Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Frågor ang, Rieju Drac RR - 01 "30 - Moppe"

    Tja! Idag köpte jag mig en Drac som rubriken lyder!
    Så Jag tänkte att jag ställer några frågor ang, dessa moppar.
    Det är ny kolv, Tändstift och olja i den.
    Pluggen i kröken drog förre ägaren åt mig på plats samt satt i ett 85 munstycke.
    Och den går väldigt bra med hyfsat axx, Kommer uppemot 65-70 km/h rätt snabbt.
    Men eftersom det är en ny kolv i den hur många mil eller tankar bör jag köra den lugnt innan kolven körs in ordentligt?
    Också tänkte jag fråga om biltemas röda 2T moped olja funkar bra och köra på?
    Och även någon bra transmissions olja!
    Och förra ägaren sa att han hade bytt ut motorn mot en nyare minarelli. Vet ej om ni kan identifiera motorn på bilderna? Den är iaf vatten kyld och 6 växlad.
    Men det ser väl ut att vara en AM6? om jag inte ser helt fel!
    Tacksam för alla svar!

    Mvh Bananen - Sry för usla mobilbilder men allt jag hade med mig när jag var ute och körde idag!
    Namn:  2013-05-04 18.22.02.jpg
Visningar: 11773
Storlek:  123,1 KB
    Namn:  2013-05-04 18.22.29.jpg
Visningar: 5351
Storlek:  128,8 KB
    Senast redigerat av DanBanan den 2013-05-04 klockan 20:34.

  2. #2
    biltemas olja funkar fint att köra på jag gör de på mina mopeder, jag har 80w/90 olja från biltema i min derbi sen motorn jag det är en am6a. sen de med kolven är olika från person till person vissa ställer den på tomgång i en halv timma andra kör fullt med en gång, finns vissa som kör 100 km

  3. #3
    Oki! Nu tog ju jag dock den röda flaskan 2T med en scooterbild på >:< lol. Helsyntetisk är den. Kör du mineral eller det är inte så bra för de här motorerna?
    Tack för svaret det uppskattas!

  4. #4
    jag har den röda också och för mej är de inge problem

  5. #5
    Okidoki. Skönt att veta! Jag tänkte beställa mig en Fartbegränsare nu från racing-planet. Och jag tänkte bara höra om CDi'n man får till är bättre än standard elr det är ungefär samma?

    Uppskattar alla svar!

  6. #6
    länka vilken du ska köpa blir lättare då

  7. #7
    ahh självklart! my bad. Här kommer länken http://twostroke.se/product.asp?product=12431

  8. #8
    den kopplar du på sladden till pick-upen som de står de är ingen cdi. men den verkar ju bra har aldrig använt blackbox på mina mopeder om polisen stannar en åker man på de endå

  9. #9
    Ah okej. aa kanske inte lönt då. då får det bli nåt annat kul Tack för svaren!

  10. #10
    Ingen som tänkt upplysa killen om att mopeden inte är en 30 moped längre eftersom motorn är utbytt och den som sitter på nu garanterat är reggad som EU?
    Braap Braap

  11. #11
    Ehm, Original på 01 modellen så sitter det ju en Minarelli på så varför skulle det inte funka med AM6an?

  12. #12
    Typ Minalrelli, modell AM-6, 2-takt
    Kapacitet 49,7 cc
    Växlar 6
    Cylinder 1, vätskekyld
    Cylinderdiameter 40,3 mm
    Slaglängd 39 mm
    Kompressionsförhållande 12:1

    http://www.vistscout.net/extra/dokum...uktionsbok.pdf läs vidare här om så kan du se infon om 2001 klass 2 modellen.

    Denna infon är kapad därifrån. Det är exakt samma motor

    Ajja i vilket fall som helst tror jag knappast det är någon som märker om man kör med "rätt" motor så att säga. Så no worrie's here! Tack för alla svaren
    Senast redigerat av DanBanan den 2013-05-04 klockan 22:26.

  13. #13
    Okej ville bara upplysa dig, Köpte en neos som motorn var bytt till nyare på, Ägde den i 2 veckor sen vart jag stannad och dom kollade upp både ram + motor numret vips så åkte jag dit på en olovlig
    Braap Braap

  14. #14
    Okej, då vet jag! ajdå det måste suga hårt! Men Jag får hoppas allt går bra för mig och alla andra när det kommer till Farbor blå!

  15. #15
    Bumpar lite här! Imorgon ska jag till biltema och köpa lite små grejer! Men har lite frågor. Vilken växellåds olja skall man köra på? Samt om biltemas fiddy filter eller sport filter funkar bra och köra på? Tacksam för svar!

  16. #16
    Jag har köpt rekommenderad olja nu. Och ska tömma den gamla och i med den nya! Men någon snäll doood som kan tipsa om hur länge man ska köra innan man byter oljan igen? Jag har kört mycket 4-takt i mina dagar men e som en fisk på torra land när det kommer till 2-takt! Tack på förhand.

    Alternativt räcker det inte att man fyller på olja? eller det är byte som krävs?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av DanBanan Visa inlägg
    Jag har köpt rekommenderad olja nu. Och ska tömma den gamla och i med den nya! Men någon snäll doood som kan tipsa om hur länge man ska köra innan man byter oljan igen? Jag har kört mycket 4-takt i mina dagar men e som en fisk på torra land när det kommer till 2-takt! Tack på förhand.

