1. #1

    Question Piaggio Ciao Styrlås problem, Nu med bild!

    Nu med bild på cylinder och tapp!
    Jag har fortfarande inte löst detta och vore tacksam för någon idé om var jag kan hitta en likadan eller hur jag på annat vis skulle kunna lösa problemet.
    Jag har alltså borrat ur själva låscylindern, men allt annat är helt.
    Hej alla.
    Jag har förlagt nyckeln till moppen, därför borrat ur låstet ur ramen(gick bra), problemet dyker upp när jag skall försöka hitta en likadan låscylinder.
    Mitt låssystem består av en låscylinder som är 24mm lång och som sitter precis under och manövrerar en annan kolv(som i sin tur låser styret) som är ca 31mm lång, jag har alltså två hål över/under varandra som är ca 12mm i diameter på ut-sticket som är svetsat i ramen där låscylindern och kolven sitter, det här verkar vara ovanligt då jag ute på nätet bara hittar låscylindrar som är 31mm långa och bara behöver ett hål. Någon som vet nåt?
    Tacksam för alla idéer.
    Jag har konstaterat att jag inte kan ersätta den befintliga kolven med en 31mm låscylinder eftersom spåret för att låsa cylindern sitter i "fel" hål.

    -Thomas
    Senast redigerat av thomlars den 2015-01-18 klockan 20:47.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av thomlars Visa inlägg
    Nu med bild på cylinder och tapp!
    Jag har fortfarande inte löst detta och vore tacksam för någon idé om var jag kan hitta en likadan eller hur jag på annat vis skulle kunna lösa problemet.
    Jag har alltså borrat ur själva låscylindern, men allt annat är helt.
    Hej alla.
    Jag har förlagt nyckeln till moppen, därför borrat ur låstet ur ramen(gick bra), problemet dyker upp när jag skall försöka hitta en likadan låscylinder.
    Mitt låssystem består av en låscylinder som är 24mm lång och som sitter precis under och manövrerar en annan kolv(som i sin tur låser styret) som är ca 31mm lång, jag har alltså två hål över/under varandra som är ca 12mm i diameter på ut-sticket som är svetsat i ramen där låscylindern och kolven sitter, det här verkar vara ovanligt då jag ute på nätet bara hittar låscylindrar som är 31mm långa och bara behöver ett hål. Någon som vet nåt?
    Tacksam för alla idéer.
    Jag har konstaterat att jag inte kan ersätta den befintliga kolven med en 31mm låscylinder eftersom spåret för att låsa cylindern sitter i "fel" hål.

    -Thomas
    Har trixat med ciao nu i 5,5 år men aldrig sett den typen av styrlås, De jag kan tänka mig i nuläget är nån sorts "hemma bygge"

    Att de styrlåset sitter på en annan moped modell. Har kollat runt på ciao´s "syskon" som bravo, superbravo, citta, SI m.m. men ingen har den typen av styrlås.

    Men ser på bilden att mopeden har varit omlackad? kan tänka mig att någon i samma veva trixade med styrlåset och satte inte dit ciao´s egna igen. Men de konstiga är att själva lås huset på ramen där inte är "original" heller.

    Detta var väldigt underligt må jag säga faktiskt.

    Jag ska ta och höra med en "kollega" som kanske känner till detta. Jag återkommer.

    / Carl

  3. #3
    Jo, jag har tänkt samma tanke själv, men tittar man på sprängskisser på ciao med tillhörande reservdelsnummer så finns det till SC, P PX och Si ett fig-nr 42 som hänvisar till ett reservdelsnummer 175227 som i sin tur hänvisar till en dubbelkolv? Det har alltså funnits ett sånt här original? Undrar om man kan plocka ur en låskolv ur en enkelkolv för att montera i det i en dubbelkolv?

    -Thomas

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in