hej alla kunniga, äger en ventho thunder 1 år gammal. mycket nöjd med den. jag har en 125a den finns även i eu klass. har en fråga jag var påväg till jobbet. den startar upp fint och kör fint och jag är nästan framme, stannar för rött ljus och den säger bara klick.. alltså dör på plats inga förvarningar eller nått. jag kollar bensinflöde och den pumpar fram (lossa bensinfiltret o ser hur det pumpar ut o igenom) startmotor går fint kicken går fint men ingen tändning. elen funkar ström till panel och alla lysen... jag kickar satan och får igång motorn mycket konstigt voom tyst vooom tyst voom ungeför som att den får tänding ena stunden men andra inte, stänger av och sen startar den inte igen. jag lossar tändkabeln för att titta och ut ramlar en pytteliten fjäder ut. vad tror ni att detta kan röra sig om, tomgångs skruven på förgasaren har ställst in i samband med detta så klart utan resultat. hadde förgasarn vart igen satt så skulle alltså bensinfiltret misslyckast att stoppa det men motorn borde inte bara dö på ett kick borde dö ut långsamt i form av för lite bensin så tror inte på förgasare och bensinflöde iom att det kontrollerades lite lätt på plats. 1 år gammal endast så tändplatta känns väl aningen otroligt, kan det vara så enkelt som att tändkabeln skakat loss och gått sönder på nått sätt den så lite klen ut.

en annan fråga i detta ämne. jag har nytt tanklock till den och den sluter helt tätt, kan det orsaka för lite bensin tryck i längden ? denna jag har nu är inte som min gamla utan den sluter helt tätt ordentligt runt om.

glömde säga att jag har bytt tändningslåset, kontaktstycket såg likadan ut som den som satt på min innan dvs hane till hona svart till svart, rött till rött, grön till grön och svart/vit till svart/vit jämförde kontaktstycket, stog att låset skulle passa vento thunder 50cc jag har 125cc men känns juh inte som att det skulle kunna vara orsak ?

när jag vrider på nyckeln får allt ström och el start, lampor osv funkar som det skall, npgra körningar likaså men skulle det kunna vara nya tändingslåset eventuellt iaf tror ni ?

jag menar om allt till synes ser ut som det skall borde väl inte själva låset i sig vara orsak till tändningsfel ? kicka borde då funka antar jag men det funkar juh ej heller... jag antar då att tändkabel till stiftet är orsak ?