    Alternativt räcker det inte att man fyller på olja? eller det är byte som krävs?
    Töm motorn på all gammal olja. Fyll i med ny olja och kör 1 timme eller 2, sen tömmer du motor på den oljan så att du verkligen rensar ur allt skit från transmissionen. I med ny olja och kör.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  18. #18
    Ok. har tömt den och den var faktiskt inte särskilt sliten alls. Fortfarande lite brun var den! Så jag kör nog ett bra tag på den nya jag hällde i idag! Tack för svar

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av DanBanan Visa inlägg
    Ok. har tömt den och den var faktiskt inte särskilt sliten alls. Fortfarande lite brun var den! Så jag kör nog ett bra tag på den nya jag hällde i idag! Tack för svar
    kör med luftfiltret som är gjort i aluminium eller nå.. det ger ett gött ljud

  20. #20
    Idag satt Jag på mitt nya rör, Ett Tecnigas Enox! Och drog en liten testrunda och den vill inte varva ut helt på låg/mellan register. Dock så går den super på botten registret! Jag har ett 85 munstycke i föggen och Jag testade att köra med choken i men det hjälpte icke. Skumt. Dock så ös regna det när jag tog min 15 minuters tur. Kan det vara att filtret mitt har blivit fuktigt fast jag använder original filterbox? Imorgon hoppas jag på bätte väder så jag kan testa mina nya filter! Tacksam för svar!

    Edit: Tror ni att ett 90 munstycke skulle funka bra med dragen plugg i trimröret? Glömde skriva att pluggen är dragen.
    Senast redigerat av DanBanan den 2013-05-22 klockan 20:01.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av DanBanan Visa inlägg
    Idag satt Jag på mitt nya rör, Ett Tecnigas Enox! Och drog en liten testrunda och den vill inte varva ut helt på låg/mellan register. Dock så går den super på botten registret! Jag har ett 85 munstycke i föggen och Jag testade att köra med choken i men det hjälpte icke. Skumt. Dock så ös regna det när jag tog min 15 minuters tur. Kan det vara att filtret mitt har blivit fuktigt fast jag använder original filterbox? Imorgon hoppas jag på bätte väder så jag kan testa mina nya filter! Tacksam för svar!

    Edit: Tror ni att ett 90 munstycke skulle funka bra med dragen plugg i trimröret? Glömde skriva att pluggen är dragen.
    technigas e nox är väl högvarvigt om inte jag minns fel

  22. #22
    Jo det vet jag! Men det ska dock prestera bra på både låg och mellan registret också enligt twostroke.se
    Men jag får väl testa med ett 90 munstycke och se ifall det blir någon skillnad. Tack för svar.

    Edit. Eftersom min original fögge är 12mm så får jag nog ta och beställa en större och hoppas att den går bättre då!
    Jag har kollat lite på dessa 2 http://www.racing-planet.se/reservde...451e72012ab8e4 och http://www.racing-planet.se/reservde...451e72012ab8e4.

    Gör 17.5mm stor skillnad mot 12mm fögge? Eller är det bäst att köra med 19mm? Och det här med Vakuum slangar är det ett måste eller kan man köra vanliga? Tacksam för svar!
    Senast redigerat av DanBanan den 2013-05-22 klockan 21:36.

  23. #23
    En liten bump ang, Förgasare!

  24. #24
    Bumpar här litta grann. Jag satt på min 19mm Naraku fögge igår med 90 munstycke. Och den gick som en dröm med grymt bottendrag och mkt mer register över alla växlarna. Dock så har den börjat att "4-takta" så att säga idag.
    Blöddrar på mellan och hög varv. Behöver jag större munstycke än 90 tro? Eller är det mindre som gäller när den 4 taktar? Tacksam som bara den om jag kan få ett svar från er kunniga här . Help a Newb out mah Brothers!

    Edit. Jag satt på ett 95 munstycke och det gjorde susen! Går som en dröm just nu! Tänkte att Jag skriver ifall att någon har liknande problem och skulle råka kolla in denna tråd!
    Senast redigerat av DanBanan den 2013-05-30 klockan 19:51.

  25. #25
    Bumpar här då jag skall köpa tillbaka min gamla moppe. Kommer köra med urpluggat Org rör och 19mm fögge. Tror ni 95 munstycke är för stort för den "setup" ?

  26. #26
    Har ett par frågor jag tänkte dra i denna tråden. 1a är om det går bra att köra med denna växellåds oljan? http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...E-80W90-36978/
    Om inte kanske nån kan länka en bra från biltema. Är inte så haj på detta me växellåds oljor :/
    Och sen undrar jag om det kan vara så att jag kör med för litet munstycke. Kör original opluggat rör med 19mm PHBG gasare med 95 huvudmunstycke.
    Det som händer om jag kör en lång runda, typ 3-5 mil så kan den börja "4takta" men om jag drar in choken snabbt me tummen och gasar lite så går den bra direkt igen typ.
    Eller kan det vara att nålen är inställd för lite för mkt soppa?
    Lite skumt. Tacksam som bara den för svar!

  27. #27
    I manualen till min rrx:a står det SAE 10W 40
    Vad jag har uppfattat så ska de va större munstycke om den går bättre på choken


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Olle Visa inlägg
    I manualen till min rrx:a står det SAE 10W 40
    Vad jag har uppfattat så ska de va större munstycke om den går bättre på choken


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Okej. Till RR 2001 står där faktiskt 80W 90 om jag inte minns fel. Vill ha en trögflytande växelolja så den inte slits ner lika snabbt när det blir varmt!
    Ja asså den går inte bättre med choken på. Choken är det enda jag kan använda när den "4taktar" Annars går den väldigt bra. Om jag kör med choken i hela tiden så går den mkt sämre.

  29. #29
    Aha okej, kanske är annan olja till äldre am6:or
    Det där med att den 4-taktar vet jag inte riktigt vad det kan vara, är inte jätteinsatt i det


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  30. #30
    Okej hehe .Motorn ska dock vara nåt år nyare. Men någon som kan svara på om moppen kan ta skada av denna Mineral Växellåds oljan?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in