1. #1

    Lämpligt munstycke för Mikuni 24 mm? DT50MX

    Tjena! Första posten för mig här då...har en Yamaha DT50MX -91 med följande setup

    Polini 70cc cylinder
    Mikuni 24 mm förgasare (170 munstycke)
    Högkomp. topp
    4-läppars membran
    Jamarcolrör och ljuddämpare
    17 t framdrev
    45 t bakdrev

    Jag tycker moppen varvar ur för tidigt på växlarna, den går väl inte så snabbt som den borde, brukar bli 80 max enligt mätaren...så jag funderar på om jag borde byta munstycke?
    Har 170 på nu, borde jag ha större eller mindre? Färgen på tändstiftet ser bra ut, ljusbrunt! Men det kanske bara tyder på att oljeblandningen är bra?

    Tacksam för svar
    Senast redigerat av Aulawabel den 2013-06-28 klockan 16:02.

  2. #2
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Aulawabel Visa inlägg
    Tjena! Första posten för mig här då...ha en Yamaha DT50MX -91 med följande setup

    Polini 70cc cylinder
    Mikuni 24 mm förgasare (170 munstycke)
    Högkomp. topp
    4-läppars membran
    Jamarcolrör och ljuddämpare
    17 t framdrev
    45 t bakdrev

    Jag tycker moppen varvar ur för tidigt på växlarna, den går väl inte så snabbt som den borde, brukar bli 80 max enligt mätaren...så jag funderar på om jag borde byta munstycke?
    Har 170 på nu, borde jag ha större eller mindre? Färgen på tändstiftet ser bra ut, ljusbrunt! Men det kanske bara tyder på att oljeblandningen är bra?

    Tacksam för svar
    kommer inte gå fortare om du byter munstycke. 170 låter prima.
    17t framdrev? det tvekar jag starkt på!

    Men, i stort sett så är det röret och cyllen som inte kan ge mer. ge den en portning och skaffa nåt lämpligt rör så ska du se

  3. #3
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Eller så skjuter det inte mera på Mätaren.

    Får du inte på 38 drev då?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    kommer inte gå fortare om du byter munstycke. 170 låter prima.
    17t framdrev? det tvekar jag starkt på!

    Men, i stort sett så är det röret och cyllen som inte kan ge mer. ge den en portning och skaffa nåt lämpligt rör så ska du se
    Min MT5a tryckte jag på ett 16T framdrev helt orginal för övrigt, toppade 45. Är väl inte så stor skillnad på MT5ans och DT5ans växellåda? Eller? :S

    Testa tryck på ett 180 och kolla om den går bättre
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    17t framdrev? det tvekar jag starkt på!
    Ja det är ett 17 t framdrev. 38-drev känns lite väl mycket! Kommer ju axa som en ångvält x) men jag tänkte ifall den får för mycket eller lite bensin för att få ut hela registret. Det går väl att kolla iofs genom att
    ha choken i och se om den går bättre eller sämre då. Om den går bättre med choken i är väl munstycket för litet. Hur viktigt är det med luftskruven, hur har ni era?

  6. #6
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    men mer fart får du ju, Grabben.

    Annars är det Portning å avstämt som gäller.

  7. #7
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    att tänka på är att det krävs mer effekt ju fortare man vill åka. och huur mycket man än drevar kommer det inte gå fortare än vad effekten räcker för. Och enligt min erfarenhet så är väl 85km/h max med en oportad "70cc". Dt nu då alltså. Med en mycket lättare moppe så går det säkert fortare, fråga Rexxy

  8. #8
    storlek 200 funkade fint för mig och jag hade ungefär samma setup och min gav 100+

  9. #9
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av yamahadt91 Visa inlägg
    storlek 200 funkade fint för mig och jag hade ungefär samma setup och min gav 100+
    med vad för mätare? portat nånting? annat rör?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in