1. #1

    AM6-tändning med svag gnista

    Jag har en gammal moppe med Sachs-motor där jag ska montera ett tändsystem från en AM6-motor.

    Idag testade jag för första gången gnistan och tycker att den är lite svag, inte riktig så stark som jag förväntade mig.

    Har ni någon erfarenhet om det troligast är statorplattan eller CDI´n som är trolig orsak bakom en svag gnista?

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    På alla mina ducatisystem är gnistan svag, när jag testar i tomma luften. Men dom funkar ändå fint i drift.

    Så kolla först med ett tändstift med sidoelektroden avklippt. Hoppar den lätt där, så funkar gnistan prima!
    OK, den ser svagare ut än jag väntade mig, ska testa med en klippt elektrod så får vi se.

  4. #4

  5. #5
    Hej!

    Bryter in här. Är det någon som kan förklara för mig var gnistan ska hoppa mellan om man bryter av sidoelektroden? Min gnista hoppar mellan isolatorn och insidan av stiftet, alltså på motsatt sida om gängan. Är det rätt? Läst om avstånd upp mot 5mm men begriper inte hur man skulle kunna testa om den klarar det?

    Med vänlig hälsning Fredrik

  6. #6
    Jo, det blir så gnistan hoppar utan jordelektroden. Några 5mm blir det väl inte, men i alla fall ett simpelt test om tändsystemet klarar av att ge lite längre gnista än normalt. Vill man testa längre gnista är det ju bara att rigga upp nått simpelt, en spik i tändhatten liggande så det är 5mm till jord eller nått sånt. Ingen raketforskning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in