1. #1

    Suzuki GT125 X-4 dödar stift, vad kan vara felet?

    Ja hej det är så här att jag har en GT125 X-4 som jag haft som ett sidoprojekt. Och det är så att jag har ett problem, den dödar tändstift.

    Jag har 4st döda NGK B8HS, 2st döda Champion L82C. Däremot har jag ett gammalt Bosch W3AC som fortfarande fungerar, ingen aning om varför då alla andra stift dör så fort motorn blivit varm.

    Hur uppdagar sig problemet:
    Jag stoppar trycker i nya tändstift, kollar gnistan innan jag skruvar i dem i motorn. Då är gnistan härligt blå och gnistan ligger precis där den ska vara, spelar ingen roll hur sakta jag kickar det är ändå perfekt gnista.
    Hojjen är segstartad utav bara fan så jag blir alltid tvungen att ge han en sup rätt ner genom tändstiftshålet innan den börjar hosta igång. Spelar ingen roll om jag chokar eller inte, den är ändå lika segstartad.
    Sen när den är igång går den riktigt fint för att efter några få minuter helt plötsligt rusa till och inte visa minsta lilla tecken på liv.
    Jag skruvar då ut tändstiften och kollar gnistan, då är dem helt döda inte ens minsta tecken på liv. Svarta och sotiga, går inte att elda igång dem med en tändare heller som det brukar gå att göra.

    Detta felet har funnits ända sedan slutet på Augusti efter hojjen stått orörd utomhus i ca en månad. Gick perfekt utan minsta problem förutom övervoltningen i mitten på Juli 2013 när motorn precis var ihopplockad och startad för första gången på 7år.

    Kända fel:
    Den övervoltar, laddar mellan 10-40V fastän jag har en helt ny voltregulator monterad.
    Batteriet och oljepumpen bortplockat av förra ägaren.

    Utrustning:
    Nyrenoverad tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 124cc, cylindrarna placerade bredvid varandra precis som på en skotermotor.
    Brytarspetsar, en för varje cylinder. Tändningen ställd efter markeringarna på svänghjulet, brytaravståndet på 0,4mm.
    Två kondensatorer, en för varje cylinder.

    Saker jag misstänker:
    Tändspolarna
    Kondensatorerna
    För fet bränsleblandning (haft problem med att den går för fett, surar ner sig och inte går att ställa tomgång på tomgångsskruvarna ända sedan Augusti, provat med och utan luftfilter, med och utan luftburk, flyttat nålarna upp och ner, skruvat på alla ställskruvar fram och tillbaka men den går ändå inte så perfekt som den gjorde i Juli vilket får mig att sätta fet bränsleblandning längst ner på listan då jag i Juli hade både luftburk och luftfilter monterad och då var det även varmare än i Augusti)

    Är det någon som vet vad som kan vara felet? Något är det ju som hänt under tiden den stått utomhus i en månad men jag har inte hittat några fel i elsystemet förutom övervoltningen.
    Förhoppningsvis gör det inget att jag har en fråga rörande en veteranmotorcykel, det är ju ändå i princip en förvuxen K50 denna motorcykel.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  2. #2
    Tändningen står inte fel då?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  3. #3
    Har kollat det flera gånger, såvida märkningarna på svänghjulet inte är felplacerade så står tändningen rätt (har tyvärr ingen tändinställningslampa). Svänghjulet och "klacken" till brytarspetsarna sitter då rätt då det är mekaniskt omöjligt att sätta dem fel.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Har kollat det flera gånger, såvida märkningarna på svänghjulet inte är felplacerade så står tändningen rätt (har tyvärr ingen tändinställningslampa). Svänghjulet och "klacken" till brytarspetsarna sitter då rätt då det är mekaniskt omöjligt att sätta dem fel.
    Det ända jag kunde komma på :/
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Det ända jag kunde komma på :/
    Ja det är inte det lättaste att komma på vad som är felet.

    Sökt lite mer på google iaf och mitt problem verkar tyda starkt på kondensatorerna eller tändspolarna så jag får väl testa med en kondensator jag vet funkar som har suttit i min Volvo 345a. Har tyvärr bara en kondensator så får koppla i den till ena cylindern, då märker jag ju ifall det är kondensatorerna eller inte för i så fall bör ju gnistan bara försvinna på den cylindern som fortfarande är inkopplad på original-kondensatorn. Försvinner gnistan på båda cylindrarna ändå så känns det ju som att det måste vara tändspolarna (vilket jag hoppas det inte är då tändspolar är bra mycket dyrare än två nya kondensatorer).
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  6. #6
    Hmm, idag så gick jag ut och pillade lite.

    Kollade först gnistan innan jag gjorde något, ingen gnista någonstans. Såg att blinkersen av någon orsak var påslagen på handtaget, stängde av den och då gav det gnista på champion-stiften. Kopplade då bort blinkersrelät och kopplade in en universal-likriktare jag hade liggandes.

