1. #1

    Hjälp mig hitta en lämplig setup

    Hej!

    Min s6 racing motor rasade förra sommarn och därför har jag nu köpt en ny.

    2fast4race cylinder och vevparti.
    MHR 2005 overange med deltaclutch
    Sedan har jag ett italkit tändsystem jag tänkt använda.

    Jag har även ett yasuni c21 liggande hemma tror ni det kan funka eller blir det helt fel?



    Appropå förgasare är jag lite klyven, de flesta pockar för en pwk men vad jag förstår är det ett helvete att ställa in en sån?
    jag hade en 21mm black edition på min s6 racing och den var jag mycket nöjd med.

    Har kikat runt lite och hittat denna:

    http://www.twostroke.se/product.asp?product=21063

    Det ser ut som en simpel och endå tillräckligt stor förgasare? Eller tycker ni jag ska gå på en 30 - 32mm?

    Den här mopeden kör jag på gata ner till affären osv osv med så jag skulle bli glad om jag kunde ha kvar mitt sadelfack och inte modda förgasaren rätt upp som så många andra hyper motorer brukar ha.
    Förstår ni hur jag menar?

    Finns det något insug som går ut från sidan som är tillräckligt stort? eller är det bara en dum ide?


    Är det någon som har någon aning om hur en lämplig drevning skulle sett ut?

    0-201 meter är jag ointresserad utav då jag har den på gata som sagt.

    är det något mer jag bör tänka på?

    tack på förhand!

  2. #2
    hahaha ohh crap, skaru ha 2fast4race på gata, fyfaaan va badass

  3. #3
    Kommer bli dyrt i bensinkostnad och underhåll av maskin. Den kommer även bli jobbig att köra då du inte kommer ha någon kraft fören du närmar dig 10000 rpm, vilket i sin tur resulterar i en del ofrivilligt bakhjulsåka. Sen så kommer det låta en hel del om den! Inte optimalt som "åka och handla" moppe. Men om du är okej med alla nackdelar så kör hårt. Kör lite för fet blandning och blanda i mycke olja så du slipper byta kolvring varje kvart

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Kommer bli dyrt i bensinkostnad och underhåll av maskin. Den kommer även bli jobbig att köra då du inte kommer ha någon kraft fören du närmar dig 10000 rpm, vilket i sin tur resulterar i en del ofrivilligt bakhjulsåka. Sen så kommer det låta en hel del om den! Inte optimalt som "åka och handla" moppe. Men om du är okej med alla nackdelar så kör hårt. Kör lite för fet blandning och blanda i mycke olja så du slipper byta kolvring varje kvart

    Ja vafan har ju bil å moppen är bara kul grejj

  5. #5
    Bygg en mer ''brukis'' ,jag tror du kommer ha roligare med det.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Bygg en mer ''brukis'' ,jag tror du kommer ha roligare med det.
    har redan köpt cylinder / vev

  7. #7

  8. #8
    Bensinförbrukning är nog det sista jag bryr mig i, hellre då en förgasarstorlek som lirar bra med motorn tips?

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    har du inge erfarenhet av hyper så ge fan i att yttra dig, vafan ska man köra med mycke olja för, sotar bara och skitar ner allt.

    ställer man koppling och variator bra så fungerar de fint för bruksåka, och man kanske inte behöver en större fögge än 24mm.
    Var väl menat lite som ett skämt, men tack för avhyvlingen
    Fan det är ett hårt klimat på detta forum, får verkligen passa sig för vad man skriver!
    Tar därför tillbaks allt jag skrev.
    Senast redigerat av Goffen den 2013-08-19 klockan 07:02.

  11. #11
    om du åker fast blir det väl mycket mer konsekvenser för dig än för dem i moppeåldern också , eftersom böterna baseras på inkomst,för antar du är äldre iaf och du dessutom har bilkörkort som du blir av med om du åker dit , hör inte till de du fråga, men känns lite osmart i min mening, kör strippen på sidan om ist !

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av grehn Visa inlägg
    om du åker fast blir det väl mycket mer konsekvenser för dig än för dem i moppeåldern också , eftersom böterna baseras på inkomst,för antar du är äldre iaf och du dessutom har bilkörkort som du blir av med om du åker dit , hör inte till de du fråga, men känns lite osmart i min mening, kör strippen på sidan om ist !
    Får se till att inte åka fast då
    Jag åker ju runt på den här främst för att kunna köra ifrån 15 åringarna med dragen variatoring på fredakvöllarna.
    orkar inte hålla på med nå seriös nivå köra på stripp osv :p

    tror dessutom poliserna föredrar när jag låter mercan stå och är utr med den här ist om jag ska vara ärlig xD

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    lägg dig på en drevning på runt 9.5 - 10RF lär bli lagomt för gatbruk.
    Annars verkar du fått ok hjälp i tråden ifrån Lennart, de övriga verkar vara lite bakom flötet.

    Ja det blev lite offtopic hehe

    Hur vet jag hur många taggar min orginalprimära drevning har?

    Enligt denna tabell:

    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...ll-din-scooter

    Borde jag kunna köra denna setup tex:

    Stage6 Primär 14/42 + STD Sekundär 14/43 = 9.21

    alternativt

    Stage6 Primär 13/43 + STD Sekundär 14/43 = 10.15


    Lite utanför din rekommendation men borde väl inte skilja så markant? onödigt att byta mer än nödvändigt tänker jag.


    I vilket fall så finns det 12-13 och 14 tandad primäraxel att välja på.

    Tack så mycket för hjälpen!

    Finns det någon som kan utala sig om yasuni c21 och 2fast cylinder är en bra ide?

  15. #15

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Drevning: ta en tyngre drevning så kommer den bli roligare och behagligare att köra.
    Förgasare: räcker gott och väl med en 19/21mm förgasare i dellorto så kan du koppla in befintliga virarna. Sedan med en luftburk som innehåller lite mer luft än original lär ta ner decibelsiffran ett par steg.
    Avgasrör: no no för c21, köp avstämt från roostpipe ist. El annan återförsäljare.

    Sedan hade jag velat ge dig ett råd om en radialbroms fram kanske med en större skiva så du får en bra bromsvärkan.
    Reflex baktill med fram och baklyckta så kommer poliserna inte bry sig speciellt mycket.

  16. #16
    Jag har beställt lite nya delar och tog mig lite tid idag att skruva.

    Jag har ännu inte beställt drevning då jag inte vet om jag ska välja 12-13 eller 14 tandad primäraxel, finns det någon standard hos aerox eller bör jag plocka isär och räkna?


    Jag tyckte det verkade så tråkigt att montera en 21mm förgasare igen så jag beställde den 28mm som jag länkat till åvan. Tänkte att jag får ta att den går lite pissigt på låga varv, destu roligare på höga

    Orginalförgasarn såg ut som en leksak i jämförelse haha xD

    Namn:  IMG_1961.jpg
Visningar: 211
Storlek:  111,7 KB

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in