1. #1

    Förgasarproblem Yamaha Neos -02

    Hej,
    Jag har en Neos-02 som jag just renoverat över vintern och då uppgraderat till följande:

    · Stage6 Alu 50cc Cylinderkit AC
    · NARAKU [Traffic] Avgassystem
    · Reedventil med 6 flikar
    · mm.

    · Luftfilter och förgasare är standard (Dellorto, PHVA)

    Nu när jag startar igång moped för säsongen så startar den och går fint men jag har problem att ställa in förgasaren. Mopeden går bra på höga varv med munstycke 84-96. Har jag större munstycke börjar den tappa ork (eller "dör" på munstycken 105-110) på höga varv men den "blöddrar" aldrig och tändstiftet har samma färg och oavsett munstycke 78 eller 110.

    Tomgången är bra men i mellanregistret så har den inget "drag"/ork utan den ligger jämt (20 km/h) fram till ett visst varvtal och sen drar den (i bästa fall). Den fastnar lätt på dessa varvtalen (låga varvtal) och har svårt att komma in i ett högre register. Jag har testat att skruva på luftskruven och ändra nålen men utan resultat.

    Jag gissar att jag behöver byta lågfartsmunstycke men i så fall till vilket - skall jag ha större eller mindre? Sedan har jag även svårt att hitta PHVA lågfartsmunstycken på diverse moppesidor. Jag hittar till PHBG etc. men inte till PHVA.
    Behöver jag ett annat lågfartsmunstycke eller vad är kruxet?
    Sedan undrar jag även hur jag skall hitta rätt huvudmunstycke då de tydliga täcken på tändstiftsfärg samt "blöddring" inte uppenbarar sig oavsett munstycksstorlek. Jag känner på mopeden att stora munstycken "dödar" motorn vid fullgas men har problem att hitta exakt rätt då ytterligare indikationer inte finns.

    Några förslag?

    Mvh
    Hampus

  2. #2
    Det låter helt klart som om den får för mycket bränsle och inte lyckas förbränna det.
    När du skriver att den "låser sig" vid ett visst varvtal förutsätter jag att du har fullgas men att den inte vill varva upp (?)
    När det gäller färgen på tändstiftet så måste du göra rätt för att kunna läsa av det.
    Kör minst 1 km på fullgas och stäng av motorn, då kommer du att se skillnad på 78 och 110 munstycke. Om du låter den stå på tomgång efter fullgastestet så kommer du bara se vilken blandning den har på tomgång.
    Att den inte "bluddrar" när den går för fett är normalt, vissa motorer bara "dödar" varvet precis som du beskriver.
    PHVA och PHBN har samma lågfartsmunstycke så det borde gå att få tag på, dock är jag inte säker på att ditt behöver bytas. http://www.twostroke.se/product.asp?product=16888
    Finns massor med utförliga guider på förgasarjustering men detta är en sammanfattning:

    1. Börja med att hitta ett huvudmunstycke där den går som bäst och läs av stiftet enligt ovan.
    Sen fortsätter du med nål och lågfart.
    2. Flytta nålen upp eller ner, tänk på att nålen påverkar mest när du håller halv gas så prova köra på halv gas och justera nålen tills du tycker den går jämt
    3. En bra grundinställning på luftskruven är 1,5-2,5 varv ut. Behöver du ha luftskruven längre in än 1 varv för att den skall gå bra så har du för litet lågfartsmunstycke och behöver du ha luftskruven mer än 3 varv utskruvad för att den skall gå bra så har du för stort. Om tomgångsvarvet inte påverkas alls när du skruvar på luftskruven så finns en chans att det kommit skit i kanalen för luften (inte helt ovanligt).

    Gör bara en justering åt gången och testa.

    Förgasarjustering kräver tålamod och lite känsla.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Zwap den 2014-05-19 klockan 15:43. Anledning: stavfel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in