Ämne: El fel?

  1. #1

    El fel?

    Tjena!
    Jag hade igång moppen (tändningen påslagen) för att jag fixade med luftskruven. så jag hade igång den i ca 30 sek sedan stängde jag av den (tändningen avslagen) , när jag skulle starta den igen kanske 2 min senare så var det helt dött!!

    När jag vred om tändningen hände inget, inga lampor lyser, bensimätaren fungerar ej ja altså allt på instrument panelen är dött även tutan och elstarten samt även bromsljusen och blinkers. Men det gick att kicka igång den, då fungerade det lite bättre det lös svagt från instrumentpanelen men gissar på att det var för att det gick på generatorn då...

    Har nu plockat bort styrkåpan och framkåpan och kollat om det var några lösa sladdar och sprutade även på lite electronic cleaner spray. allt detta utan resultat. så jag tänkte att batteriet kanske var slut så ja testade att köra lite för att det skulle laddas upp, körde kanske 15 min men helt dött, dock så fungerade hastighets mätaren men inget annat. Testade även sen genom att trycka i lite ström från väguttaget till plus o minus kabel till moppen då jag tänkte att kanske batteriet var trasigt men samma problem fortfarande helt dött.

    Så nu till stora frågan vad kan felet vara!?
    Eftersom det bara kom helt plötsligt...

    Det gäller en Piaggio NRG MC3 - 02

  2. #2
    Hoppas du skojar med att du drog 230V på batteriet?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Hoppas du skojar med att du drog 230V på batteriet?
    Heheh nej inte på batteriet jag tog 230V in i plus o minus kabeln på elsystemet på moppen för att se om det var batteriet det var fel på men det var det inte tyvärr..

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av NRG Visa inlägg
    Heheh nej inte på batteriet jag tog 230V in i plus o minus kabeln på elsystemet på moppen för att se om det var batteriet det var fel på men det var det inte tyvärr..
    Det var nog inte sådär jättebra, jag vet inte exakt vad som händer, men det är nog många komponenter som inte mår bra av 230v om de vanligtvis ska ha 12v.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Det var nog inte sådär jättebra, jag vet inte exakt vad som händer, men det är nog många komponenter som inte mår bra av 230v om de vanligtvis ska ha 12v.
    Nej det är nog inte allt för bra men vet att många gjort så och inget har skadats så jag tog risken, men inget hände ju ändå inte så det spelar ingen roll för mig nu ändå ju
    Senast redigerat av NRG den 2010-05-26 klockan 15:30.

  6. #6
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av NRG Visa inlägg
    Nej det är nog inte allt för bra men vet att många gjort så och inget har skadats så jag tog risken, men inget hände ju ändå inte så det spelar ingen roll för mig nu ändå ju
    Du kan ju ta bort batteriet och ladda upp det och sen se om det funkar, om det inte funkar kan du ju utesluta att det är batteriet det är fel på.

  7. #7
    Hahah, har löst felet nu var ju bara en säkring som pajjat

  8. #8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in