1. #1

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786

    Variatorringen, myt eller sann historia?

    Ja, denna fråga är till dem äldre/kunniga inom Scooter mopeder.
    Nu är det så att jag klurat på den här frågan att Variatorringen ska ge bättre acceleration, och om man tar bort den så blir "accet" sämre. Det är detta jag inte tror på, för ringen stryper ju variatorvikterna att gå ut hela vägen (om jag har rätt, om inte, rätta mig) Och utan den går dom ut hela vägen. Och då har jag hört från "fuckos" (är ett själv, men andra fuckos) att om man har ringen på, så får man bättre acc, men varför har inte dom som kör hyper ringen på då?
    Då skulle ju dom åka ifrån alla dom första 10-20 meterna med ringen som vapen..
    Jag tycker detta luktar myt i mina ögon.
    Fadern min har också tänkt på detta (bilmekaniker och gammal moppepojke, går i generna ) Och enligt han så ska den inte påverka accelerationen alls, utan det är blindröret som stryper i detta läge.
    Snälla, hjälp mig förstå detta då jag vill lära mig, och kanske andra vill ta lära av detta.
    Mvh Kexet

  2. #2
    Variatorn utväxlar bättre vilket leder till ökad kraft igenom hela registret. Du behöver oftast ställa in variator efter demonteringen, vilket de flesta inte gör.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  3. #3
    Min neos blev betydligt slöare utan variatorringen tills jag ställde in den

  4. #4
    som dom andra säger. variatorn behöver oftas ställas in efter med andra vikter osv.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Variatorn utväxlar bättre vilket leder till ökad kraft igenom hela registret. Du behöver oftast ställa in variator efter demonteringen, vilket de flesta inte gör.
    aha-
    Citat Ursprungligen postat av Gurkiz Visa inlägg
    Min neos blev betydligt slöare utan variatorringen tills jag ställde in den
    aha

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    som dom andra säger. variatorn behöver oftas ställas in efter med andra vikter osv.
    Fick svaret nyss. är inget sådant fucko, har hållt på med high-end/close up hyper motorer men tack för svaret

    Detta visste jag redan.

    Det jag skulle vilja veta är, VARFÖR tror alla "okunniga" moppepojkar/flickor (inte könsdiskriminering här inte!) att ju tjockare variatorring man har, desso bättre acceleration får man?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    aha-

    aha


    Fick svaret nyss. är inget sådant fucko, har hållt på med high-end/close up hyper motorer men tack för svaret

    Detta visste jag redan.

    Det jag skulle vilja veta är, VARFÖR tror alla "okunniga" moppepojkar/flickor (inte könsdiskriminering här inte!) att ju tjockare variatorring man har, desso bättre acceleration får man?
    För att variatorns utväxling blir lättare under registret. Tänk dig liknande ett drev på en cross. När remmen ligger långt ned blir utväxlingen lättare, men trycks variatorn ihop blir det tyngre. Stryper variatorringen då är det lätt hela tiden vilket gör att den lättare varvar. Detta beror på att vikterna är felinställda.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    För att variatorns utväxling blir lättare under registret. Tänk dig liknande ett drev på en cross. När remmen ligger långt ned blir utväxlingen lättare, men trycks variatorn ihop blir det tyngre. Stryper variatorringen då är det lätt hela tiden vilket gör att den lättare varvar. Detta beror på att vikterna är felinställda.
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    När du plockar bort variatorringen kommer drivremmen längre upp på dom främre remskivorna och längre ned på dom bakre.
    kan möjligtvis ha med att när variatorringen sitter på vill mopeden varva lite mer.
    när du tar bort den varvar den inte riktigt lika mycket.
    Vad jag har märkt. Så i med lite lättare vikter efter borttagning utav v-ring!

    Tackar man tackar, så Variatorringen ändrar i accelerationen utan gör bara att variator får de lite lättare då den inte behöver varva så mkt?
    så om man slänger i lättare vikter så går den bra i hela registret Thank you,

    To everyone, IT WAS A MYTH!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Tackar man tackar, så Variatorringen ändrar i accelerationen utan gör bara att variator får de lite lättare då den inte behöver varva så mkt?
    så om man slänger i lättare vikter så går den bra i hela registret Thank you,

    To everyone, IT WAS A MYTH!
    Exakt. Det handlar om utväxlingen i variatorn som stryps av variatorringen, vars då vikterna original är anpassade för att köras MED variatorring.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Exakt. Det handlar om utväxlingen i variatorn som stryps av variatorringen, vars då vikterna original är anpassade för att köras MED variatorring.
    Kexet was right :naughty:
    Thank you Philip, I will buy you a hotdog some day.. maybe not this year, but someday!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Kexet was right :naughty:
    Thank you Philip, I will buy you a hotdog some day.. maybe not this year, but someday!
    Fan vad gott
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  12. #12
    hah.. då har man lärt sig lite mer om detta då! ^^ nej men är det nån som vet vad för orginalvikt det är på sf2:s vikter, och vad man skulle kunna byta till?!

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av xrecon Visa inlägg
    hah.. då har man lärt sig lite mer om detta då! ^^ nej men är det nån som vet vad för orginalvikt det är på sf2:s vikter, och vad man skulle kunna byta till?!
    Kolla variatorntråden
    Men de är 8.5g

  14. #14
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    det beror ju helt på hur mkt vrid du har i motorn. har du 10kugg drev på en upper mid/hyper så accar den ju sämre än 14kugg (det beror ju helt på vilket bakdrev du har också.
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  15. #15

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av DavvA Visa inlägg
    det beror ju helt på hur mkt vrid du har i motorn. har du 10kugg drev på en upper mid/hyper så accar den ju sämre än 14kugg (det beror ju helt på vilket bakdrev du har också.
    har ju redan fått svaret sötnos och man har inga kuggar på variator sidan

  16. #16
    skulle det bli bättre axx med 7,0 eller 7.5g ??

  17. #17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in