    Vred på bränslekranen och på första kicken var den igång Den höll sig sen igång i 20-30min innan jag blev stängde av den. Däremot så verkar den ena vänstra cylindern missa att tända varannan takt Testade då justera tändningen men blev ingen skillnad alls så jag testade då att koppla in kondensatorn som suttit i min 345a men det blev ingen skillnad heller.
    Efter den stått igång några minuter till så vart det helt plötsligt lite lite bättre, men inte mycket. Jag satte också handen vid utblåset och den vänstra cylinderns avgaser (den som ryker mer) är mycket kallare, ändå känns cylindrarna och avgasrören lika varma när man tar med handen på komponenterna.

    Och jag kan inte ha tomgången under 3000rpm för då tappar den varv allteftersom innan den dör helt vid ca 1000rpm. Så måste jag hålla full gas för att starta den igen, men den startar på första kicken ändå.
    Utomhustempen idag var +1°C.


    Filmade hur mycket det ryker:
    http://www.youtube.com/watch?v=mh8tjf9u8wY
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  7. #7
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Kan vara packboxen till vänstercylindern som har gått

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hultberg95 Visa inlägg
    Kan vara packboxen till vänstercylindern som har gått
    Det känns inte så troligt att det skulle vara felet då motorn är nyrenoverad dvs alla packboxar, packningar och lager är bytta.
    En bra gissning annars då jag varit med om liknande fel på mopeder på sommarjobbet och det har då varit packboxen som varit problemet.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  9. #9
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Det känns inte så troligt att det skulle vara felet då motorn är nyrenoverad dvs alla packboxar, packningar och lager är bytta.
    En bra gissning annars då jag varit med om liknande fel på mopeder på sommarjobbet och det har då varit packboxen som varit problemet.
    Aha, har med varit med om de på ett par mopeder så

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hultberg95 Visa inlägg
    Aha, har med varit med om de på ett par mopeder så
    Ja det är inte så ovanligt, speciellt då packboxarna har några år på nacken och blivit hårda som backelit
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  11. #11
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Ja det är inte så ovanligt, speciellt då packboxarna har några år på nacken och blivit hårda som backelit
    Haha de kan inte va så att förgasarna inte är redigt inställda då? =) Dödade stiften i min ena moppe för den gick för fett

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hultberg95 Visa inlägg
    Haha de kan inte va så att förgasarna inte är redigt inställda då? =) Dödade stiften i min ena moppe för den gick för fett
    Jadu justerat precis allt på dem förutom munstyckena. Jag tycker då inte det ska gå fett då den gick perfekt i Juli med samma munstycken och inställningar, det är två st 20mm Mikuni (en per cylinder) med endast storlek 72 på huvudmunstyckena (originalluftburken är ordentligt strypt).
    Men med tanke på att den gick likadant när jag tog bort förgasargummina så bör det ju inte vara det tycker jag.

    Däremot efter att ha funderat lite hela kvällen så börjar jag misstänka att det inte är tätt mellan vevhus och växellåda, det är det enda rimliga alternativet ifall jag kanske satt för lite packningssilikon mellan motorhalvorna eller om någon bult kanske inte sitter (fastän jag momentdragit alla bultar med momentnyckel till rätt moment).
    Måste kolla imorgon hur växellådsoljenivån är, har oljenivån minskat så måste det vara det som är orsaken för det finns inga synliga oljeläckage någonstans och inga oljefläckar på marken.
    Vilket betyder att motorn måste ur igen, och det får i så fall vänta till våren om jag inte lyckats få sålt den för jag är inte sugen på att lyfta ur motorn utomhus i snö och kyla.

    Får återkomma imorgon.


    Edit:
    Var precis ut och kollade växellådsoljenivån men det har inte försvunnit någon olja.
    Senast redigerat av simlar den 2013-11-09 klockan 13:06.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Däremot efter att ha funderat lite hela kvällen så börjar jag misstänka att det inte är tätt mellan vevhus och växellåda
    Precis vad jag tänkte på när jag såg filmen, för den rökmängden får man inte om motorn inte får i sig för mycket olja eller liknande. Jag skulle chansa på det även om det inte verkar försvinna olja ur lådan, det är inte särskilt många droppar som behövs för att skapa stora mängder rök. Och olja är inte snällt mot tändstift.

    Skulle förresten rekommendera att du sätter på ett batteri om du inte gjor det. Laddregulatorn är avsedd för att fungera ihop med ett batteri, utan det kan det mycket väl bli helt fel laddspänning och svagare gnista än normalt är också tänkbart (eftersom tändningen är driven av generator/batteri).

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Precis vad jag tänkte på när jag såg filmen, för den rökmängden får man inte om motorn inte får i sig för mycket olja eller liknande. Jag skulle chansa på det även om det inte verkar försvinna olja ur lådan, det är inte särskilt många droppar som behövs för att skapa stora mängder rök. Och olja är inte snällt mot tändstift.

