1. #1

    Question Ingen gnista Baotian (Startar just nu men det kan fortfarande vara något fel)

    Tjenis.
    Jag har ett problem med min Baotian som jag går bet på.
    Tänkte ni kunde få en liten sommargåta.
    Vi tar det från början.
    Jag ärvde en Baotian som inte ville när det var minusgrader.
    Jag använder den mest när jag skall fiska eftersom det är ursmidigt att kunna köra runt vägbommar och andra hinder.
    Jag hängde dit nytt stift, ny högeffektspole och ny choke men den ville inte ändå.
    Den hade gnista och stiftet blev blött men starta ville den inte.
    Hade inte lärt mig då att man måste tömma flottörhuset om den stått ett tag.
    Varje gång jag plockat isär förgasaren och blåst ur den fungerade moppen och när jag fattat att man måste tömma flottörhuset om den inte startade började den kännas pålitlig.
    Det gick en hel fiskesommar och moppen blev vinterställd
    När jag skulle ha igång den till våren ville den inte.
    Köpte ny förgasare och cdi men fortfarande ville den inte starta ens på startgas.
    hörde med min lokala moppeverkstad som rådde mig att köpa ny cylinder,kolv.
    Gjorde det men den startade inte.
    Efter mycket strul såg jag att den inte fick någon gnista
    Moppen blev stående ett år tills att en granne fått sin baotian förstörd under ett stöldförsök.
    Jag köpte resterna för att få en ny motor och bytte.
    Moppen startade på första försöket och har gått sedan dess.
    Problemet var att den inte laddade med den motorn så batteriet drog ur när jag körde.
    Jag kollade upp var laddströmmen borde komma och där var det stendött.
    Men tänkte jag...
    Min gamla motor laddade och elplattan från den borde passa tänkte jag så jag testade.
    Allt fungerade och moppen gick bra.
    Flyttade över förgasare och högeffektspole och den gick ännu bättre
    Så nu hade jag en gammal och sliten motor med tändsystemet från min orginalmotor.
    Höstfisket gick bra och jag ställde undan moppen för vintern.
    Tog fram moppen i våras och den startade på första försöket.
    Glömde byta olja och snart nog hade vevslängen skurit.

    Jag tog fram min originalmotor och flyttade över allt.
    Det var elplattan komplett, CDI, förgasare, tändspole, stift mm till min originalmotor och hängde dit den.
    Vägrar starta. Ingen gnista
    Rosa kabel eller inte gör ingen skillnad.
    Den vägrar ge gnista med den motorn även fast allt fungerade när jag plockade över.
    Har beställt nya prylar och återkommer när jag fått prylarna och orkat byta

    Är det någon som har förslag?
    Hur kan jag ta hela elsystemet från en motor som inte ger gnista och flytta det till nästa och det fungerar?
    Varför ger en motor gnista med samma elsystem medan den andra vägrar när jag flyttar tillbaka grejorna?
    Senast redigerat av Anakin den 2018-09-02 klockan 19:45. Anledning: Problemet delvis löst

  2. #2
    Fick hem prylarna i veckan.
    Ny CDI, ny tändspole, nytt tändstift och ny förgasare.
    Fortfarande ingen gnista.
    Det enda jag inte bytt är elen under svänghjulet men allt det funkade när det satt på andra motorn där vevslängen skar.
    Ingen som har något tips?

  3. #3
    Lite fler uppgifter.
    För fyra eller fem år sedan medan originalmotorn satt i var den trögstartad när det var minusgrader.
    Jag beställde då högeffektspole och en ny CDI.
    Den gick väl relativt felfritt under ett par år när den började krångla och jag bytte motor.
    Med utbytesmotorn fortsatte den att fungera bra tills att den motorn skar i våras och jag bytte tillbaka.
    Det var då problemen började.
    Så nu beställde jag allting nytt men fick fortfarande ingen gnista
    Har felsökt hela dagen. Mätt resistanser och spänningar och allting verkar vara OK.
    Har provat precis allting jag kommit på och fattar inte varför det inte kommer någon gnista..
    Letade rätt på alla gamla grejor och jämförde spänningar och resistanser men hittade fortfarande inget fel.
    Till slut kopplade jag in original-CDIn för att mäta hur hög spänning det gick till tändspolen i den blå/gula kabeln.
    Jag kom aldrig så långt för jag kollade gnista innan jag skulle mäta och det var en fet fin gnista och nu startar den.

    Kan det vara så att avståndet från hallgivaren/pickuppen är lite för stort på den här motorn eller att den börjar bli trött och inte reagerar riktigt så bra att den orkar driva gnista på en ersättnings CDI?
    Den gamla original-CDIn är märkbart tyngre än de jag beställt från Kina så det kan vara rejälare banor på kretskortet och rejälare komponenter men det är spekulationer från min sida.
    Vad tror ni?

    Hur som helst så startar den nu så höstfisket är räddat.
    Det är så mycket smidigare att ta moppen och köra runt betongsuggor och vägbommar än att parkera bilen flera kilometer från fiskeställena.

    Skickar med en länk jag hittat under felsökningen med ett lättläst kopplingschema
    https://scootergrisen.dk/scooterhjem..._eldiagram.jpg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in