1. #1

    trim yamaha dt 50 mx

    Tjena, har en dt som jag tycker är rätt så slö. Tänkte trimma den lite men vill inte ha den högvarvig utan vill att den varvar bara lite mer än original men att den ändå är tillräckligt stark för mig (95 kg). Nån som vet nåt trim som gör den starkare men inte så högvarvig? Just nu sitter det endast ett högkomps topplock på. Tack för svar.

  2. #2
    En sådan cylle tillsammans med en 16mm förgasare och insug så blir den lite starkare!
    http://www.trimbutiken.se/yamaha/dt-...-mx-43-mm.html
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  3. #3
    ...men noll effekt under 5-6000rpm, och det låter inte riktigt som önskad motorkaraktär.

    Steg ett är att se till att motorn är frisk och fungerar som den ska. Ingen vits att trimma när problemet är utslitna delar, igensotad cylinder/avgasrör och läckage åt alla håll...
    Jag skulle antagligen slipa upp avgasporten i originalcylindern 1-2mm uppåt, det gör en hyfsad skillnad. Blir absolut ingen racer, men man får mer styrka på alla varvtal och motorn klarar att varva lite högre. Hade en DT med sådan cylinder, planad topp, originaldrevning och lite annat som inte spelar så stor roll, har för mig att den toppade 50 eller 55 på mätaren och när man fått i fyran fanns ingen anledning att växla ner förrän man var på väg att stanna eller ta det riktigt lugnt genom tvära svängar... Förvisso när jag vägde 20kg mindre än dig, men det säger i alla fall en del om vad det ger för resultat.

  4. #4
    Tack för hjälpen! Det är egentligen min farsa de handlar om men tänkte bara att det skulle krångla till de haha!

  5. #5
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Man kan få till mycket med en frisk motor och i stort sett endast filad originalcylinder, Jag har en originalcylinder som jag filat här o var i, jamarcolrör och nån planad topp, har kört mest med 16mm förgasare och då toppar den 65, och är väldigt stark från botten med. varvar typ 8000. har rätt bra register

  6. #6
    Körde förut med original cylle, original fögge, hemmaplanad topp och jamarcol rör. Han varvade som en best med inget bottendrag :/ ska prova med ett fabrikstillverkat högkomp.

  7. #7
    Glöm inte borra insuget oxå, Där hittade jag mitt bottendrag, Körde på fabriksborrad orginal cylle aka 5.½ , avstämtunderliggande rör, 98 i munstycke och 13 taggars drev gjorde 81.2km/h enligt gps varav jag klassade mig på 13:e plats i topspeed tråden
    Braap Braap

  8. #8
    I min DT körde jag med:
    Original-cylle som jag höjt upp för portarna öppnades inte helt annars
    16mm mikuni med tillhörande insug
    högkomptopp
    jamarcol-rör med originalslutburk för att hålla nere ljudnivån
    Har för mig jag hade 100 eller 110 munstycke
    14/48 drevning.

    Toppfart på 50-55 men stark som en oxe, den hade inga problem att dra omkring mina 100kg. Endast i riktigt branta backar var jag tvungen att växla ner, och då menar jag riktigt branta backar som till och med min polare med 70cc airsal, 20mm mikuni, jamarcol och 14/48 drevning inte orkade uppför.

    Körde med DTn året om med en snittförbrukning på 0,2-0,3L/mil. Hade gärna provat med ökad förtändning för ännu mera bottenvrid men då är man tyvärr tvungen att fräsa spår i tändplattan för att kunna justera.


    Edit:
    En fräsch motor är så klart A och O för att få bra ork. Bytte själv kolv och kolvringar och tog bort sot efter varje vinter. Originalcylindern har en benägenhet att sota igen avgasporten, hade alltid byggts upp några millimetter sot på varje sida om avgasporten så bredden på porten blev mycket mindre = inte bra.

    Sen finns det ju originalcylindrar som är uppborrade till 43mm, dvs 60cc cylindrar med originalportning. En annan polare hade en sådan, 20mm mikuni, jamarcol-krök och har för mig han hade 14/48 eller kanske 15/48 drevning, den gick 60-65 och var helt sjukt stark
    Senast redigerat av simlar den 2013-11-24 klockan 16:23.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in