bensin och därför går den bäst då sedan när den blivit varm blir det för mycket och då börjar den blöddra. är inte säker men skulle testat ca 5-10 mindre!

  7. #7
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av aeroxx_94 Visa inlägg
    Har du inte ens kört in nya cyllen?
    hur menar du köra in? mesköra? det gör bara att motorn går sämre.

    ONT: testa att tvätta förgasare och luftfilter så det inte är något skit där. Om det inte hjälper testa mindre munstycke
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    Mindre skulle jag tro. när den är kall behöver den mer bensin och därför går den bäst då sedan när den blivit varm blir det för mycket och då börjar den blöddra. är inte säker men skulle testat ca 5-10 mindre!
    Tänkte precis som du, har 82 och 80 hemma. Läst att det är 86 org, ska jag testa dem?

  9. #9
    kolla så choken inte läggs i, kan absolut vara den, det behöver inte vara mer komplicerat

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av SvompaN Visa inlägg
    kolla så choken inte läggs i, kan absolut vara den, det behöver inte vara mer komplicerat
    Har kollat det, kollade vajer och allting, den satt som den skulle "tyvärr" ?

  11. #11
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av axelj Visa inlägg
    Har kollat det, kollade vajer och allting, den satt som den skulle "tyvärr" ?
    tror att han menar att den inte fastnar på ''intryckt'' elr vad man ska säga
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  12. #12
    Jag och pappa trodde också det, men vi testade och den funkade som vanligt. Den slog tillbaka fint och hade inte några problem alls...

    Det finns lite olja i tanken som de slängde i när de satte på nya cyllen. Kan det orsaka något?
    Dessutom när den funkade hade moppen full tank, kan det ha ngt med det att göra?

  13. #13

  14. #14
    testa att byta ut tändstiftet och se till att tändhatten sitter åt ordentligt

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    testa att byta ut tändstiftet och se till att tändhatten sitter åt ordentligt
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Skruva av tändstiftet och kolla färgen på det. Det ska vara gyllenbrunt för perfekt blandning. Om tändstiftet är svart så får den för mycket bensin och för lite luft. Om det är vitt så får den för lite bensin.
    Måste fråga, är det svårt att kolla tändstiftet, bara att ta ut det eller?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av axelj Visa inlägg
    Måste fråga, är det svårt att kolla tändstiftet, bara att ta ut det eller?
    Men innan du gör det kan du ju byta munstycke, börja där !

  17. #17

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    Men innan du gör det kan du ju byta munstycke, börja där !
    Vrf börja byta munstycke? lika bra att ta en runda och kolla stiftet vilken färg och ifall det är oboybrunt, så är det något annat som spökar.
    Och eftersom du är ny moppepojke, lugna ner med fullgas körandet, du kommer krocka tills slut.
    Och till Aeroxx_94, Inkörning är en myt, sätter man dit allt rätt så kan man köra på fullgas direkt, man får bara sämre effekt om jag förstått rätt.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Vrf börja byta munstycke? lika bra att ta en runda och kolla stiftet vilken färg och ifall det är oboybrunt, så är det något annat som spökar.
    Och eftersom du är ny moppepojke, lugna ner med fullgas körandet, du kommer krocka tills slut.
    Och till Aeroxx_94, Inkörning är en myt, sätter man dit allt rätt så kan man köra på fullgas direkt, man får bara sämre effekt om jag förstått rätt.
    Skönt att det finns folk som tänker på säkerhet !
    Blir nog ändå att slänga in den till någon verkstad som får ta hand om det.
    Finns ju lite garantier där...

  19. #19
    vad e det för model?
    jag vet

  20. #20
    02a AeroxR LiquidCooled Blå

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Vrf börja byta munstycke? lika bra att ta en runda och kolla stiftet vilken färg och ifall det är oboybrunt, så är det något annat som spökar.
    Och eftersom du är ny moppepojke, lugna ner med fullgas körandet, du kommer krocka tills slut.
    Och till Aeroxx_94, Inkörning är en myt, sätter man dit allt rätt så kan man köra på fullgas direkt, man får bara sämre effekt om jag förstått rätt.
    Varför man kör in en cylinder är för att man ska slitta in den jämnt o försiktigt, eftersom det är 2t på dom flesta mopeder äre viktigt att allt funkar bra tillsammans, att köra in en originalcylinder skulle nog gå bäst med orignalröret för att få ett bra motstånd då det röret är bra matchat till originalcylindern.
    Senast redigerat av A-Eriksson den 2010-06-23 klockan 23:13.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in