Registrerade här på forumet i hopp om att få lite mer insikt i problematiken kring dessa mopeder.

Detta har hänt:

Mopeden inköpt 2003 hos firma som inte finns längre.
Körd ca. 500 km, sedan ställd pga. ålderdom.
Den har stått i många år, batteriet dragits ur.
Batteriet bytt, mopeden startar inte längre.

Att googla efter info på denna moppen har varit rätt svårt, det är som om den inte existerar.
Har förstått att vissa av dessa mopeder har en Immobilizer, som jag dock inte ser ska sitta på just den här mopeden (om den inte är integrerad i huvuddatorn), hittar ingen modul någonstans, heller inte någon antenn.
Har gått igenom alla givare och aktuatorer, alla ger rätt värden och verka fungera när jag kör dom manuellt (alla pumpar pumpar, insprutaren sprutar vackert ner hela garaget, etc.), men när jag försöker starta så vill den inte.
Den startar en kort stund på startgas, men that's it.

Hittade endast ett inlägg där Greger den Hale inte rekomenderar köp av TSDI-modeller, men ingen mer konkret information.

Vad är det exakt som vill felas på dessa mopeder?
Varken Lingvalls i Gävle eller Åkes i Delsbo ville ha nånting att göra med insprutade what ever.

För min del känns det som om, om det nu sitter en Immobilizer, så är det den, eller att datorn krajjat ur. Kan man sätta ex. microsquirt för att slippa köpa en ny Peugeot-dator, eller kanske konvertera till förgasat? Kan man få nånting för en sån här moped om man säljer den som reservdel?
Har ju bara gått 500km.

/MVh Förstagångspostaren Lasse.