Ämne: Rensa tanken

  1. #1

    Rensa tanken

    Tjo, ska nu rensa både bensin och oljetanken på en Sr50 Ditech med morini motorn. Nu e frågan då om det räcker med att spola ur tankarna med vanligt vatten eller om det behövs nått rengöringsmedel. Eller så kanske det inte ens en rengörning?

    Vad tror ni?

  2. #2
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Vatten funkar att göra rent soppatanken med. Hade det vart en gammal plåttank hade jag inte rekommenderat det, av en viss anledning Bensin är att föredra dock i både soppatanken o i oljetanken! Inte hört någon som har behövt rengöra oljetanken faktiskt, är det skit i den också?

    Osäker på hur du hade tänkt gå tillväga, men det lönar sig att plocka loss tanken så man kan jobba lite lättare med den. Då kan man skaka och spola rent lite hur man vill. När du ska sätta på tanken igen så stick till Mekonomen och säg att du vill ha ett soppafilter som du kan sätta på slangen. När du har satt ihop allt igen och tankat så får du suga lite i slangen så du får upp vakuumtrycket igen, så går det lättare för dig att få igång den sen
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  3. #3
    som sjuan säger, ta bort grejerna, rent jävla helvete annars att få dom 100% rena spec oljetanken,

    senast jag rengjorde oljetanken tog jag vatten, sen bensin och insprutsrengöring

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    Vatten funkar att göra rent soppatanken med. Hade det vart en gammal plåttank hade jag inte rekommenderat det, av en viss anledning Bensin är att föredra dock i både soppatanken o i oljetanken! Inte hört någon som har behövt rengöra oljetanken faktiskt, är det skit i den också?

    Osäker på hur du hade tänkt gå tillväga, men det lönar sig att plocka loss tanken så man kan jobba lite lättare med den. Då kan man skaka och spola rent lite hur man vill. När du ska sätta på tanken igen så stick till Mekonomen och säg att du vill ha ett soppafilter som du kan sätta på slangen. När du har satt ihop allt igen och tankat så får du suga lite i slangen så du får upp vakuumtrycket igen, så går det lättare för dig att få igång den sen
    Tror att jag skippar att rengöra oljetanken, men bensintanken blir det att rengöra då den stått tom i 3-4 år. Ang det där med filter så skippar jag nog det, bör ju sitta ett filter i pumpen. Men vi får se hur det blir, det e brorsans moppe så han får bestämma över vad jag köper

    Tack för ett bra svar.

  5. #5
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Tror att jag skippar att rengöra oljetanken, men bensintanken blir det att rengöra då den stått tom i 3-4 år. Ang det där med filter så skippar jag nog det, bör ju sitta ett filter i pumpen. Men vi får se hur det blir, det e brorsans moppe så han får bestämma över vad jag köper

    Tack för ett bra svar.
    Det sitter inget filter i vakuumstyrningen nämligen Det är isf om det redan sitter ett på soppaslangen. Vissa tillverkare sätter dit mikroskopiska filter på soppaslangen, har den ett sådant så byt bort det mot ett nytt och fräscht!
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in