1. #1

    Ta bort svänghjul am6?

    Jag håller nu på och klyver min am6 motor då jag fastnade vid svänghjulet. Har tagit bort muttern till svänghjulet men själva magneten får jag inte bort. Köpte en avdragare men då var axlarna för tjocka :/ något tipps på hur man kan göra?

  2. #2
    sätt på muttern igen och slå på den med en hammare så brukar de alt lossa, om inte så kan man ta en skruvmejsel och bända försiktigt samtidigt men se till så du inte skadar något bara

  3. #3
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Slå på Muttern är aldrig ok, inte enligt mej...

    om armarna är förtjocka. Slipa på dem lite? Fick jag göra så jag slapp dit med min Avdragare. Du tar först en och ser till så du får den runt svänghjulet. Snurra på svänghjulet tills du har den på lämpligt ställe, Se om du får ner den andra igenom där det där gummit är.

  4. #4
    jag har alltid gjort de och den brukar alltid lossa på typ andra slaget så man förstör inget

  5. #5
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    jag har alltid gjort de och den brukar alltid lossa på typ andra slaget så man förstör inget
    Alltid haft för mej att man förstör veven på det sättet.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Alltid haft för mej att man förstör veven på det sättet.
    mina vevar har alltid vart hela som jag gjort så på

  7. #7
    Då antar jag att du mäter upp deras rakhet också, så dom inte är mer än några hundradels millimeter från exakt rak? Det är det man sabbar när man slår, dom blir skeva. Man skadar även ramlagren, kulor och lagerbanor får mikroskopiska slagmärken, och det förkortar livslängden.

    Skaffa rätt svänghjulsavdragare till din moppe, som skruvas in i gängan på svänghjulet som är avsedd för att dra loss svänghjulet med. Kostar runt en hundralapp och går köpa där man köper moppedelar. Den typ av 2/3-armade avdragare det låter som att du köpt kan fungera, men dom är inte att rekommendera så länge man kan låta bli - svänghjulet är inte avsett för den sortens belastning i kanterna och kan dras skevt.

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    använd alltid rätt avdragare! inga kloavdragare, slå inte på nånting. du ska bara använda den rätta avdragaren, annars går saker sönder.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ibland har man inge val, fick låna en avdragare av 2stroke när ja skulle testa min eprome på en 08 roxx. då fanns de inte ens nå gängor i svänghjulet så man fick använda en kloavdragare.
    ja men nu hade han ett svänghjul och inte en rotor till en eprom.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jaa men org svänghjulet hade inge gängor, de ja menar.
    jaha

    Men har man gängor så ska man använda en riktig avdragare då det är lätt att dra svänghjulet vint med kloavdragare.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in