1. #1

    Exclamation Hjälp med Puchen!

    Tjena!
    Någon här som vet hur många varv i minut en moped gör? Allra helst en Puch motor. Även avgas tempen på en Dakota. Det är något jag är i behov att veta då jag ska bygga mig en expansions kammare, men motorn ligger i delar!

  2. #2
    Mellan 3 000 och 15 000 varv per minut, beroende på hur trimmad den är. Man kan inte bara säga att den ska varva så och så mycket och bygga en pipa för det utan att ta hänsyn till vad motordelarna i övrigt klarar.

  3. #3
    Motordelarna bryr jag mig inte så mycket om... Det är en portad 50cc cylinder och 17mm förgasare och ner filat insug till matchande diameter till förgasren.

  4. #4
    Portdurationerna bestämmer i grova drag vilka varvtal cylindern är lämplig för. Pipan bestämmer varvtalet mer noggrant. Så du får utgå från cylindern först och främst.

  5. #5
    Jag har redan mätt durationerna. Det som återstår är avgastemp och varvtal. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

  6. #6
    Dåså. Välj ett varvtal lämpligt för dom durationerna då. Utgår du från rekommendationstabellerna som finns angående duration vs. varvtal föreslår jag att du väljer ett relativt högt varvtal i förhållande till durationen - listorna brukar vara gjorda med tanke på större cylindervolym och det fungerar inte riktigt likadant med olika volym.

  7. #7
    Namn:  WP_001591.jpg
Visningar: 159
Storlek:  96,2 KB

    Så här typ fast med högre avgastemp, typ 770 kelvin (500C.)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in