1. #1

    fylla kolsyrepatron med bränslebladning

    har tänkt på en budget lösning till ''nitro'' ''turbo'' vad man vill kalla de och går de att fylla upp en kolsyrepatron med rätt luft/bränsleblanding och koppla till insuget med en switch för sedan sätta på? skulle de kunna funka? i mina ögon så blir det typ som en boostbottle fast fylls på innan och skjuter in blanding med ett tryck

    är de värt att gräva ner sig mer i de?

    har redan testat att fylla upp en patron med vatten och luft bara för se om de gick och de funka utan problem så har allt jag behöver för fylla upp en patron, den patronen jag hade tänkt att använda är en soda stream men även tänkt på mindre (paintball,softairgun patroner) vilken skulle vara bäst isåfall ?

  2. #2
    problemet är framförallt att soppan kommer att kondenseras i flaskan. Helt enkelt ligga som droppar på flaskans insida och inte komma med luften in, alternativt stänka in ojämnt. Funkar dåligt... bra tanke annars.

  3. #3

  4. #4
    Finns de något annat skoj man kan göra med de? Kände nu att bensin var jävligt dumt kan ta något annat som tål högre tryck

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av david96 Visa inlägg
    är de värt att gräva ner sig mer i de?
    Kort svar: Nej. Det finns inget simpelt alternativ i den stilen som fungerar.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kort svar: Nej. Det finns inget simpelt alternativ i den stilen som fungerar.
    Fast vanlig fordonsgas kanske kan funka? Köra samma gas/luftblandning som man har i en motor som går på gas.... Fast jävligt krångligt iofs! Och som Lennart skriver så måste man ju ha en massa för att det inte bara ska poffa till och sen är det slut. Däremot är det inget problem att komprimera luft och bensin. Bensinen tänder på värmen, inte trycket. När en motor spikar/knackar pga högt komp eller laddtryck så är det just att värmen stiger för mkt vid den snabba tryckhöjningen. Komprimerar man sakta är det inga problem. Så länge man ligger under ca 400 grader funkar det....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Fast vanlig fordonsgas kanske kan funka? Köra samma gas/luftblandning som man har i en motor som går på gas....
    Om man ansluter nått sånt till insuget kommer allt övertryck blåsa ut genom förgasaren eftersom det är öppet den vägen. Ansluter man det innanför reedventilen är det förvisso stopp den vägen ut.

    Men för att ta lite siffror... En 50cc motor suger i teorin i sig ungefär 50cc luft per varv. Vi utgår från att den redan är lite trimmad och att vi vill använda detta vid 12000rpm, det betyder att motorn utan hjälp suger i sig 12000 * 0,05l = 600l luft & bränsle per minut, eller 10l luft per sekund.
    Nu har jag inga siffror på hur stor en sån liten kolsyrepatron är, men om vi gissar på 20ml och att vi som bäst kan ha 50 bars tryck i blir det en total gasvolym på 50*0,02=1l (jag utgår från att vi inte fyller den med bränsle i vätskeforn eftersom det inte skulle fungera). Den skulle alltså klara att förse den motorn med lika mycket gas som den normalt suger i sig under 0,1 sekund, och för att motorn ska gå bättre måste man ju mata in luft & bränsle snabbare från flaskan än normalt - så vi kan nog säga att 0,05 sekunder borde vara rätt rimlig tid. Och jag tror inte ens att vi kan tömma en sån flaska på så kort tid utan att hugga av den på mitten...

    Någon kommer säkert föreslå större flaska. Den korrekta benämningen på en behållare med syre och bränsle under högt tryck är "bomb". Inget jag vill åka runt med på moppen... Oavsett vad det är man försöker uppnå så kan man inte blanda bränslet med syret förrän det är på väg in i motorn. Blir alldeles för opålitligt annars. (Okej, det finns säkert undantag, men knappast nått vi kommer se på en moppe.)

  8. #8
    Det finns ju redan ett trick som funkar utmärkt, LUSTGAS. Så varför uppfinna hjulet igen.

  9. #9
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Det finns ju redan ett trick som funkar utmärkt, LUSTGAS. Så varför uppfinna hjulet igen.
    kanske är lite dyrt? och man kanske vill uppfinna nått själv?
    Always Törnan
    kolla Gärna in mitt projekt
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-Speedfight-2

  10. #10
    Eller så köper man AXE deo och sprutar in i insuget.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Det finns ju redan ett trick som funkar utmärkt, LUSTGAS. Så varför uppfinna hjulet igen.
    Har sett nån som körde med lustgas på moppe, funkar väl ok. Men då måste man ju ha extra soppatillförsel osv, mkt pyssel med sånt och att få det att funka..

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Törnan Visa inlägg
    kanske är lite dyrt? och man kanske vill uppfinna nått själv?
    Det är en bra tanke, men jag kan lova att det
    inte finns något att "uppfinna" när det gäller motorer.

  13. #13
    finns de något annat skoj man kan göra? och den är på 1 liter^^ och står den ska tåla 200 bar så ladda går den nog att göra, men finns de något höjande jag kan göra? koppla in något annat bränsle som är billigare än nos

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av david96 Visa inlägg
    koppla in något annat bränsle som är billigare än nos
    NOS är ett varumärke på lustgasprylar. Lustgas är inte ett bränsle, det är en gas som innehåller mer syre än luft, som gör att man kan förbränna mer bränsle och därmed utveckla mer effekt.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av david96 Visa inlägg
    finns de något annat skoj man kan göra? och den är på 1 liter^^ och står den ska tåla 200 bar så ladda går den nog att göra, men finns de något höjande jag kan göra? koppla in något annat bränsle som är billigare än nos
    Du kan ju prova nitro, hydracine el isopropylnitrat.

  17. #17
    Syre oxygen, från en svetstub. Men då måste du som sagt tillsätta bränsle....

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Syre oxygen, från en svetstub. Men då måste du som sagt tillsätta bränsle....
    Oljor och mycket annat kan självantända och brinner explosionsartat vid kontakt med rent syre. Man använder lustgas bland annat för att det inte har några såna egenskaper.

  19. #19
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    aldrig blandat kaliumnitrat och socker? och tillfört en liten tändsticka?

  20. #20
    Nej, men har lekt diverse andra kemiska reaktioner, de flesta är ganska tama jämfört med vad ren syrgas kan orsaka om det hanteras på fel sätt.

  21. #21
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Nej, men har lekt diverse andra kemiska reaktioner, de flesta är ganska tama jämfört med vad ren syrgas kan orsaka om det hanteras på fel sätt.
    var menat till david, kom o tänka på det med tanke på det d skrev.
    det finns ett ogräsmedel som numera är olagligt, som heter klorex, det exploderar om man blandar med diesel etc och antänder

    innehåller natriumklorat
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorat
    lite fräna grejjer tanka moppen på det kanske?

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    var menat till david, kom o tänka på det med tanke på det d skrev.
    det finns ett ogräsmedel som numera är olagligt, som heter klorex, det exploderar om man blandar med diesel etc och antänder

    innehåller natriumklorat
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorat
    lite fräna grejjer tanka moppen på det kanske?
    Klorex 55 förbjöds före du ens var född, och det var socker folk blandade det med.
    Sen kan man ju undra om alla de ungdomar som sprängde bort sina händer när de hällde skiten i järnrör håller med om att det var "fräna grejjer" som du så fint uttrycker det.

    För att tillföra något till tråden så är det lustgas som gäller om du vill ha lite extra-effekt när du känner för det. Funderingarna på att blanda bränsle och div. oxidantionsmedel i en behållare kan du/ni lägga ner av anledningar som g-son redan tagit upp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in