Hallå alla elchefer.
Jag håller på och få igång min gamla pgo-moppe här och har stött på ett mycket märkligt problem.


Som en liten bakgrund vill jag börja med att skriva att startmotorn inte fungerar. I dagsläget lite oklart varför. (Kan vara flera anledningar, den har alltid varit lynnig. Men en anledning kan vara att pluspolens hästskokoppling ser fullständigt havererad ut.)

Hur som helst kickar den igång superfint. Problemet är att så fort jag vickar mopeden lite framåt för att fälla upp stödet dör den. Konsekvent. (om jag inte håller inte bakbromsen, då kretsen på nåt vis sluts. Den dör såklart så fort jag släpper bakbromsen)

Tror ni det kan ha göra med att kretsen runt startmotorn de facto inte är helt sluten (eller jordad)?
Anledningen till att jag frågar är för om jag kopplar bort minuspolen från startmotorn så går den inte att kicka igång överhuvudtaget, men om pluspolen är helt borttagen från startmotorn så beter den sig på samma sätt som i problembeskrivningen (går att kicka igång, men dör om stödet börjar röra på sig)

Jag kommer såklart att gå och byta ut pluspolen i vilket fall som helst, men det hade varit intressant att höra om ni har någon förklaring eller idé på vad som händer (och/eller har någon bra lösning)

Tack tack
/D