1. #1

    Förgasarbestyckning? Honda MT5

    Tjenare! Har en MT5a som nyligen skurit, har borrat överdimension på 40mm. Setup: Portad 40mm cylinder, Jamarcol effektkrök och 16mm förgasare. Behöver lite tips (får för lite soppa) då förgasartillverkare inte vet hur man märker ut storlekar på munstycken... All hjälp är välkommen

  2. #2
    16mm? Menar du verkligen (keihin?) 16mm (köpt från någon utländsk webshop eller begagnat från t.ex MT80?) eller en vanlig Mikuni 16,5mm, eller eftersom du nämner bristande munstycksmärkning är det kanske någon billig kineskopia av en annan förgasare? Sedan behövs det betydligt mer info om cylindern, det är stor skillnad på en originalare med avgasporten höjd en halvmillimeter och en i fullt idiottrimmat utförande på >200 graders avgasduration...

    Det är nästan omöjligt att ställa för tydliga frågor eller ge för mycket bakgrundsinfo på nätet.

  3. #3
    Okej, nej bakgrunden på förgasaren är att den först setat på nån 90cc kina fyrhjuling (4-taktare), då original på min honda var kass så provade jag med den 16mm föggen. Ja det är en kineskopia av keihin. Portarna är jag lite mindre bra på att förklara, då min bonusfarsa har fixat iordning den innan jag fick den. Porten jag vet som han har fixat är borrad vid reed ventilerna.

  4. #4
    Funderar dessutom på om den feltänder, då den låter lite konstigt när man släpper på gasen, låter som lite lätta baktändningar. Vet inte riktigt hur tändningen fungerar då jag inte har skruvat mycket mer än att ha bytt tändstift hittils.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av illeliss Visa inlägg
    Funderar dessutom på om den feltänder, då den låter lite konstigt när man släpper på gasen, låter som lite lätta baktändningar. Vet inte riktigt hur tändningen fungerar då jag inte har skruvat mycket mer än att ha bytt tändstift hittils.
    Alla trimmade mopeder låter som de baktänder/misständer på motorbromsen. Beträffande ditt andra problem föreslår jag att du byter till en större förgasare, som en Mikuni 20mm. Det är den optimala förgasaren till lagom trimmade mt5/dt50. Glöm inte att byta insug och luftfilter i samma veva.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in