    Skulle förresten rekommendera att du sätter på ett batteri om du inte gjor det. Laddregulatorn är avsedd för att fungera ihop med ett batteri, utan det kan det mycket väl bli helt fel laddspänning och svagare gnista än normalt är också tänkbart (eftersom tändningen är driven av generator/batteri).
    Ja skulle inte förvåna mig om det stämmer då jag provat allt annat och som du säger är olja inte snällt mot tändstift. Får ta isär den igen någon gång när ork finns, blir nog till våren/sommaren om den inte hinner bli såld, inget jag är sugen på att göra nu när det är -5 till -10°C.

    Är verkligen batteri nödvändigt?
    http://www.duells.se/katalog/Catalog...=455084&t=info
    Denna universal 12V voltregulatorn har jag monterat.
    Men jag kan förstå att gnistan eventuellt blir sämre utan batteri då generatorn på denna maskin endast laddar batteriet och sedan ger batteriet i sin tur ström till resten av elsystemet.

    Men kommer nog bli att montera ett batteri till våren, såvida jag inte får sålt den innan dess.


    Edit:
    Solen sken och det var 0°C ute så det började klia lite i mekarfingrarna så jag skyndade mig att riva ur motorn medan solen fortfarande värmde lite grann. Gick ut kl 1330, kl 14 stod motorn på en tjock kartongbit inne i lägenheten och verktygen var undanstädade

    Men får se när motorn är monterad igen, är lovad skinande sol men -10°C imorgon så känns inte så kul, kanske på fredag då det är lovat +2°C men mulet.
    Senast redigerat av simlar den 2013-11-13 klockan 14:15.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  15. #15
    Den GT125 -75 som jag hade gick inte ens starta utan batteri. Möjligt att dom uppdaterade elsystemet till din årsmodell, men jag tror knappast att något blir sämre av att återställa det som det ska vara.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Den GT125 -75 som jag hade gick inte ens starta utan batteri. Möjligt att dom uppdaterade elsystemet till din årsmodell, men jag tror knappast att något blir sämre av att återställa det som det ska vara.
    Ok. Ja vet inte om elsystemet skiljer så mycket, en av skillnaderna som jag däremot hittat är att de som inte heter X-4 har andra kondensatorer och eventuellt annan likriktare.

    Nä jag tror inte det blir sämre att återställa till original-elsystem, speciellt då tidigare förmågor har gjort lite olika tattarlösningar (t.ex var kabeln som original-voltregulator är kopplad på avklippt och regulatorn bortkastad, därför var jag tvungen att köpa mig en universal från duells och koppla in på den lilla stumpen som faktiskt var kvar)
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  17. #17
    Klyvt blocket och hittade inga direkt läckage. Däremot var det någon centiliter olja i varje vevhus och jag märkte även att två av packboxarna på veven var felplacerade, istället för att packboxarna var kloss mot lagren var dem nästan kloss mot veven/motvikterna.

    Smackat ihop blocket igen efter att ha rengjort packningsytorna ordentligt och placerat packboxarna som dem ska vara på veven så jag får hoppas det löser problemet. Lär ju märkas när jag monterat ihop hojjen igen och startar motorn.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  18. #18
    Motorcykeln är ihopmonterad tidigare idag. Har bara inte hunnit skriva här. Fyllde på olja i motorn igår vid kl19 och när jag lyfte ner motorn från köksbänken vid kl12 så hade oljenivån inte rört sig en millimeter vilket bör betyda att den garanterat är tät mellan blockhalvorna.

    Hur som, den startade riktigt lätt, gick riktigt fint, fick ställa ner tomgången som ordentligt men efter bara någon sekund så började den gå fett igen och jag fick ställa upp tomgången till max på förgasarna för att den inte skulle dö direkt jag släppte gasen.
    Höll uppe varvet för att den inte skulle sura ihop och när den var uppe i temp så testade jag varva.
    Den fyrtaktade som ett svin och orkade inte varva över 6000rpm i ca 10sek innan den gick rent igen och varvet stack iväg till 9000-10000rpm, då gick den som den skulle och var rapp som satan på gasen ända tills jag lät den gå ner under ca 3000-4000rpm då började den gå fett igen. Gasade jag då fullt så fyrtaktade den som ett svin igen i ca 10sek innan den började gå rent igen.

    Jävligt mysko.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  19. #19
    Ut med luftskruvarna. För mycket soppa på lågfarten.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Ut med luftskruvarna. För mycket soppa på lågfarten.
    Luftskruvarna är utskruvade så långt det går utan att dem ramlar ut.

    Ska testa nån dag att flytta ner nålarna men tvivlar på att det blir någon skillnad då det inte gjort någon skillnad när jag testat det tidigare under hösten.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in